Hur köpa in mig i sambons hus?
Jag bor med min sambo i hans hus. Vi har haft separat ekonomi och betalat gemensamma räkningar lika och det har funkat bra då vi tjänar ungefär lika. Nu vill vi att jag ska köpa in mig i hans hus så att det kan bli vårt hus. Min sambo byggde huset själv strax innan vi träffades.
Vi trodde att det skulle vara relativt "enkelt" att ordna ett köp, men det visade sig vara väldigt krångligt. För enkelhetens skull säger vi att huset är värt 3 miljoner och han har lån på 2 miljoner. Det är inte svårt att skriva in mig på lånen, det blir någon administrativ avgift bara.
Vi har pratat med en jurist som säger att min sambo inte bör ge halva huset till mig som en gåva, för vid en ev framtida försäljning kommer jag att få skatta på vinsten, vilket isf blir halva slutpriset. Och det vill vi ju så klart inte. Juristen tycker att det är bra om man därför kan genomföra en försäljning nu, alltså att jag "köper" halva huset. För att min sambo ska slippa skatta "köper" jag huset för halva lånesumman, alltså 1 miljon, och han då gör avdrag för kostnader när han byggde huset. Han har kvitton och fakturor kvar så att han kommer upp i lånesumman och skulle därför kunna deklarera ett sådant husköp utan vinst. Egentligen skulle alltså inga pengar utbytas, men i slutändan har vi gått den officiella vägen och vi skulle båda stå som ägare på huset. Men här har vi lite funderingar. Min sambo fick för sig att juristen sa att ALLA hans kvitton/fakturor från innan försäljningsdatumet (till mig alltså) skulle bli förbrukade och han skulle inte kunna använda resten i framtiden om vi skulle sälja huset på riktigt. Om han fattade det rätt skulle han alltså det i praktiken innebära att vid en ev framtida försäljning skulle han inte kunna göra något avdrag alls för vad det kostade att bygga huset, och vi skulle båda få skatta för huset försäljningssumman (som kanske i framtiden har ökat till 4 miljoner). Det hade ju inte varit roligt att behöva skatta vinst på så mycket pengar när det egentligen inte är den riktiga vinsten.
Det vi egentligen vill är att jag kommer med som officiell ägare och att jag också skrivs in på lånen. Men vi vill ju inte att kvittona/fakturorna för avdrag ska "förbrukas", utan de ska helst kunna användas i framtiden om vi väljer att sälja huset. Vi vill inte att min sambo ska behöva betala vinstskatt nu (för det är ju egentligen ingen vinst).
Är det någon som har något råd? Hur ska vi göra, detta var så mycket krångligare än vad vi trodde, men folk köper in sig hela tiden, så det måste ju finnas något förmånligt sätt att fixa detta på? Vi har funderat på om vi bara ska skriva något papper oss emellan att jag blir delägare, men det hade ju känts mycket bättre om det var officiellt.