Anonym (Man) skrev 2015-02-10 17:16:15 följande:
En annan sak som hindrar mig från att agera är skammen. Jag skäms för det hon gör. Jag skulle skämmas att tala om för folk att jag separerar på grund av misshandel. Jag försökte föreställa mig situationen att jag kontaktar utomstående hjälp såsom mansjouren etc (som någon föreslog), men hur tar jag ett sådant initiativ när jag skäms så mycket? Jag vet att de finns där för att hjälpa men asså det tar emot så jäkla mycket att våga ta steget!
Nu har jag inte läst eller kommenterat på ett tag, men jag hoppar in i alla fall.
TS, det finns ingen anledning att du skäms över det hon gör. Jag skämdes i mitt förhållande över att jag trots att jag alltid varit en stark tjej med integritet helt plötsligt var liten och rädd för allt. Och inte kunde sätta ner foten och göra något. Ett våp.
I perioder ville jag förändra honom, förstå vad som gjorde att han kände sig tvungen att bruka våld och psykisk terror mot mig. Men jag insåg att jag inte skulle kunna förändra honom, och inte förstå honom heller. Det bästa jag kunde göra var att lämna honom och gå, rädda mig själv medan en liten del av den jag var fortfarande fanns kvar på insidan.
Jag har inte förlåtit exet, men jag har fasat ut honom ur mitt liv. Det händer inte ofta att jag pratar om honom, och aldrig på så vis att jag ångrar det som hände eller önskar något illa över honom. Jag kan inte påverka det som hänt, utan bara lära mig leva med det.
Svårast av allt var att förlåta mig själv för att jag inte bestämde mig för att jag var viktig tidigare, lämnade efter första slaget. Men det var bara en engångsföreteelse, han bad om ursäkt och det skulle aldrig hända igen. Tröstade och tog hand om mig, såg mig och började sedan trycka ner mig igen när jag bara hade honom.
Det hade kunna bli så jävla mycket värre om jag inte hade lämnat honom när jag gjorde. Och det är inte kärlek när hon slår dig. Det är inte kärlek när du sitter på ett forum för att få råd om vad du ska göra med ditt liv och ditt förhållande eftersom hon behandlar dig illa.
Ja, det är jobbigt att separera även om det är någon som slår dig. I flera månader efteråt ville jag gå till mitt ex och be honom ta tillbaka mig, bara för att jag i alla fall visste vad jag hade med honom. Jag slapp vara ensam. Men jag stod på mig och har gått vidare, träffade en person som aldrig kommer att göra något sådant mot mig. Som ser mig som människa och älskar mig även om jag är trasig. Någon som hjälpte till att laga mina trasiga bitar och bli bättre än jag var innan.
Du måste ta hand om dig. Var rädd om dig. Och du är absolut inte ensam.