• HSOF

Vilket kött väljer du

Jag har ofta irriterat mig över det flesta livsmedelsbutikers dåliga utbud på styckdetaljer på kött. När man frågar expediterna eller handlaren så får man oftast som svar att de har testat att ta in annat, men att det inte säljer tyvärr.
    Detta har fått mig att mer och mer köpa mitt kött på olika gårdar, där man kan få det mesta man önskar och dessutom är det enklare att få tag på bra ekologiskt kött på sådana ställen.

Tänkte det kunde vara kul att se, hur ni här på familjeliv resonerar kring detta och se om ni väljer kött på det sättet som de flesta expediter har svarat mig.

Skriv gärna en kommentar till hur ni röstar här med, så att det blir en levande tråd.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket kött väljer du
  • HSOF
    Nyfikna72 skrev 2015-02-11 13:10:30 följande:

Fast vad pratar vi för butiker när man menarpå att de här udda köttbitarna inte finns? Jag bor i en liten håla och vi har coop nära som butik och de har då både högrev, lever och sånt dagligen. Känns nästan som ts mest handlar på seven eleven runt hörnet för så dåligt utbud är det väl ändå inte som jag ser det? Visst kan man hitta mer på citygross och större kedjor men det är ju inte så att de mindre butikerna enbart har köttfärs och fläskfile?

Det är väldigt individuellt från butik till butik. Men nej, jag handlar inte på 7eleven ;) sedan är inte högrev de detaljerna som jag anser som udda, de brukar finnas i en välsorterad butik, men inte det som säljs mest.
  • Quexet
    HSOF skrev 2015-02-11 13:00:23 följande:
    Haha, synd där ;)

Nä men vanliga delar, ser jag som filé, kotlett, (karré) färs och grytbitar. På ett ungefär :)

Sedan är väl högrev, fransyska, rostbiff och revben mindre vanliga, men inte udda. Stuckningsdelar utöver det är ganska ovanliga och får oftast specialbeställas ;)
    Högrev använde Scan & ICA (kanske Coop också, det vet jag inte) som "Grillskiva nöt" förra sommaren, även det vanligaste köttet till grytbitar, tycker inte att det är mindre vanligt.
    Högrev med ben däremot är lite svårare att få tag i, så den tycker jag klassas som mindre vanlig.
    Fransyska, används ju till stek, o alla förnätade vaccpack brukar vara fransyska. Så njae inte mindre vanlig.
    Rostbiff är ju vanligt på sommaren om inte annat. "Luffarfilé", som den är i skivor eller hel till stek.
    Revben (gris) hör väl till det vanligaste en Svensson grillar under sommaren (bortsett från karre). Även väldigt vanligt på julbordet. Så den hör absolut inte till mindre vanliga tycker jag.
    Revben (Kalv) Kalvbringan är mindre vanlig (även för mig) Drömmer Ganska svårsåld också, både som rå eller färdig produkt.
    Duckan skrev 2015-02-11 13:02:55 följande:
    Sedan är väl högrev, fransyska, rostbiff och revben mindre vanliga, men inte udda

Vi köper rätt mycket högrev och gör bitar av till vår Boeuf Bourgignon och lövbiff när vi ska mala köttfärs.
    Måste fråga, varför använder du innanlår (?) till färs? Blir inte det väldigt magert? (Eller är det bara jag som är dålig i köket som får det torrt? Cool)
    Innanlår, ryggbiff eller filé brukar jag bara använda som färs om vi ska ha råbiff. Solig
  • Duckan

Quexet, tillägger raskt att maken även maler ner kotletter för att få fett i också.
    Till råbiff använder vi oxfilé.

• Quexet
    Duckan skrev 2015-02-11 13:43:46 följande:

Quexet, tillägger raskt att maken även maler ner kotletter för att få fett i också.
    Till råbiff använder vi oxfilé.

Aha, då kanske jag inte är så dålig i köket i alla fall! Flört

Vi använder olika varje gång, beror lite på vad vi ska göra, men är det magert nöt brukar vi också göra blandfärs. Glad
  • Aniiee

Jag kan använda vilka delar som helst, och jag ser varken högrev eller oxsvans (eller lägg eller bog eller bringa) som "spännande delar", utan anser det vara vardagsmat (vilket det borde vara). Spännande börjar det blir först när man använder kind, kållap, hjärta, bräss....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Rataxes

Köper så mycket vilt vi kan från traktens jägare och då är det oftast redan styckat så de lite mer "spännande" delarna går nog till deras hundar skulle jag tro.

Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • HSOF
    Quexet skrev 2015-02-11 13:33:45 följande:

Högrev använde Scan & ICA (kanske Coop också, det vet jag inte) som "Grillskiva nöt" förra sommaren, även det vanligaste köttet till grytbitar, tycker inte att det är mindre vanligt.

Högrev med ben däremot är lite svårare att få tag i, så den tycker jag klassas som mindre vanlig.

Fransyska, används ju till stek, o alla förnätade vaccpack brukar vara fransyska. Så njae inte mindre vanlig.

Rostbiff är ju vanligt på sommaren om inte annat. "Luffarfilé", som den är i skivor eller hel till stek.

Revben (gris) hör väl till det vanligaste en Svensson grillar under sommaren (bortsett från karre). Även väldigt vanligt på julbordet. Så den hör absolut inte till mindre vanliga tycker jag.

Revben (Kalv) Kalvbringan är mindre vanlig (även för mig)  Ganska svårsåld också, både som rå eller färdig produkt.Måste fråga, varför använder du innanlår (?) till färs? Blir inte det väldigt magert? (Eller är det bara jag som är dålig i köket som får det torrt? )Innanlår, ryggbiff eller filé brukar jag bara använda som färs om vi ska ha råbiff. 

Jo klart det är lite säsongsbetonat, inte många som köper revben eller shortribs i dessa tider, även om det är vanligare än exempelvis bringa eller märgpipa, eller varför inte kalvbräss, så gott :)
  • HSOF
    Aniiee skrev 2015-02-11 13:57:42 följande:

Jag kan använda vilka delar som helst, och jag ser varken högrev eller oxsvans (eller lägg eller bog eller bringa) som "spännande delar", utan anser det vara vardagsmat (vilket det borde vara). Spännande börjar det blir först när man använder kind, kållap, hjärta, bräss....

Det är ju för att du helt klart verka ha bra kockkunskaper i köket, men så är det inte för alla, känner dem som inte ens kan steka ett ägg, än mindre tillaga högrev ;)
  • Quexet
    HSOF skrev 2015-02-11 16:11:59 följande:
    Jo klart det är lite säsongsbetonat, inte många som köper revben eller shortribs i dessa tider, även om det är vanligare än exempelvis bringa eller märgpipa, eller varför inte kalvbräss, så gott :)
    Fast märgpipa är lite nu också även om det är mer höstbetonat, bräss är vansinnigt gott! Men som du säger så är revben inte högsäsong nu, men det tillskillnad från det mesta annat, så har det två högsäsonger. Glad
  • Quexet
    Aniiee skrev 2015-02-11 13:57:42 följande:

Här "ute på landet" blev faktiskt flanksteken väldigt populär i somras! Glad 
    (är ju dock bara en del av kållappen men ändock.) Flört
Svar på tråden Vilket kött väljer du