• Anonym (Trött och sliten)

Våga färga håret?!

Vågar man färga håret under graviditeten? Tycker att det är svårt att hitta info...

Kan såklart låta bli, vill ju inte chansa. Men enligt t.ex. vårdguiden är det ingen fara, så vad ska man tro?

Hur gör ni andra?

Kanske ska tillägga att jag brukar färga själv hemma, är tyvärr alldeles för gråhårig för att det ska kännas kul som 30-åring.

Behöver pigga upp mig lite efter en massa veckor av illamående och annat, blir inte uppiggad av min spegelbild direkt

• Svar på tråden Våga färga håret?!
  • Anonym (Rutan)

jag gjorde valet att inte färga håret....för varför chansa liksom, så jag har nu i sju månader gått omkring å sett ut som en höstack i huvudet:D

• J90

Det är ingen fara! Det var länge sedan det var farliga kemikalier i hårfärg, så kör hårt! :)

P.s jag brukar välja en färg utan ammoniak för lukten är lite väl stark för min näsa under graviditeten! D.s

Anonym (Rutan) skrev 2015-02-09 23:04:33 följande:

jag gjorde valet att inte färga håret....för varför chansa liksom, så jag har nu i sju månader gått omkring å sett ut som en höstack i huvudet:D

Jag förstår din känsla och hade väl tänkt göra detsamma från början, men känner mig verkligen skitful rent ut sagt så skulle vilja ha mer fakta... Borde inte vara svårt att låta bli!!!
    J90 skrev 2015-02-09 23:04:36 följande:

Det är ingen fara! Det var länge sedan det var farliga kemikalier i hårfärg, så kör hårt! :)

P.s jag brukar välja en färg utan ammoniak för lukten är lite väl stark för min näsa under graviditeten! D.s

Nja, ofarligt är det väl knappast även om det är skillnad mot förr, men frågan är hur mycket som tas upp av kroppen och passerar vidare.

Vilka märken finns utan ammoniak?
  • Anonym (Frisör)

Om det vore farligt så skulle vi frisörer inte få jobba alls under graviditeten men det gör vi!

Och vi färgar och permanentar dagligen!

Men är du så rädd så finns ju alltid alternativet slingor, då kommer färgen inte i kontakt med huden!

• Anonym (Fia)
    Anonym (Frisör) skrev 2015-02-09 23:27:54 följande:

Om det vore farligt så skulle vi frisörer inte få jobba alls under graviditeten men det gör vi!

Och vi färgar och permanentar dagligen!

Men är du så rädd så finns ju alltid alternativet slingor, då kommer färgen inte i kontakt med huden!

Frisörer får i och för sig oftare missfall och barn med fosterskador...
  • DenLillaSjöjungfrun

Hur långt gången är du i graviditeten? Har för mig att man bör undvika färga håret under de tre första månaderna.

I Danmark så vet jag att de rekommenderar att INTE färga håret under graviditeter.

Ska du färga håret till din naturliga hårfärg?

• Anonym (Lögn)
    Anonym (Fia) skrev 2015-02-10 01:42:27 följande:
    Frisörer får i och för sig oftare missfall och barn med fosterskador...
    Jaså. Säkra källor på det tack.
  • Charlotte N
    Anonym (Trött och sliten) skrev 2015-02-09 23:19:52 följande:
    Nja, ofarligt är det väl knappast även om det är skillnad mot förr, men frågan är hur mycket som tas upp av kroppen och passerar vidare.

Vilka märken finns utan ammoniak?
    Lista på professionella ammoniakfria hårfärger:

Chi Ionic (godkänd av Grön Frisör)

Goldwell - Elumen (godkänd av Grön Frisör)

Greenlight - Luxury

K Color

Kemon - Yo. Coloring

Loreal - Inoa

Nook Natures Kolor

Purepact

Sens. Us

Schwarzkopf - Essensity

Källa:

naturligharfrisor.blogspot.se/p/ammoniakfri-harfarg.html
  • Ca_rr_o87

Jag har färgat mitt hår många gånger under graviditeten inga skador på mitt barn inte..

• Nixe

Är på väg hem från frisören idag och har färgat och slingat :) är iofs i v 35 nu, hade kanske inte gjort det tidigt i graviditeten

• nozpa

Är du orolig för barnet eller för att hårfärgen kanske inte blir exakt som den blir annars?

nozpa skrev 2015-02-10 21:03:40 följande:

Är du orolig för barnet eller för att hårfärgen kanske inte blir exakt som den blir annars?

För barnet... Har mörkt hår och vill bli av med det gråa och tror inte att det ska kunna bli så "fel".
  • nozpa
    Anonym (Trött och sliten) skrev 2015-02-10 21:11:47 följande:
    För barnet... Har mörkt hår och vill bli av med det gråa och tror inte att det ska kunna bli så "fel".
    Jag har alltid färgat under mina graviditeter. Ibland när jag lagt ljusa slingor har frisören förvanat för att det kan bli ett annat resultat iom graviditet. Men aldrig med den mörka färgen.

En av mina vänner vågade inte ens använda nagellack under sin graviditet. Så vad du känner för är upp till dig.  Men jag hade inte oroat mig faktiskt.
  • Anonym (Skåning)

Som sagt i Danmark råder dem att man skall undvika att färga under graviditet, dem har tagit kissprover på kvinnor efter dem färgat och uppmätt höga halter av kemikalier som passerat genom kroppen från hårfärgningsmedel, jag tror inte detta är hälsosamt så undviker det själv!,

• Julia1245

Som Skåning skrev så finns det ämnen i konventionell hårfärg som går in genom skalpen, färdas genom kroppen och ut i urinen. Man har hittat det i urinen två veckor efter hårfärgning, vilket tyder på att det stannar kvar i kroppen en tid efteråt.

Det är heller inte sant att farliga kemikalier är borta från hårfärg, de brukar innehålla ett flertal ämnen som är starkt allergiframkallande och många är dåligt testade.

Funkar det med toning på dina gråa hår, tror du? Om du verkligen vill färga borde du i så fall använda en naturlig hårtoning från till exempel Sante eller Faith in Nature (finns i hälsokostbutiker). De är i alla fall mycket bättre än kemikaliehårfärger.

Bebisar föds med i snitt 200 onaturliga ämnen i kroppen, så det är väl rätt snällt att försöka hålla nere det antalet, för bebisens skull.

Svar på tråden Våga färga håret?!