• Anonym (Mamma)

Utslag och ledvärk barn

Hej, 
    Vänder mig hit då jag hoppas det är någon/några härinne som har erfarenheter och kunskap som jag känner att jag behöver i denna fråga.Detta är liksom att gripa efter det sista halmstrået! Vi har varit till massor av läkare och penicillin har fått intas flertalet gånger utan effekt.

Detta är "fallet":
    Vårt barn 2,5 år får utslag på foten, smalbenen, knäna, låren, armarna, handlederna, händerna, magen, ryggen, rumpan och ansiktet. Eftersom vi har varit utomlands en lite längre tid så misstänker vi vägglöss och Anticimex får därför komma och titta samt spraya. De är hos oss sex gånger sammanlagt och hittar absolut  ingenting någon av gångerna. Vi dammsuger med separata påsar som vi klipper upp och tittar om något odjur har sugits upp, vi hittar inte heller något. 
    Barnet får feber, blir stökigt, skrikigt och får ont i lederna.Det gör även ont på ställena där utslagen kommer innan utslagen kommer (om ni förstår vad jag menar). Utslagen kliar inte till en början utan det kommer när de har varit där i några dagar. Till att börja med är de ljusrosa släta fläckar, sedan blir de mörkare och det kommer en liten kula inuti dem, de blir knallröda och blanka, vid det här laget gör de ont och kliar, Barnet kliar sig fördärvad och utslagen spricker upp lite. Antihistamin gör ingen nytta! Efter detta så minskar kulan inuti utslagen, de bleknar lite från knallröda till mer rosa igen och sedan blir de återigen släta och mörknar tills de ser lilaaktiga ut. Blir lite, lite torra. Tar ca 8-12 v innan de försvinner. 

Nu är barnet lite mer än fyra år, utslagen kommer och går i ojämna perioder. Samma förlopp, SAMMA STÄLLEN, speciellt de i ansiktet och på handlederna. Kommer ibland efter en luftvägsinfektion. Dyker ibland upp vid hög feber eller så är det utslagen som ger febern. går upp lite i vikt och samma gäller längden. 
    Barnet bajsar alltid grötliknande, liten och tunn, men propotionerligt byggd, sover dåligt under tiden utslagen finns där och klagar över värk lite här och där.
    Alla blodprover ser bra ut, mjölkfri kost sedan 3 månaders ålder, alla läkare säger olika, det har varit allt från vaskulit, reumatism till allergier. 

SNÄLLA, 'är det någon som känner igen detta??? Känner att jag verkligen måste göra något för att barnet skall få må bra! Vill inte ge en massa mediciner i onödan heller medan läkarna velar! Detta gör att allmäntillståndet inte alls är som vanligt under tiden detta håller på. 

Själv har jag funderat på vaskulit, celiaki, sle och juvenil artrit...

Finns det någon här som har barn med dessa sjukdomar eller har dessa själv, eller har någon som helst idé om vad detta kan vara, så skriv gärna! Håller på att tappa förståndet här snart med all oro, tycker så oerhört synd om den lilla!

• Svar på tråden Utslag och ledvärk barn
  • Anonym (Bartonella)

Ledvärk, feber utslag... Låter inte som vägglöss i alla fall, och speciellt inte om det bara är barnet som får utslag. 

Hade det bara varit ledvärk och feber - Borrelia Burgdorferi

Utslagen låter dock på din beskrivning som ganska små, och Borrelia ger oftast lite större rodnader, som dock blir varmt och kliar.

Någon infektion i alla fall låter det som. Skulle inte ge upp och fastna i reumatiska diagnoser redan. Se till att ert barn får ordentlig diagnos och antibiotikabehandling så att han/hon blir frisk. Vanligt penicillin har uppenbart inte tagit dessa bakterier. Om svenska läkare ej klarar att diagnostisera, sök er utomlands.

borreliose-centrum-augsburg.de/

En del kroniska sk "co-infections" kan blossa upp igen när en borreliainfektion fått fäste i kroppen. Kroppens eget immunförsvar går ner och orkar inte arbeta mot borrelian och då blir andra latenta infektioner aktiva.

Co-infektions kan bla vara

Bartonella Quintana - fästingburen
    Bartonella Hensele - från katt
    Babesia - fästingburen
    EBV - lytic
    EBV - latent
    TWAR, Chlamydia pneuonia - luftburen, smittar mellan människor, vanlig på dagis
    Cocksackie virus typ B
    Anaplasma - Erlichien
    Mycoplasma

Det duger inte att bara ta IgM tester på dessa eftersom immunförsvaret går ner vid en långvarig Borreliainfektion.

Om inte svenska läkare kan hitta rätt infektion och behandla ert barn så att det blir friskt, tveka som sagt inte att söka er till tex Tyskland. Tyska läkare har större befogenheter att testa och att utforma individuell behandling efter patientens behov än vad svenska läkare har. Svenska läkare är hårt styrda vad gäller behandling med antibiotika varför man också väljer att förneka existensen av flera fästingburna sjukdomar. Då är det enklare att skylla på att IgM testet var negativt, eller att låtsas som att tex Bartonella Quintana skulle vara mycket ovanlig i Sverige. 

Se även Borrelia och TBE föreningens hemsida:

www.borrelia-tbe.se/

På facebook finns grupper. Tex "Bota borrelia" gruppen. Ställ dina frågor där så kanske du får fler tips. Det finns fler föräldrar som söker svar för barn med ditt barns symptom.

Men jag kan verkligen rekommendera kliniken i Tyskland. Dom är vana att testa och ställa diagnoser på de här symptomen, och dom har tillgång till andra labtester än de svenska vårdcentralerna.

Men ett test som ni kan gör också i Sverige är ett vanligt IgG på en Bartonella Quintana. Ni kan testa IgG även på de andra Co-infektonerna för att få en bild av vad ert barn bär på som skulle kunna blossa upp vid ett nedsatt immunförsvar.

Ge inte upp. Acceptera inte reumatiska diagnoser för ert barn. Inte med feber och utslag!!!

• Pescetarian

Har barnet haft vattkoppor?

Detta är _endast_ en vild gissning, men kanske är det bältros?

www.google.se/searchältros&client=safari&hl=sv&biw=320&bih=416&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=LxPYVMi9I9PcaPbSgZAD&ved=0CAYQ_AUoAQ

Fast det är ju inte så ovanligt. Det borde ju läkarna känna till, menar jag.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Bartonella) skrev 2015-02-09 02:45:16 följande:

Ledvärk, feber utslag... Låter inte som vägglöss i alla fall, och speciellt inte om det bara är barnet som får utslag. 

Hade det bara varit ledvärk och feber - Borrelia Burgdorferi

Utslagen låter dock på din beskrivning som ganska små, och Borrelia ger oftast lite större rodnader, som dock blir varmt och kliar.

Någon infektion i alla fall låter det som. Skulle inte ge upp och fastna i reumatiska diagnoser redan. Se till att ert barn får ordentlig diagnos och antibiotikabehandling så att han/hon blir frisk. Vanligt penicillin har uppenbart inte tagit dessa bakterier. Om svenska läkare ej klarar att diagnostisera, sök er utomlands.

borreliose-centrum-augsburg.de/

En del kroniska sk "co-infections" kan blossa upp igen när en borreliainfektion fått fäste i kroppen. Kroppens eget immunförsvar går ner och orkar inte arbeta mot borrelian och då blir andra latenta infektioner aktiva.

Co-infektions kan bla vara

Bartonella Quintana - fästingburen
    Bartonella Hensele - från katt
    Babesia - fästingburen
    EBV - lytic
    EBV - latent
    TWAR, Chlamydia pneuonia - luftburen, smittar mellan människor, vanlig på dagis
    Cocksackie virus typ B
    Anaplasma - Erlichie
    Mycoplasma

Det duger inte att bara ta IgM tester på dessa eftersom immunförsvaret går ner vid en långvarig Borreliainfektion.

Om inte svenska läkare kan hitta rätt infektion och behandla ert barn så att det blir friskt, tveka som sagt inte att söka er till tex Tyskland. Tyska läkare har större befogenheter att testa och att utforma individuell behandling efter patientens behov än vad svenska läkare har. Svenska läkare är hårt styrda vad gäller behandling med antibiotika varför man också väljer att förneka existensen av flera fästingburna sjukdomar. Då är det enklare att skylla på att IgM testet var negativt, eller att låtsas som att tex Bartonella Quintana skulle vara mycket ovanlig i Sverige. 

Se även Borrelia och TBE föreningens hemsida:

www.borrelia-tbe.se/

På facebook finns grupper. Tex "Bota borrelia" gruppen. Ställ dina frågor där så kanske du får fler tips. Det finns fler föräldrar som söker svar för barn med ditt barns symptom.

Men jag kan verkligen rekommendera kliniken i Tyskland. Dom är vana att testa och ställa diagnoser på de här symptomen, och dom har tillgång till andra labtester än de svenska vårdcentralerna.

Men ett test som ni kan gör också i Sverige är ett vanligt IgG på en Bartonella Quintana. Ni kan testa IgG även på de andra Co-infektonerna för att få en bild av vad ert barn bär på som skulle kunna blossa upp vid ett nedsatt immunförsvar.

Ge inte upp. Acceptera inte reumatiska diagnoser för ert barn. Inte med feber och utslag!!!

Barnet är medicinerat och testat för borrelia, gick till läkaren så fort utslagen kom.Inget utslag på LgH-testet. Tre olika kurer med pc.

Men kanske kan vara det ändå... Är du sjukvårdsutbildad eller har du råkat ut för eländet själv? 
  • Anonym (M)

När min son var liten fick han en massa utslag på kroppen, sen fick han feber och ont i lederna. Vi var flera gånger hos läkare utan att de hittade något och han fick bara mer och mer ont. 

Sista gången vi var där fick vi en hemsk läkare som undrade om han alltid var sådär gnällig, han fullkomligt skrek när läkaren undersökte honom. Men det är en helt annan historia.. 

Iaf så undersökte de honom tillslut med ultraljud och det visade sig att han hade vatten i lederna och det var därför det gjorde så ont på honom. 
    Han hade även streptokocker. Så penicillin och vattenutdrivande så blev han frisk. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2015-02-09 08:44:25 följande:

När min son var liten fick han en massa utslag på kroppen, sen fick han feber och ont i lederna. Vi var flera gånger hos läkare utan att de hittade något och han fick bara mer och mer ont. 

Sista gången vi var där fick vi en hemsk läkare som undrade om han alltid var sådär gnällig, han fullkomligt skrek när läkaren undersökte honom. Men det är en helt annan historia.. 

Iaf så undersökte de honom tillslut med ultraljud och det visade sig att han hade vatten i lederna och det var därför det gjorde så ont på honom. 
    Han hade även streptokocker. Så penicillin och vattenutdrivande så blev han frisk. 

Men var han svullen i lederna? Våran lilla är inte varm och inte svullen. Kom utslagen på samma ställen?
  • Anonym (Mamma)

Så här ser de ut...

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-02-09 09:58:57 följande:

Men var han svullen i lederna? Våran lilla är inte varm och inte svullen. Kom utslagen på samma ställen?

Nej han var inte varken svullen eller varm. Hela han var full med utslag men de försvann med penicillinet.
  • Anonym (Bartonella)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-02-09 08:40:54 följande:
    Barnet är medicinerat och testat för borrelia, gick till läkaren så fort utslagen kom.Inget utslag på LgH-testet. Tre olika kurer med pc.

Men kanske kan vara det ändå... Är du sjukvårdsutbildad eller har du råkat ut för eländet själv? 
    Ja, det kan vara borrelia i alla fall. Läs gärna på de hemsidor som jag länkade till i mitt förra inlägg. 

Ett barn som jag känner till som bor här i närheten, var mycket trött och hade andra borrelialiknande symptom. Hon blev bra med långtids antibiotikabehandling från en tysk klinik. Hennes mamma berättade för mig att en av de svenska läkare som de sökt hjälp hos sagt att barnet bara spelade sjukt för att få mer uppmärksamhet. Fruktansvärt.

Jag är själv drabbad. Jag är inte sjukvårdsutbildad, men man lär sig mycket om sin egen sjukdom. Först trodde jag också på den svenska vården, men inte nu längre.

Jag skulle råda dig dock att inte diskutera den tyska behandlingen med era svenska vårdkontakter. Det är bättre att inget av den tyska behandlingen hamnar i barnets svenska journaler. Tyvärr, får jag säga, är det så. 
  • Anonym (Mamma)

Tack, för din hjälp! Sitter och läser på sidorna nu!

• Anonym (Mamma)

Någon mer som har något förslag? 

• Anonym (Mamma)

Någon mer som har något förslag? 

• Anonym (Bartonella)

Hur har det gått?

• Anonym (Mamma)

Utslagen har kommit och gått och läkarna står fortfarande helt rådvilla. Tror dock inte att detta är borrelia. Jättestort tack för länkarna!

Svar på tråden Utslag och ledvärk barn