• Anonym (Anonym)

Vill lämna min kille men är 25 år, aldrig jobbat & inget komplett gymnasiebetyg. Kan jag klara mig själv??

Hej alla! <3

Jag har haft en trasslig uppväxt, blev utslängd av min pappa och sökte mig till soc som 16-åring men blev hemskickad eftersom att mina föräldrar "spelade normala" inför soc och pressade mig till att säga att allt var bra hemma. Jag litade inte på soc och var rädd för hur mina föräldrar skulle behandla mig om jag stod på mig och soc sedan skulle skicka hem mig iallafall.

När jag sedan kom hem var det ett helvete att bo hemma med psykisk och fysisk misshandel. Jag flyttade in med min kille som 18 åring för att bara komma bort hemifrån.

Min kille är dock väldigt kontrollerande och behandlar mig illa... han har aldrig låtit mig jobba, jag fick inte gå klart gymnasiet, jag får inte ha några vänner, han läser varje sms jag får.

Jag vill lämna honom men vet inte var jag ska ta vägen... Även om jag skulle hitta någonstans att bo skulle jag aldrig kunna betala hyran. Ingen arbetsgivare kommer att ge jobb till en 25-åring med noll arbetslivserfarenhet och som inte ens har gymnasiebetyg..

Jag är desperat.. Vad ska jag göra? :(

• Svar på tråden Vill lämna min kille men är 25 år, aldrig jobbat & inget komplett gymnasiebetyg. Kan jag klara mig själv??
  • Anonym (Men vännen!)

Så här ska du göra, fixa alla möjliga papper för att kunna jobba i Norge, till en början får du nöja dig med enklare jobb utan utbildning men det är nog där du ska börja sen när du blir mer stabil sätter du upp ett lite högre mål! Fan du klarar det! Du kommer lära känna massor av underbara människor.

• Pastella

Jag är inte helt säker på hur det ligger till nu men tidigare kunde man få det högre bidraget för csn om man läste upp gymnasiet på komvux, ca 7000 helt utan lån, med lån får du mer. Det klarar du! Du är inte för gammal för att ta tag i dessa saker, tvärtom!

• Anonym (Anonym)

Åh tack! Jag har ingen aning om hur man

ska gå tillväga för att hitta jobb i Norge,

jag skulle nog behöva bo billigt eller i

kollektiv för att jag har 36kr på kontot

just nu :/ hur hittar man bostad där?

Skulle jättegärna bo i kollektiv eftersom att det

Nog blir billigare men måste man inte hitta vänner som

också vill åka dit då? Jag har verkligen inte en enda kompis..

känns så himla läskigt att lämna

men jag vill fan inte leva hela livet såhär

så jag kommer att göra det! Att ha en plan

skulle ge mig mer trygghet..

Men eftersom att jag aldrig jobbat känner jag mig

helt lost och har noll koll på hur samhället fungerar..men

jag måste göra detta.. :) Tack så mycket

för ditt svar!!!

• Anonym (Men vännen!)

Gå in på din arbetsförmedling fråga någon där hur du ska gå till väga, läs på å för varje dag så får du mer kött på benen! Fan det här klarar du!  En vän får du när du minst anar det...

• Anonym (AnonymTS)
    Anonym (Men vännen!) skrev 2015-02-07 23:11:52 följande:

Gå in på din arbetsförmedling fråga någon där hur du ska gå till väga, läs på å för varje dag så får du mer kött på benen! Fan det här klarar du!  En vän får du när du minst anar det...

Tack för pepp, känns så himla bra att få skriva av mig och se att det finns vägar att gå :) förväntade mig inlägg i stil med "ditt liv är kört" åh :')... okej så jag har en plan för hur jag ska försöka hitta jobb sen, men om jag lämnar vet jag inte var jag ska gå. Jag står i bostadskö men man kan inte få lägenhet utan en inkomst väl? Och jag måste göra allt dethär i smyg utan att min kille får reda på det :/
  • Anonym (Men vännen!)

Du borde verkligen byta stad rakt av, eller ta dig till närmaste kvinnojour, Bra att du tar dig i kragen å inser att du inte är i en sund relation
    Det finns så fina killar I Promise!

• Anonym (kille29)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-02-07 23:08:20 följande:

Åh tack! Jag har ingen aning om hur man

ska gå tillväga för att hitta jobb i Norge,

jag skulle nog behöva bo billigt eller i

kollektiv för att jag har 36kr på kontot

just nu :/ hur hittar man bostad där?

Skulle jättegärna bo i kollektiv eftersom att det

Nog blir billigare men måste man inte hitta vänner som

också vill åka dit då? Jag har verkligen inte en enda kompis..

känns så himla läskigt att lämna

men jag vill fan inte leva hela livet såhär

så jag kommer att göra det! Att ha en plan

skulle ge mig mer trygghet..

Men eftersom att jag aldrig jobbat känner jag mig

helt lost och har noll koll på hur samhället fungerar..men

jag måste göra detta.. :) Tack så mycket

för ditt svar!!!

Om du vill bo i ett kollektiv i Norge så är nog det lättaste att försöka ansluta till ett som redan finns, där de söker en ny person till ett rum som står tomt eller så. Alltså behöver du inte hitta vänner som också vill åka dit.
    Men det kan kanske bli svårt att ordna både jobb och bostad på distans speciellt när du inte haft tidigare jobb.

Så ett lämpligare "steg 1" är nog kanske att gå till en arbetsförmedling i närheten. Du kan absolut få ett jobb. Snabbmatsställen och liknande bryr sig inte om gymnasiebetyg. Det handlar mer om timing. Söker de personal och du verkar social och arbetssam, då får du jobbet.

Kan du tänka dig att flytta längre utomlands så kan jag tipsa dig om ett spännande sätt att skapa sig ett nytt liv i en ny stad. På vissa hostels kan man få jobba som hjälpreda mot att man får sängplats. Alltså man får ingen lön men man får bo och jobba på hostlet. Om man jobbar bra kan man bli anställd och börja tjäna pengar och då kan man hitta ett rum att hyra någonstans i staden. Samtidigt lär man känna resande folk från hela världen på hostlet. På detta vis flyttade jag själv till Amsterdam där jag nu bott i sex år. :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (kille29) skrev 2015-02-07 23:56:19 följande:
    Om du vill bo i ett kollektiv i Norge så är nog det lättaste att försöka ansluta till ett som redan finns, där de söker en ny person till ett rum som står tomt eller så. Alltså behöver du inte hitta vänner som också vill åka dit.
    Men det kan kanske bli svårt att ordna både jobb och bostad på distans speciellt när du inte haft tidigare jobb.

Så ett lämpligare "steg 1" är nog kanske att gå till en arbetsförmedling i närheten. Du kan absolut få ett jobb. Snabbmatsställen och liknande bryr sig inte om gymnasiebetyg. Det handlar mer om timing. Söker de personal och du verkar social och arbetssam, då får du jobbet.

Kan du tänka dig att flytta längre utomlands så kan jag tipsa dig om ett spännande sätt att skapa sig ett nytt liv i en ny stad. På vissa hostels kan man få jobba som hjälpreda mot att man får sängplats. Alltså man får ingen lön men man får bo och jobba på hostlet. Om man jobbar bra kan man bli anställd och börja tjäna pengar och då kan man hitta ett rum att hyra någonstans i staden. Samtidigt lär man känna resande folk från hela världen på hostlet. På detta vis flyttade jag själv till Amsterdam där jag nu bott i sex år. :)
    Åh så många frågor...

Hur hittar man kollektiv i Norge som redan finns?

Hur hittar man ett hostel, och on dom inte ger en någon lön alls då får man väl bara mat och sovplats? Men vad händer om man behöver lite extra pengar till att köpa nåt man gillar eller behöver, typ tamponger, tanka mobilen, ja..vad som helst hehe.

Och att bo på ett hostel kanske inte är en förstahandslösning för att om det inte leder till fast jobb känns det som att jag är tillbaka på ruta ett igen. Och just nu skulle jag behöva tjäna pengar :( fast det låter hur underbart och mysigt som helst ändå!
  • Anonym (Anonym (Trådstartaren))

Undrar också hur jag ska skriva ett CV och kunna förklara varför jag aldrig jobbat eller har gymnasiebetyg :/

• Anonym (Alltså.)

Du har ju internet? Det är ju bara att söka? Du låter som att du gör dig dummare än du är för att du är så van att vara hjälplös? Bryt den vanan idag och lär dig ta hand om digsjälv! 

Svar på tråden Vill lämna min kille men är 25 år, aldrig jobbat & inget komplett gymnasiebetyg. Kan jag klara mig själv??