• mallaskablimamma

Hur säger man "nej" till besök efter förlossningen?

Hej!

Jag och min man väntar vårt första barn i början på juni. Vi har redan nu insett att vi kommer ha vissa "problem" efter förlossningen.

Lite bakgrund. Mina föräldrar är skilda med varsin ny respektive. Första barnbarnet för båda. Min mans föräldrar lever ihop och för dem är det andra barnbarnet men första som bor i samma stad som dem. (första barnbarnet bor ca 20mil bort)

Min mamma sa häromdagen att hon minsann skulle komma till BB efter förlossningen. Då sa jag att dit får bara pappan och ev. syskon till barnet komma. Då sa min mamma att det är ju ingen som bryr sig om det. Och kunde hon inte komma in så skulle hon komma till dörren så någon av oss fick komma ut med bebisen. Jag kommenterade inte detta mer då jag märket redan här att det kommer bli en konflikt.

Känner jag min svärmor rätt så kommer hon inte heller vara sen att står utanför vår dörr så fort vi kommit hem. Min pappa och svärfar har antytt något liknande ännu.

Eftersom det är vårt första barn så har vi ingen erfarenhet hur man kommer må efter förlossningen och när vi kommit hem. Dessutom kan ju vad som helst hända. När vi kommer hem kanske vi också behöver 1-2 dagar innan vi orkar besök. Vi behöver kanske vila, känna in oss i den nya situationen och lära känna vår nya familjemedlem. Så frågan är alltså hur vi på ett snällt, smidigt sätt säger ifrån beösk när vi kommmit hem (eller redan på BB som min mamma verkar siktat in sig på)? Jag har en känsla av att det inte spelar någon roll vad vi säger för de kommer ändå strax stå i hallen efter att vi kommit hem. Vi funderar på att gå så långt att vi inte ens berättar när vi blir utskrivna och får åka hem förens dagen efter.

Hur tänker och gjorde ni som redan fått barn? Och finns det några som är i samma situation som oss? Vi kan väl inte vara ensamma om att känna såhär?

• Svar på tråden Hur säger man "nej" till besök efter förlossningen?
  • vikarien

Blir samma problem för oss... Svägerskan avbokade en resa hon bokat för länge sen när hon fick veta BF-datum!

"Kan ju inte vara borta när bebisen kommer"

Då var det en vecka hon skulle vara borta. Kunde inte låta bli att säga att det förmodligen dröjer en vecka innan ni ses ändå, och bebisar brukar inte vara punktliga heller! Hon blev tyst men inte så glad..

• Anonym (Rosa)

Jag förstår inte varför vissa måste isolera sig bara för att de får barn? Självklart så vill ju mor och farföräldrarna träffa den nya familjemedlemmen. Låt dem komma så är det överstökat sedan. Det kan ju vara skönt att ha någon som hjälper till också.

• Anonym (tjo)

Jag känner som du. Jag tycker det är ok att dom kommer upp till sjukhuset och ser barnet, tänkte att min man får gå ut och träffa dom så får jag vila. Sen kommer jag vara sparsam med besök ibörjan just för att vi ska få in våra rutiner, främst under de första veckorna. Givetvis kan någon få komma förbi en kortis men vi vill mest vara själv i början och det får dom ju respektera.

Jag tycker det bästa är att säga det på ett lugnt men tydligt sätt. Att ni vill hitta era egna rutiner i början och att nått kort besök då och då går bra men att dom måste respektera att ni vill vara själva mycket.

• aleakim

Jag sa ifrån klart och tydligt, först trevligt och sedan på skarpen när ett par försökte få mig att ändra mig. Och jag är inte den som säger emot i vanliga fall, är nog ganska mesig. Men jag kände att det var vår tid, kanske blir annorlunda nu med andra barnet då man har lite vana men jag tvivlar ärligt talat på det.

Lyssnar de inte trots att du säger nej så neka besök på BB, gå inte ut till dem när de kommer. Berätta inte när ni får åka hem, och väl hemma så låser ni dörren. Tragiskt att man kanske måste göra på detta sätt men det är ni som bestämmer.

• Anonym (Mamma)

På vårt BB får inga andra hälsa på förutom den andra föräldern och eventuella syskon till den nyfödda, så ingen fick hälsa på oss de tre dygn vi låg på BB. Och jag tror inte heller att någon av våra släktingar ens tänkt tanken på att hälsa på när vi var på BB då de bor drygt 20 mil ifrån oss. 

Vi fick besök andra dagen efter att vi kommit hem. Dottern var då fem dagar gammal. Mina föräldrar överraskade oss med presenter, blommor mm. Det var uppskattat för jag VILLE verkligen att vår närmsta familj skulle hälsa på oss typ direkt så mina föräldrar visste att vi inte skulle ta illa upp

Men jag tänkte nog som ni i början att vi ville vara hemma i lugn och ro en vecka eller så. Men som sagt sen ändrades det när hon väl var född och vi alla mådde bra.

Jag hade inte haft några problem med att säga att de gärna får hälsa på när vi sagt att det är okej, efter en vecka eller så. Våra närstående hade inte tagit illa upp. Absolut har de nyblivna föräldrarna rätt att bestämma det där utan att andra ska bli sura...tyvärr funkar det väl inte alltid så...

• Dixie

Jag hade inga problem med att ta emot besök när barnen var nyfödda - sonens farmor var på patienthotellet när sonen var 6 timmar  - men om ni inte känner för att ta emot besök ska ni så klart inte göra det! Det är ju ganska respektlöst av era släktingar att anse att deras behov att se en baby gör över era behov! 

Du och din man får till en början prata igenom så ni två är överens om en "strategi" - och sedan berätta denna för de blivande mor- och farföräldrarna - kanske tom skriva ner det och skicka om det känns enklare. 

• Anonym (tjo)
    Anonym (Rosa) skrev 2015-02-09 11:59:50 följande:

Jag förstår inte varför vissa måste isolera sig bara för att de får barn? Självklart så vill ju mor och farföräldrarna träffa den nya familjemedlemmen. Låt dem komma så är det överstökat sedan. Det kan ju vara skönt att ha någon som hjälper till också.

Jo men det är ju upp till var och en. Vissa svärföräldrar/föräldrar har ju en tendens att lägga sig i lite för mycket så då kan det vara skönt att vara själv och det är ju helt och hållet upp till de nyblivna föräldrarna, något de andra får respektera helt enkelt.
  • Flickan och kråkan

Ni måste ju båda bara vara ärliga med hur ni känner med era respektive föräldrar. Prata er samman om hur NI vill ha er första tid och sedan så säger ni det till era föräldrar. Prata i termer om vad NI vill och behöver och att det alltså inte handlar om att det är något fel på dem. 

Att de får komma en liten kort stund till BB behöver förresten inte vara fel. Stillar värsta nyfikenheten. De är där en kvart och sedan kan man ha bestämt att få vara i fred hemma ett par två veckor....eller vad man nu önskar.

Men som sagt, bestäm vad NI vill och sedan kör ni på det .

• Anonym (Rosa)
    Anonym (tjo) skrev 2015-02-09 12:04:24 följande:

Jo men det är ju upp till var och en. Vissa svärföräldrar/föräldrar har ju en tendens att lägga sig i lite för mycket så då kan det vara skönt att vara själv och det är ju helt och hållet upp till de nyblivna föräldrarna, något de andra får respektera helt enkelt.

Jo visst är det så men då är det ju bara att säga ifrån om de lägger sig i.. Det är ju trots allt första barnbarnet och det är ju alltid speciellt.
  • Cornellia
    Anonym (Rosa) skrev 2015-02-09 11:59:50 följande:

Isolera sig? För att min vill vara ifred på bb och någon dag efter? 
Svar på tråden Hur säger man "nej" till besök efter förlossningen?