• Matilda13

1-3 åringar som får leka med småsnäckor

Jag var i förra veckan och besökte en förskola. Jag blev väldigt bestört när jag fick se att de lät småbarnen sitta och klistra med småsnäckor på ca 2 cm. Detta var ju en småbarnsavd för 1-3 åringar!!!

Det är ju så viktigt med barnsäkerhet när det gäller leksaker som helst ska vara CE märkta. Hur kan de tycka detta är okej?!?

Hur är det på era förskolor för 1-3 åringar?

• Svar på tråden 1-3 åringar som får leka med småsnäckor
  • Jw83

Oh nej! Jag hoppas att dom tagit bort alla stenar, löv och pinnar från skolgården också! Det vore ju hemska om barnen får lära sig hantera naturmaterial. Bra ur och skur förskolor rensar ju naturen först och ersätter alla naturmaterial med CE märkta pinnar, stenar och snäckor. ;)

Jag är lite ironisk. Men jag vet att dom har minst lika bra koll på barnen när dom jobbar med snäckor inomhus som när dom är på utflykt.

Du behöver inte oroa dig.:)

• Matilda13

Vi kanske ska slopa allt med barnsäkerheten då?

Varför finns det CE märkta leksaker?

Varför dela BVC ut infobroschyrer om barnsäkerhet?

Varför finns det testcylindrar för att kunna plocka bort för små farliga leksaker?

Din kommentar tillförde ingenting.

• honeydew

Hade inskolning för min 15-mån tjej för ett par veckor sedan. Bland det första pedagogen gjorde var att sätta en burk pärlor och småpyssel framför henne för att se hur hon reagerade och om hon stoppade i munnen! Det gjorde hon ej personalen har koll på barnen!

(Det är för övrigt en ur-och-skur-förskola med både grus, pinnar, kottar och insekter :-P)

• Jw83
    Matilda13 skrev 2015-02-08 22:41:34 följande:

Vi kanske ska slopa allt med barnsäkerheten då?

Varför finns det CE märkta leksaker?

Varför dela BVC ut infobroschyrer om barnsäkerhet?

Varför finns det testcylindrar för att kunna plocka bort för små farliga leksaker?

Din kommentar tillförde ingenting.

Det är skillnad på att tillverka och sälja farliga leksaker och på att förbjuda alla naturliga inslag i miljön. Du kan omöjligtvis förbjuda snäckor och stenar att existera i närheten av barn. Tar du aldrig dina barn till skogen eller stranden? Får dom aldrig vara utomhus?

Är det inte bra att barn lär sig hantera naturligt förekommande material i en pedagogisk och övervakad miljö ?
  • Matilda13

Min dotter stoppar in allt i munnen och har en gång satt i halsen. Det var ingen rolig erfarenhet kan jag säga.

• Matilda13

Det är skillnad när det är utomhus men när man är inomhus behöver man ju inte sätta en spann snäckor framför dem.

Nu pratar jag om små barn 1-2år.

• Jw83
    Matilda13 skrev 2015-02-08 22:47:53 följande:

Min dotter stoppar in allt i munnen och har en gång satt i halsen. Det var ingen rolig erfarenhet kan jag säga.

Så ni går aldrig ut nu?

Så därför vill du inte att ditt barn lär sig hantera saker säkert omgiven av personal med minst 3års högskolestudier kring barnsäkerhet, pedagogik och utveckling?
  • Jw83
    Matilda13 skrev 2015-02-08 22:50:52 följande:

Det är skillnad när det är utomhus men när man är inomhus behöver man ju inte sätta en spann snäckor framför dem.

Nu pratar jag om små barn 1-2år.

Inomhus har man ju tilloch med bättre koll än utomhus. En kontrollerad övning i en bevakad miljö är väl bättre än fri lek omgiven av icke kontrollerade stenar m.m.?
Svar på tråden 1-3 åringar som får leka med småsnäckor