• Så vit

Hur köpa in mig i sambons hus?

Jag bor med min sambo i hans hus. Vi har haft separat ekonomi och betalat gemensamma räkningar lika och det har funkat bra då vi tjänar ungefär lika. Nu vill vi att jag ska köpa in mig i hans hus så att det kan bli vårt hus. Min sambo byggde huset själv strax innan vi träffades.

Vi trodde att det skulle vara relativt "enkelt" att ordna ett köp, men det visade sig vara väldigt krångligt. För enkelhetens skull säger vi att huset är värt 3 miljoner och han har lån på 2 miljoner. Det är inte svårt att skriva in mig på lånen, det blir någon administrativ avgift bara.

Vi har pratat med en jurist som säger att min sambo inte bör ge halva huset till mig som en gåva, för vid en ev framtida försäljning kommer jag att få skatta på vinsten, vilket isf blir halva slutpriset. Och det vill vi ju så klart inte. Juristen tycker att det är bra om man därför kan genomföra en försäljning nu, alltså att jag "köper" halva huset. För att min sambo ska slippa skatta "köper" jag huset för halva lånesumman, alltså 1 miljon, och han då gör avdrag för kostnader när han byggde huset. Han har kvitton och fakturor kvar så att han kommer upp i lånesumman och skulle därför kunna deklarera ett sådant husköp utan vinst. Egentligen skulle alltså inga pengar utbytas, men i slutändan har vi gått den officiella vägen och vi skulle båda stå som ägare på huset. Men här har vi lite funderingar. Min sambo fick för sig att juristen sa att ALLA hans kvitton/fakturor från innan försäljningsdatumet (till mig alltså) skulle bli förbrukade och han skulle inte kunna använda resten i framtiden om vi skulle sälja huset på riktigt. Om han fattade det rätt skulle han alltså det i praktiken innebära att vid en ev framtida försäljning skulle han inte kunna göra något avdrag alls för vad det kostade att bygga huset, och vi skulle båda få skatta för huset försäljningssumman (som kanske i framtiden har ökat till 4 miljoner). Det hade ju inte varit roligt att behöva skatta vinst på så mycket pengar när det egentligen inte är den riktiga vinsten.

Det vi egentligen vill är att jag kommer med som officiell ägare och att jag också skrivs in på lånen. Men vi vill ju inte att kvittona/fakturorna för avdrag ska "förbrukas", utan de ska helst kunna användas i framtiden om vi väljer att sälja huset. Vi vill inte att min sambo ska behöva betala vinstskatt nu (för det är ju egentligen ingen vinst).

Är det någon som har något råd? Hur ska vi göra, detta var så mycket krångligare än vad vi trodde, men folk köper in sig hela tiden, så det måste ju finnas något förmånligt sätt att fixa detta på? Vi har funderat på om vi bara ska skriva något papper oss emellan att jag blir delägare, men det hade ju känts mycket bättre om det var officiellt.

• Svar på tråden Hur köpa in mig i sambons hus?
  • Lorina Katri Celia

Hej. Vad jag tror att folk gör är att sälja halva huset till den andra för en liten symbolisk summa. Då blir det ingen vinstskatt att betala och ni kan lämna kvittona till senare. Sen skiver ni in dig på lånen.

Vad han säljer 50% av huset för måste ju vara upp till honom. Så länge du inte kallar det gåva utan köp.. Eller?

• Så vit

Jo precis, och det hade ju funkat bra att sälja till mig för en symbolisk summa. Men om vi säljer i framtiden kommer jag ju då att få skatta på allt som överstiger min köpesumma väl? Eftersom jag enligt reglerna gör "vinst" (fast att det egentligen inte är så). Eller kan man göra så vid ev framtida försäljning att min sambo kan "överföra" kvitton till mig även om de är daterade från innan jag äger huset eller att man "överför" köpesumman i deklarationen så att han får deklarera för försäljningen?

Det känns ju liksom så orättvist att för att jag ska kunna stå som ägare i huset jag bor i tillsammans med min sambo som redan äger det är alternativen är att jag kommer att få skatta för allt som överstiger köpesumman eller att kvittona inte skulle kunna användas sedan. Är det verkligen så?

• Bolaget

Eller byt jurist till någon som vet vad han pratar om. det är väl det bästa förslaget. annars kan ni 

1 Ge halva huset till dig i gåva. Eftrsom din sambo har haft kostnader på 2 miljoner för att bygga hela huset (du säger att lånen motsvarar hans kostnader) så får du vid en framtida försäljning ta upp hans anskaffningsvärde som ditt vilket då blir 1 miljon dvs hälften av vad huset kostad att köpa/bygga från början.

Om man då antar att ni kan sälja för 3 miljoner så skattar han på en vinst på 500.000 och du på en vinst för 500.000 kr.

2 Han säljer halva huset till dig för 1 miljon vilket då motsvarar hälten av anskaffningsvärdet för det. Hans vinst vid den försäljningen är 0 kr eftersom hela huset kostat 2 miljoner att köpa/bygga ch han säljer hälften för 1 miljon. Vid en framtida försäljning för 3 miljoner gör du en vinst på 1,5 miljoner - 1 miljon dom du köpt för = 500.000 att skatta för. Han för en vinst på 1,5 miljoner . 1 miljon som är ansfaffningsvärdet för den halva av huset han äger = 500.000 i vinst att skatta för.

3 Han säljer halva huset till dig för en symbolisk summa på 100.000 kr. Eftersom det med säkerhet är ett belopp som ligger under taxeringsvärdet så blir reglerna samma som i alt 1 då det räknas om gåva. Skillnaden blir att de 100.000 du i såfall betalar inte kan räknas av vid en ev försäjning utan ditt anskaffningsvärde blir fortfranade bara den miljonen det kostat honom att skaffa din halva av huset,

4 Han säljer halva huset til dig för hälften av marknadsvärdet dvs 1,5 miljoner. Hans anskaffningsvärde för det har varit 1 miljon så han gör en vinst på 500.000 han måste skatta för. Senare säljer ni huset för 3 miljoner och du har ett anskaffningsvärde på 1,5 miljoner för hälften och slipper skatt, han har fortfarande 1 miljon i anskaffningsvärde på den hälften han har kvar och får skatta för 500.000 till.

Som du ser, vinsten att skatta för blir alltid 1 miljon oavsett hur ni gör det sker bara vid olika tidpunkter och fördelat på olika personer,

• Så vit

Ja vi tyckte ju att svaren vi fick från juristen var lite konstiga, därför kollar jag här på FL om någon vet något annat. Det är bankens egen jurist vi har varit hos.

Alltså hon sa att om jag "köper" halva huset för halva lånesumman så måste min sambo visa kvitton för hela lånesumman, därför fattade vi det som att kvittona skulle bli förbrukade sedan. Det jag tycker var konstigt är ju att det är ju bara försäljning av 50% av huset, så jag kan inte begripa varför han måste visa kvitton för 100%. Hon sa nånting om att eftersom det är 50% så räknas bara 50% av kvittona. Jag vet inte, för mig låter det jättekonstigt.

Känns ju som att om det verkligen är som juristen säger så skulle väl ingen köpa in sig i sin sambos hus, för man skulle ju kunna förlora jättemycket pengar på det.

Jag har svårt att hitta någon konkret info om det på Skatteverkets hemsida också, men om det är som du säger så skulle vi ju i princip kunna strunta i juristen och göra som vi tycker är bäst!

Svar på tråden Hur köpa in mig i sambons hus?