Inlägg från: sweetcandy |Visa alla inlägg
  • sweetcandy

BIM Mars 2015

Loven skrev 2015-02-18 14:31:21 följande:

Vet ej vad de har för kriterier för ett IVF, kanske är olika från kommun till kommun.
    Jag och min sambo (34&36år) har försökt i ca:2år nu. Efter sommaren 2014 bestämde vi oss för att ta kontakt med en privat klinik (Carlanderska) för att göra en utredning. Den bekostade vi själva ca: 5-6000:- har jag för mig.
    Vi valde att betala för att på så vis skynda på processen.
    Efter utredningen valde vi att de skulle skicka vår remiss till Sahlgrenska (där vi ej behöver betala för IVF själva). Väntetid där är just nu 5-6månader innan man får komma på ett första besök (det som vi skall på imorgon).
    Vad som händer efter vårt besök imorgon vet jag inte riktigt ännu men kan tänka mig att det är ytterligare väntan.
    Hur som helst är vi igång!

Håller tummarna för att det går bra i morgon! Men vilken lång väntetid!
  • sweetcandy
    lotie skrev 2015-02-19 17:08:36 följande:

Ringde Gyn idag och hoppades få komma dit och få hjälp med ägglossningstimulerande medicin. Men de sa nej fast jag blivit lovad innan. De hjälper inte till med syskon alls utan jag får söka mig privat!
    Då tar det tid och kostar pengar så nu känns det inte som vi får fler barn:(
    Så ledsen nu. Ska ringa en privatklinik imån och hoppas få hjälp. Vill ju försöka denna månaden!!

Vart bor du? Många privata kliniker kör med samma patientavgift som landstinget.

Tråkigt med sånt bemötande när du ändå blivit lovad hjälp <3
  • sweetcandy
    camifranky skrev 2015-02-18 23:05:07 följande:

Hej! 

Jag tänkte hoppa in här. Fick min mens idag, så detta blir försök nr 8. Börjar kännas tungt nu. Jag är snart 24 och min sambo snart 26, detta blir vårt första. 

Hur ska man göra för att öka sina chanser? Jag är normalviktig, tränar regelbundet, får daglig motion utomhus, röker eller snusar inte, äter hälsosamt. Min mens är relativt regelbunden på ca 27 dagar. Ska man gå ett steg längre och skippa kaffe, alkohol, och bara äta ekologisk mat som inte är halvfabrikat/processad? Jag vet ju inte hur lång tid det kan ta och vill kanske inte vara för strikt jämt. Måste ju må bra psykiskt också. 

Ska vi tänka på att inte ha sex för ofta? Ska jag tänka på att inte ha datorn på magen och inte duscha för varmt eller ta varma bad eller basta för att spermierna vill ha svalt för att leva? Hur gör ni? Vad kan vi göra fel?

Har hört att mycket sitter i huvudet och att man bara ska släppa det så kommer det. Men det är ju rent av omöjligt. Finns inte en chans att jag bara kan släppa det och inte tänka på det. Spec inte när sambon påpekar och undrar, blir ledsen varje månad då mensen kommer. 

Behöver prata av mig, höra att det inte är något fel utan att detta är normalt. 

Bim för mig blir 17/3. 

Tycker du ska leva på som du gör nu :) låter ju jätte bra!

Spermier vill juvha det svalt bara :P min man har fått rumpvärmare i bilen förbud haha :P

Brukar fundera på om det är dumt själv att bada varmt efter äl? Det känns som att det borde vara en dum ide, men jag vet inte! Får prova duscha svalt denna gång :P

Att det sitter i huvudet är en myt! Om du går in på clearblues hemsida och klickar på länken om myter så finns det med där :) Som min vän sa, hur kommer det sig annars att man kan bli gravid om man blivit våldtagen, eller bor mitt i ett krigsområde. Då om någon gång är man stressad!

Och jag blev ju gravid trotts att det enda jag kunde tänka på var att jag ville bli det :) med sonen alltså! Då hade vi försökt i 2 år :)

Och jag var nog mer stressad då än nu :P
  • sweetcandy
    tuggummigirl skrev 2015-02-19 18:15:20 följande:

Känner verkligen med dig lotie. Så tråkigt att få sånna besked. Det finns en väg till att gå om man vågar. I sverige är det så att pergotime har monopol eller nåt liknande så i sverige kan man bara få det. Men det finns ett till som heter serpafar som man kan beställa från en utländsk sida.Det kommer upp info om du googlar det. Man får svara på frågor å sen skriver en doktor ut dem. Jag har provat å jag kan verkligen känna att äggen lossnar under äl med de. De funkar på samma vis som pergotime. Du tar första tabletten på mensens 5e dag å sen tar du en tablett varje dag i 5 dagar. Man får tillräckligt många tabletter så man klarar sig..tror de va 25 tabletter. Man gör klokast i dock att börja med. tablett/dag. Skulle de inte funka kan man ta 2 tabletter/dag nästa omgång. Tror där stod lixom på pergotimen att max 4 tabletter/dag

Skulle aldrig våga göra det!!
  • sweetcandy
    tuggummigirl skrev 2015-02-19 21:14:03 följande:
    Förstår det! Jag tveka oxå men testa ändå. Har testat en gång med dem å de va denna månaden å jag fick äl igårkväll å har idag med...skitont! Fast bra ont..på samma vis som jag hade med pergotimen :)
    Men tänk om nån sjuk jäkel skickar farliga droger istället :O
  • sweetcandy
    eagle87 skrev 2015-02-19 22:12:21 följande:
    Hej vilken dag är du på nu? Jag fick ägglossning redan dag 11??
    Dag 11 idag :) men äl tester var negativt och jag känner inget heller.
  • sweetcandy
    pepparkakan skrev 2015-02-20 10:15:47 följande:

Jag är så avundsjuk på er med korta cyklar, önskar jag också kunde få ÄL på dag 11! Denna långa jäkla väntan och undran alltså. Är nu på dag 20, haft ÄL-sekret i 3 dagar och känningar i äggstockarna. Men fortfarande negativt på stickorna. Kan man ha ÄL-sekret så länge innan? Eller kanske inte kan lita på stickorna? Blir tokig.. 

Det är drygt med långa cyklar! Längsta kag haft 54 dagar! Höll på bli tokig!!! :P
  • sweetcandy
    tuggummigirl skrev 2015-02-20 09:07:25 följande:
    nu beställde jag från en sida som hette euro nåt den va på svenska den sidan. Å jag kolla upp noga så det säkert va samma verksamma ämne som i pergotime. Å jag hitta fler som hade beställt därifrån å jag hitta även en sida som svenska läkare hade skrivit. Så det gäller att kolla upp noga å kolla källhänvisningar. Men när jag fick paketen så satt där en sån lapp som de på apoteket här i sverige klistrar på å man kunde se att förpackningen inte hade varit öppen tidigare. Men de va ju en hel del frågor man skulle svara på så läkaren kunde lika gärna ha sagt nej..de tog några dagar innan jag fick bekräftat om jag skulle få de utskrivna eller ej.

de ingav iaf seriöst intryck.

självklart är det alltid risker med allt men de gäller ju allt i livet. Jag har varit nära döden 2 gånger å bet hur skört livet är, fick ju föda fram min dotter med vetskapen att hon va död. Jag har lärt mig att välja livet, att leva å om jag är dumdistrig ibland så lever jag med det oxå.
    Ja alla gör ju som dom vill. Men jag hade som sagt inte tagit den risken.

Och det är absolut inget personligt mot dig...
  • sweetcandy
    Elyssa81 skrev 2015-02-22 10:04:17 följande:

Här är en bild på ÄL-test. Den gröna var igår och den rosa idag. Färgade strecket var mycket starkare igår. Kan det tyda på att ÄL redan varit även om strecken inte varit lila starka? Nu har jag känningar; molande i magen och bröstspänningar som jag brukar ha vid ÄL. phpRbYYzv64076.jpg

Som jag förstått det så kan hormonerna åka lite upp och ned under månaden :) så fortsätt testa :)
  • sweetcandy

Fick positivt äl test idag!! Har VUL i morgon bitti inbokat! Håll tummarna för att det inte är mer än två ägg så vi får sexförbud!! :))

Svar på tråden BIM Mars 2015