Hur säger man "nej" till besök efter förlossningen?
Hej!
Jag och min man väntar vårt första barn i början på juni. Vi har redan nu insett att vi kommer ha vissa "problem" efter förlossningen.
Lite bakgrund. Mina föräldrar är skilda med varsin ny respektive. Första barnbarnet för båda. Min mans föräldrar lever ihop och för dem är det andra barnbarnet men första som bor i samma stad som dem. (första barnbarnet bor ca 20mil bort)
Min mamma sa häromdagen att hon minsann skulle komma till BB efter förlossningen. Då sa jag att dit får bara pappan och ev. syskon till barnet komma. Då sa min mamma att det är ju ingen som bryr sig om det. Och kunde hon inte komma in så skulle hon komma till dörren så någon av oss fick komma ut med bebisen. Jag kommenterade inte detta mer då jag märket redan här att det kommer bli en konflikt.
Känner jag min svärmor rätt så kommer hon inte heller vara sen att står utanför vår dörr så fort vi kommit hem. Min pappa och svärfar har antytt något liknande ännu.
Eftersom det är vårt första barn så har vi ingen erfarenhet hur man kommer må efter förlossningen och när vi kommit hem. Dessutom kan ju vad som helst hända. När vi kommer hem kanske vi också behöver 1-2 dagar innan vi orkar besök. Vi behöver kanske vila, känna in oss i den nya situationen och lära känna vår nya familjemedlem. Så frågan är alltså hur vi på ett snällt, smidigt sätt säger ifrån beösk när vi kommmit hem (eller redan på BB som min mamma verkar siktat in sig på)? Jag har en känsla av att det inte spelar någon roll vad vi säger för de kommer ändå strax stå i hallen efter att vi kommit hem. Vi funderar på att gå så långt att vi inte ens berättar när vi blir utskrivna och får åka hem förens dagen efter.
Hur tänker och gjorde ni som redan fått barn? Och finns det några som är i samma situation som oss? Vi kan väl inte vara ensamma om att känna såhär?