• Treskor

Dags att lägga ner FL och starta ett nytt forum?

Vad tycker ni om kvalitén på Familjeliv.se sitt forum förtiden? Jag måste säga att jag blir rätt så förvånad över alla troll- och hittepåtrådar. Blir också ganska överraskad över hur dålig moderationen är. Trådar som sprutar av rasism, eller troll och galna hitte-på-historier har blivit vardagsmat. Och normala trådar blir kapade av oseriösa, omogna, eller rent av elaka kommentarer. 

Familjelivs forum kunde gärna fått stå kvar, alla rasister och lustlögnare kunde fått hänga tillsammans och frodas i varandras sällskap. Men för den andra delen, människor som väntar barn, har barn, eller familj, eller försöker att få, eller bara är nyfiken på något, kunde haft ett nytt forum med bättre moderation och högre krav inläggen. 

Vad tänker ni? 

(Räknar med att denna tråden kommer fyllas av mindre seriösa inlägg. Jag tänker inte lägga min energi på dessa inlägg, och kommer därför inte besvara dom. Olika åsikter däremot är givetvis välkomna)

• Svar på tråden Dags att lägga ner FL och starta ett nytt forum?
  • Förtryckt

Tror du hade fått fler svar om du lagt tråden under "allmänna diskussioner"

---
  • Rocket Mania

Jag håller med om vartenda ord. Ifrågasatte precis samma sak både i en tråd och i ett meddelande till moderatorerna/FL.

• Förtryckt

Jag håller inte med. Tycker att så länge man håller sig till forumets regler så får man diskutera allt mellan himmel och jord. Det kallas yttrandefrihet.

---
  • Kim Possible
    Förtryckt skrev 2015-02-19 17:11:32 följande:

Jag håller inte med. Tycker att så länge man håller sig till forumets regler så får man diskutera allt mellan himmel och jord. Det kallas yttrandefrihet.

Det är väl där skon klämmer, eftersom det är rätt många numera som inte alls håller sig till forumets regler men får härja helt fritt. Flat och/eller ibland obefintlig moderering gör att en hel del grisigheter slipper undan granskning och får stå kvar.

Jag vet inte vad det beror på, om de behöver fantasitrådar och effektsökeri för att maximera antalet besökare på sidan för att blidka sina annonsörer, eller om de som driver sidan faktiskt tycker att det är ett helt normalt diskussionsklimat här inne. 

Yttrandefrihet har f ö inget att göra med vad som skrivs på ett privat forum. Du får inte skriva vad som helst var som helst som och sen hänvisa till "yttrandefrihet", om det är så att de som driver forumet har regler som ska följas. 

Alternativet i fallet med Familjeliv är ju att de helt enkelt ändrar sina forumregler så att de bättre matchar den (o)befintliga modereringen, då står det var och en fritt att välja själv om man vill stanna kvar/bli medlem eller inte. 
  • Shoreline

Håller helt med!
    Sen tycker jag att hela upplägget är sjukt krångligt. Det är svårt att ha koll på allt alla skriver. Jag orkar liksom inte backa 10 sidor varje gång för att läsa det jag missat.

• MxMeNow

KostnadKostnadsfria forum kommer alltid att dra till sig människor med div åsikter, människor i behov av att provocera och att trolla. Inga konstigheter egentligen. Passar det inte så behöver man inte hänga på forumet, besök inte de trådar som provocerar eller där du misstänker trollande.

Svårare är det inte.

• Aniiee
    Kim Possible skrev 2015-02-19 17:28:22 följande:
    Det är väl där skon klämmer, eftersom det är rätt många numera som inte alls håller sig till forumets regler men får härja helt fritt. Flat och/eller ibland obefintlig moderering gör att en hel del grisigheter slipper undan granskning och får stå kvar.

Jag vet inte vad det beror på, om de behöver fantasitrådar och effektsökeri för att maximera antalet besökare på sidan för att blidka sina annonsörer, eller om de som driver sidan faktiskt tycker att det är ett helt normalt diskussionsklimat här inne. 

Yttrandefrihet har f ö inget att göra med vad som skrivs på ett privat forum. Du får inte skriva vad som helst var som helst som och sen hänvisa till "yttrandefrihet", om det är så att de som driver forumet har regler som ska följas. 

Alternativet i fallet med Familjeliv är ju att de helt enkelt ändrar sina forumregler så att de bättre matchar den (o)befintliga modereringen, då står det var och en fritt att välja själv om man vill stanna kvar/bli medlem eller inte. 
    Modereringen är inte helt obefintlig men extremt godtycklig. Fullständigt oskyldiga saker tas bort, men grova påhopp och annat i samma trådar, ibland rent av inlägget över eller under, får stå kvar. 

Reglerna är redan så luddiga att de knappt går att tillämpa, så det är säkert lite skit samma vad som står där.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Ewald01

Håller med MxMeNow!

Vissa människor kommer alltid att provocera ute på ett öppet forum.  

Men man kan ju försöka hitta folk att diskutera interessanta saker med, t.ex. mat och hälsa eller bilar eller annat man är interesserad av.

• Förtryckt
    Aniiee skrev 2015-02-19 18:01:45 följande:
    Modereringen är inte helt obefintlig men extremt godtycklig. Fullständigt oskyldiga saker tas bort, men grova påhopp och annat i samma trådar, ibland rent av inlägget över eller under, får stå kvar. 

Reglerna är redan så luddiga att de knappt går att tillämpa, så det är säkert lite skit samma vad som står där.
    Jag håller med dig. Den är extremt godtycklig men verkligen inte obefintlig. Det verkar nästan som att modereringen går efter personer de på förhand bestämt sig för att ogilla...
    ---
  • Sandraaa81

Är rätt sällan här numera, men håller med trådstartaren.
    Har varit medlem sen starten 2003.  Forumet har delvis spårat ur med tiden, med allt trollande, provokation,  och alla genuint elaka kommentarer.   En del personer verkar verkligen gå i gång på att vara så elaka som möjligt och sparka på de som redan ligger...    Visst fanns det sådana personer förut också, men det var inte alls lika vanligt. 

Har även varit moderator här på familjeliv under ett antal år, är inte insatt i hur det ser ut idag,  men i alla fall då så kan jag helt ärligt med handen på hjärtat säga att modereringen inte var godtycklig.  Om det verkade så, då berodde det på att vi moderatorer var olika individer, som ibland kunde tolka reglerna på lite olika sätt, men oftast frågade vi varandra om vi var lite osäkra på något ärende, och om det var så att det var en inläggsskrivare man hade personliga konflikter med, så lämnades det ärendet över till en annan moderator.   Allt modererande och bortplockande av inlägg/trådar skedde helt öppet, och kunde ifrågasättas av såväl de andra moderatorerna som redaktionen. 

Svar på tråden Dags att lägga ner FL och starta ett nytt forum?