• Limaliie

Ni vars bebisar började vilja äta lite senare...

När släppte det ?

Dottern är visserligen "bara" 6 månader men ratar ersättning,gröt och välling och mat går ner ett par teskedar oftast bara.
    Känns som alla andra får i sig ialalfall gröt eller välling men dottern vill inte ha flaska och pipmugg verkar hon inte heller vilja dricka ur mer än vatten.

Jag oroar mig mest över att hon inte får i sig tillräckligt med järn, annars har jag inget emot att amma till hon är runt ett. Men hon måste ju börja äta?

• Svar på tråden Ni vars bebisar började vilja äta lite senare...
  • Fian88
    Limaliie skrev 2015-02-07 19:41:34 följande:

När släppte det ?

Dottern är visserligen "bara" 6 månader men ratar ersättning,gröt och välling och mat går ner ett par teskedar oftast bara.
    Känns som alla andra får i sig ialalfall gröt eller välling men dottern vill inte ha flaska och pipmugg verkar hon inte heller vilja dricka ur mer än vatten.

Jag oroar mig mest över att hon inte får i sig tillräckligt med järn, annars har jag inget emot att amma till hon är runt ett. Men hon måste ju börja äta?

Min pojk var trögstartad med maten, minst sagt haha. Han började acceptera gröt vid ca 7-8 månader, vid 9 månader fick han i sig nån fruktklämmis och bananplättar samt gröt så jag helammade i princip fortfarande. För oss vände det när han själv valde att sluta amma vid ca 10,5 månad, då började han äta . Stressa det inte är mitt råd, erbjud men stressa inte. Maten får inte bli något negativt! Och amningen räcker gott och väl ett tag till!
  • Flickan och kråkan

8 månader drygt var min mellanstor. Ammade uteslutande tills dess. Gick fort när intresset väl fann sig. Ingen som helst fara enligt vår barnläkare. Hon konstaterade att barn äter när de är redo och klara sig fint på bröstmjölk. Yngsta började med någon enstaka tesked runt halvåret men sedan blev det inte mycket mer förrän han var året. Plötsligt blev han då världens matvrak. Det är ungefär ett halvår sedan och han äter verkligen allt, älskar mat och äter upp storebrödernas rester . Plockar fram ur kylskåp och skåp när det är dags att laga mat och står på en stol bredvid och säger "Mmmm" . Ta det hela med ro är mitt råd .

• mythos

Min dotter har aldrig ammats utan ätit ersättning från start & dricker helst det eller välling än idag & hon är 10 månader nu.

Hon äter vanlig mat också nu & det går bra men det var jätte svårt tills hon var ca 8 månader att få i henne. Stressa inte, ge lite då & då gör det inte till någon stor grej :)

• Alexi

Min son kom igång med mat ordentligt vid nio månader. Till dess i princip helammade jag. Ingen stress, det kommer! Och de får inte järnbrist av det!

• Limaliie

Tack snälla för era svar. Lugnar mig endel.

• De5pojkarna

Mina 3 stora har varit runt 1 år eller senare. Min minste är 8 månader och vägrar ännu. Så han lär nog bli 1 år han me..

• minerva123

Vi började med smakportioner vid 6 månader utan någon större framgång. Sonen åt kanske motsvarande 1/3 matburk och en frukttub om dagen mellan 7 och 10 månader varefter det lossnade lite mer. Han helammades i 6 månader varefter vi kompletterade med ersättning. Han hade länge svårt med bitar (ulkade, kväljde och kräktes ibland) och åt i princip helpasserat fram till nästan året. Plockmat började funka först efter 1-årsdagen och då i pyttesmå bitar (delade pastaskruvar, små bitar av tunt skivad kalkon etc). Allt gick successivt smidigare mellan 12 och 18 månaders ålder och efter 1,5 års ålder äter han jättebra (även om jag fortfarande inte skulle ge honom stora äppelklyftor eller liknande "svårare" mat). Han fyller snart 2 år och äter mängdmässigt faktiskt mer än många jämnåriga barn! Och det trodde jag aldrig skulle hända!

• pigglet

Vid 6 månader rekommenderas ju ändå bara några teskedar, precis som du gör nu.
    Det har sedan tagit ett par månader, tills de varit drygt 8 månader, innan det varit tal om sådana mängder att man kan tala om att byta ut ett helt mål.

• Limaliie

Hon verkar inte riktigt gilla konsistensen på puré/gröten men däremot avokado som jag mosar bara lite, små små bitar smörgås och leverpastej går ner utan problem.  Idag åt hon över en halv avokado till frukost, små små bitar smörgås och lite leverpastej.

Egentligen oroar jag mig inte över vikt osv utan det är just det där med järnet. Hon vill ju inte ha ersättning/gröt eller välling.

• Flickan och kråkan
    Limaliie skrev 2015-02-08 08:22:33 följande:

Hon verkar inte riktigt gilla konsistensen på puré/gröten men däremot avokado som jag mosar bara lite, små små bitar smörgås och leverpastej går ner utan problem.  Idag åt hon över en halv avokado till frukost, små små bitar smörgås och lite leverpastej.

Egentligen oroar jag mig inte över vikt osv utan det är just det där med järnet. Hon vill ju inte ha ersättning/gröt eller välling.

Hon äter ju riktigt mycket för åldern tycker jag. Järnet behöver du inte oroa dig för. Massor i t.ex leverpastej dessutom.
Svar på tråden Ni vars bebisar började vilja äta lite senare...