Utslag och ledvärk barn
Hej,
Vänder mig hit då jag hoppas det är någon/några härinne som har erfarenheter och kunskap som jag känner att jag behöver i denna fråga.Detta är liksom att gripa efter det sista halmstrået! Vi har varit till massor av läkare och penicillin har fått intas flertalet gånger utan effekt.
Detta är "fallet":
Vårt barn 2,5 år får utslag på foten, smalbenen, knäna, låren, armarna, handlederna, händerna, magen, ryggen, rumpan och ansiktet. Eftersom vi har varit utomlands en lite längre tid så misstänker vi vägglöss och Anticimex får därför komma och titta samt spraya. De är hos oss sex gånger sammanlagt och hittar absolut ingenting någon av gångerna. Vi dammsuger med separata påsar som vi klipper upp och tittar om något odjur har sugits upp, vi hittar inte heller något.
Barnet får feber, blir stökigt, skrikigt och får ont i lederna.Det gör även ont på ställena där utslagen kommer innan utslagen kommer (om ni förstår vad jag menar). Utslagen kliar inte till en början utan det kommer när de har varit där i några dagar. Till att börja med är de ljusrosa släta fläckar, sedan blir de mörkare och det kommer en liten kula inuti dem, de blir knallröda och blanka, vid det här laget gör de ont och kliar, Barnet kliar sig fördärvad och utslagen spricker upp lite. Antihistamin gör ingen nytta! Efter detta så minskar kulan inuti utslagen, de bleknar lite från knallröda till mer rosa igen och sedan blir de återigen släta och mörknar tills de ser lilaaktiga ut. Blir lite, lite torra. Tar ca 8-12 v innan de försvinner.
Nu är barnet lite mer än fyra år, utslagen kommer och går i ojämna perioder. Samma förlopp, SAMMA STÄLLEN, speciellt de i ansiktet och på handlederna. Kommer ibland efter en luftvägsinfektion. Dyker ibland upp vid hög feber eller så är det utslagen som ger febern. går upp lite i vikt och samma gäller längden.
Barnet bajsar alltid grötliknande, liten och tunn, men propotionerligt byggd, sover dåligt under tiden utslagen finns där och klagar över värk lite här och där.
Alla blodprover ser bra ut, mjölkfri kost sedan 3 månaders ålder, alla läkare säger olika, det har varit allt från vaskulit, reumatism till allergier.
SNÄLLA, 'är det någon som känner igen detta??? Känner att jag verkligen måste göra något för att barnet skall få må bra! Vill inte ge en massa mediciner i onödan heller medan läkarna velar! Detta gör att allmäntillståndet inte alls är som vanligt under tiden detta håller på.
Själv har jag funderat på vaskulit, celiaki, sle och juvenil artrit...
Finns det någon här som har barn med dessa sjukdomar eller har dessa själv, eller har någon som helst idé om vad detta kan vara, så skriv gärna! Håller på att tappa förståndet här snart med all oro, tycker så oerhört synd om den lilla!