Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Hur gör ni med kvällsfika?

Nu är vår äldsta 4,5 år men hon kan strula med maten ibland. Dock får hon ingenting att äta innan sängdags i så fall, vi vill inte vänja barnen vid småätande. Vi vuxna äter heller inget innan sängdags.

• älskarlivet81
    whitestar skrev 2015-02-10 20:09:33 följande:
    Vi äter middag mellan 16-17,Sonen lägger sig kl 20.han får en macka vid 19-tiden innan han lägger sig o läser innan sovdags.Jag förstår verkligen inte varför ungar ska behöva lägga sig utan kvällsmat!Är det bättre att dom vaknar hungriga mitt i natten?nej,en macka så sover man gott hela natten!

Mina barn har, sedan de slutat mes vällingen, aldrig fått kvällsfika och tänk - de har aldrig vaknat mitt i natten och varit hungriga heller.. De får inte frukost direkt när de vaknat heler..
  • älskarlivet81
    Penida skrev 2015-02-11 08:56:33 följande:
    När tänker du dig att barnet äter middag då och lägger sig? Det är väl inga konstigheter att ett barn som får middag vid 16-16.30 vilket verkar vanligt här och lägger sig vid 20.00 behöver något mer innan läggdags?

Hur kan ni ens äta middag vid 16-tiden. Hade vi aldrig hunnit!
  • älskarlivet81
    Penida skrev 2015-02-11 08:56:33 följande:
    När tänker du dig att barnet äter middag då och lägger sig? Det är väl inga konstigheter att ett barn som får middag vid 16-16.30 vilket verkar vanligt här och lägger sig vid 20.00 behöver något mer innan läggdags?

Oj, läste inte allt! Var ju inte ni som äter middag vid 16-tiden
  • älskarlivet81
    Penida skrev 2015-02-11 10:16:53 följande:
    Vi gör inte det men det verkar rätt vanligt. Vi äter vid 18.30 ungefär. Vi hade dock hunnit men väljer att inte göra det eftersom det blir för tätt inpå mellis, ungarna skulle inte vara hungriga än ens.

Såg det sen, att det inte var ni som gjorde det!
  • älskarlivet81
    BeanBag skrev 2015-02-11 19:17:56 följande:

Våra barn äter kvällsfika vid 19.00 och då äter det oftast en frukt eller fil med müsli. Skulle de inte äta kvällsfika så skulle det gå 14-15 timmar innan nästa måltid.

Det kan det göra för oss om barnen äter middag vid 17.30 och sen inte frukost förrän vid 8.00.. De har aldrig klagat..
  • älskarlivet81
    BeanBag skrev 2015-02-11 19:29:34 följande:
    Näe men då är det ju inga problem.

Bara reagerade på att du menade att det kan gå 14-15 timmar från kvällsmat till frukost, som om det vore något dåligt som inte får hända. Mina barn somnar vid 20-tiden och vi äter vid 17.30-18.
  • älskarlivet81
    BeanBag skrev 2015-02-11 19:43:18 följande:
    Nej jag menar att mina barn blir tokhungriga om de äter middag kl 16-17 och sedan ingenting för än frukost 15 timmar senare.

Ok, måste ni äta middag så tidigt då?
  • älskarlivet81
    BeanBag skrev 2015-02-11 20:00:21 följande:
    Ja det måste vi och jag ser inget problem med att barnen äter kvällsfika så jag skulle inte försöka klämma in middag någon annan tid

Förstår bara inte hur man hinner äta middag så tidigt När äter ni mellis då?
  • älskarlivet81
    pigglet skrev 2015-02-11 21:06:15 följande:
    På vissa låter det ju som att mat och speciellt kvällsfika då, skulle vara något farligt, en dålig vana. Hos oss har vi ingen sådan inställning - mat är näring. Något vi mår bra av, något vi behöver, och ju mer näring man får i sig desto bättre. Att skippa kvällsfika bara för att man borde kunna klara sig 15 timmar utan mat - det finns ingen anledning. Då missar man ju också den extra näring som barnen får i sig, man missar ett av målen. Jag försöker verkligen aservera mat som jag tror är bra för kroppen, och då vill jag ju också att de får i sig så mycket som möjligt av den.

Skulle vi vara oroliga för övervikt skulle jag kanske resonera annars, kanske. Eller förmodligen hellre se över vad som serveras, livsstilen i övrigt med motionsvanor osv. Och se till att portionerna håller sig normal-stora, hellre än att äta jättemycket men bara några gånger/dygn.

Men varför äta efter kvällsmaten om det inte behövs? Varför lägga till ett mål "bara för att"?
  • älskarlivet81
    Alexi skrev 2015-02-11 21:24:46 följande:
    Fast jag ser kvällsätande som något som bara är negativt, ur perspektivet äta för att man är sugen och riskera att äta sig till övervikt. Jag kämpar hårt med mitt eget sug på kvällarna och vill inte att mina barn ska börja äta massa mackor osv då. De ska äta middag så de står sig till morgonen, så är jag uppvuxen och det känns som det naturliga för mig. De får så klart en frukt om de vill ha efter middagen och är det något speciellt som gör att jag förstår att de inte blev mätta på middagen så får de även smörgås eller fil men inte normalt sett. Då skulle mina barn, framför allt dottern som är väldigt kräsen i maten men älskar smörgåsar och sånt, ofta äta petlite till middag och vänta på kvällsfikat...

Håller med dig!
  • älskarlivet81
    Natulcien skrev 2015-02-11 23:15:42 följande:
    Fast det är ju inte "bara för att" som man äter kvällsfika. Det är ett av dagens mål mat. Det är inte mer tillagt än vad frukost, mellanmål eller lunch är. Det är näring. Varför ska man skippa ett mål mat "bara för att"?

Vi äter middag vid 17.30-18-tiden så att få in kvällsfika innan läggdags hade ändå inte funkat för oss. Enda gången barnen får en macka på kvällen är när de varit på simskola eftersom de då behöver lite extra energi efteråt.
  • älskarlivet81
    Flizus skrev 2015-02-11 23:27:26 följande:
    Det är inte det det handlar om. Barn mår bra av att äta regelbundet och sprida ut ätandet över dagen och då är 2-3 mellanmål per dag bra. För lång nattfasta gör att kroppen börjar bryta ner fett, vilket varken barn eller vuxna mår bra av. Så om middagen inte ligger väldigt nära sänggåendet så är ett kvällsfika bra.

Hos oss äter vi cirka var tredje timme.

Oj, var har du läst att det ska vara 3 mellanmål?

Vi äter också var tredje timme ungefär. Frukost vid 8, lunch vid 11.30, mellanmål vid 14.30, middag vid 17.30. Ska jag sen inte lägga barnen förrön vid 21 så att de verkligen hinner kvällsfika?
  • älskarlivet81
    BeanBag skrev 2015-02-12 06:48:32 följande:
    Det beror väl helt på vilka arbetstider man har? Skulle vi äta senare skulle vi inte hinna med våra aktiviteter.

Den yngre äter mellis kl 14 på fritids och den äldre äter en frukt i bussen på vägen hem vid 14.30

Mina barn skulle inte äta någon middag om de skulle äta mellis vid 14.30 och sen äta middag vid 16-16.30. Då skulle de inte vara hungriga när det är middagsdags.
  • älskarlivet81
    BeanBag skrev 2015-02-12 13:39:53 följande:
    Jag förstår inte att det ska vara så svårt för många att förstå att alla inte jobbar 7-16?

Här man andra arbetstider så är det absolut inga problem att äta middag kl 16.

Jag jobbar inte heller 7-16 men skulle ändå inte äta middag så tidigt som kl. 16..
  • älskarlivet81
    Natulcien skrev 2015-02-12 18:10:57 följande:
    Men du, det fina med kråksången är ju att alla gör som de vill.

Vi äter också 17:30, men får lätt in kvällsfika eftersom sonen somnar runt 20.30-21 och jag och sambon runt 23-23.30.

Ikväll ska jag ut och löpträna ca 2 tim efter middagen och då lär jag verkligen behöva ett kvällsmål runt 21.

Oj, 23.30? Jag försöker gå och lägga mig vid 22-tiden som senast, barnen vaknar som regel vid 6-tiden... De somnar runt 20-tiden och frukost äts vid 8-tiden.
  • älskarlivet81
    Natulcien skrev 2015-02-12 18:25:17 följande:
    Ja, du ser. Vi lever helt olika liv. Jag skulle aldrig kunna somna före kl.22.

Och vi är aldrig någonsin uppe kl.6. Det är mitt i natten för oss. Jag går upp 7 två dagar i veckan. Sonen väcks 7.30 två dagar i veckan, övriga dagar kan han sova som han vill, och då vaknar han runt 8.30-9.

Olika liv. Olika matvanor.

Så skönt! Idag var barnen uppe 5.50. Vi äter dock ändå inte frukost direkt. Och att säga att 6 är mitt i natten, ja vad ska man göra med morgonpigga barn? Finns inte så mycket att göra. Senaste veckorna har jsg somnat i soffan kl. 21...
Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?