• Anonym (P)

Umgängesansvar

Anonym (great) skrev 2015-02-09 21:46:58 följande:

Han är vuxen och själv ansvarig för sitt egna föräldraskap. Så länge du inte hindrar hans umgängesförsök har du gjort ditt.

Meddela honom (skriftligen) att umgänget från och med nu är upp till honom. Och att du är samarbetsvillig men att både initiativ och genomförande måste komma från honom själv.

Ni har ett gemensamt ansvar för att se till att umgänget genomförs så det krävs alltså en viss aktivitet av dig, till exempel genom att du försöker få tag på fadern över telefon inför umgängen. Det är dock lika mycket hans ansvar som ditt och om han inte medverkar så kan du inte klandras för det.
  • Anonym (P)
    Anonym (Mmm) skrev 2015-02-10 20:53:56 följande:

Jag har fått uppfattningen att om jag försöker att tillmötesgå hans önskemål om umgänge så har jag uppfyllt min del av avtalet så att säga. Det är inte mitt ansvar att jaga honom, speciellt när barnen inte är sådär överbegastrade över att fara iväg stup i ett heller och hanågot oftast har invändningar på mina förslag.

Den uppfattningen stämmer inte. Du bör nog prata med en advokat som är inriktad på familjejuridik om du vill vara säker om att du gör rätt. Att barnen inte "vill" spelar ingen roll för du är skyldig att uppmuntra barnen att åka.
Svar på tråden Umgängesansvar