Erfarenheter kring nattmat, egen säng och eget rum.
Hej.
Skulle gärna vilja ha era synpunkter på lite saker.
Min son är 13,5 månad. Han sover med oss i vår säng. Vaknar 1-2 gånger på natten och vill äta, somnar om direkt på bra nätter.
Han somnar allt mellan 19-22.30. Verkar som han inte vill missa något och vägrar oftast sova tidigt.
På dagen sover han antingen ett 2 timmars pass runt middagstid men har han somnat tidigare så kommer han att somna sent på eftermiddagen. Detta är något vi försökt undvik men när han är dödstrött så blir det så ändå.
Han har haft perioder på natten då han snurrar runt och vaknar ofta. Intalar mig oftast att det är just perioder. Men så läser man runt att när många börjar sova i egen säng och eventuellt eget rum så sover dem bättre.
Problemet är att han inte vill sova i spjälsängen. Han avskyr den verkligen. Har funderat på en växasäng men är der kanske för tidigt? Och när är det dags för eget rum? Han måste väl först vänja sig vid egen säng?
Och maten på natten, kommer det bara en dag där han inte längre vill ha? En sak till. Han har ju nappen på natten och vaknar oftast när han tappat den. Hade ni tagit bort den.
Jag känner att det är så mycket jag vill få gjort men känner att jag vill göra det rätt och få in bra rutiner. Och givetvis en sak i taget.
Så vad tycker ni om det jag skriver , hur skulle ni göra eller hur har ni gjort.