HSOF skrev 2015-02-11 13:00:23 följande:
Haha, synd där ;)
Nä men vanliga delar, ser jag som filé, kotlett, (karré) färs och grytbitar. På ett ungefär :)
Sedan är väl högrev, fransyska, rostbiff och revben mindre vanliga, men inte udda. Stuckningsdelar utöver det är ganska ovanliga och får oftast specialbeställas ;)
Högrev använde Scan & ICA (kanske Coop också, det vet jag inte) som "Grillskiva nöt" förra sommaren, även det vanligaste köttet till grytbitar, tycker inte att det är mindre vanligt.
Högrev med ben däremot är lite svårare att få tag i, så den tycker jag klassas som mindre vanlig.
Fransyska, används ju till stek, o alla förnätade vaccpack brukar vara fransyska. Så njae inte mindre vanlig.
Rostbiff är ju vanligt på sommaren om inte annat. "Luffarfilé", som den är i skivor eller hel till stek.
Revben (gris) hör väl till det vanligaste en Svensson grillar under sommaren (bortsett från karre). Även väldigt vanligt på julbordet. Så den hör absolut inte till mindre vanliga tycker jag.
Revben (Kalv) Kalvbringan är mindre vanlig (även för mig)

Ganska svårsåld också, både som rå eller färdig produkt.
Duckan skrev 2015-02-11 13:02:55 följande:
Sedan är väl högrev, fransyska, rostbiff och revben mindre vanliga, men inte udda
Vi köper rätt mycket högrev och gör bitar av till vår Boeuf Bourgignon och lövbiff när vi ska mala köttfärs.
Måste fråga, varför använder du innanlår (?) till färs? Blir inte det väldigt magert? (Eller är det bara jag som är dålig i köket som får det torrt?

)
Innanlår, ryggbiff eller filé brukar jag bara använda som färs om vi ska ha råbiff.