• Anonym (Sthlm)

Socialen

Vill veta ifall jag måste gå på gemensamt möte med min före detta hos socialen? Han åkte in till psyket och blev inlagd i 1v. Nu så ringde socialen och vill ha möte med oss eftersom vi har delad vårdnad och hen är hos oss varannan vecka. Saken är den att socialen frågade i tel hur jag anser att han mår nu. Jag har ju igentligen ingen aning. Hur hade socialen tänkt på mötet, att jag ska sitta och prata öppet framför exet ifall han är lämplig far eller ej?? Vi har för övrigt inte haft bra kontakt på flera år utan den senaste tiden kunnat ha sms kontakt pga barnet. Sen har han vart mkt hotfull i flera tillfällen. Kan socialen tvinga mig att gå på mötet?

• Svar på tråden Socialen
  • Nyfikna72

Du får väl berätta det du skriver här och begära ett eget möte till att börja med?

• Anonym (Sthlm)

Jag har tänkt att ringa och prata med dem idag. Är bara rädd att han ska få veta att jag har ringt dit o begärt separata möten pga jag känner att skulle kunna vara hotfullt mot mig. Socialen har väl ingen rätt att säga ngt till han om det. Helst av allt så vill jag ha telefonmöte med socialen eftersom det blir oerhört jobbigt för mig att ta mig dit med mina tvillingar som är bara ngr veckor gamla.

• Nalliwer
    Anonym (Sthlm) skrev 2015-02-11 09:51:18 följande:

Jag har tänkt att ringa och prata med dem idag. Är bara rädd att han ska få veta att jag har ringt dit o begärt separata möten pga jag känner att skulle kunna vara hotfullt mot mig. Socialen har väl ingen rätt att säga ngt till han om det. Helst av allt så vill jag ha telefonmöte med socialen eftersom det blir oerhört jobbigt för mig att ta mig dit med mina tvillingar som är bara ngr veckor gamla.

För det första, nä, socialtjänsten har varken möjlighet eller någon anledning att försöka tvinga dig att gå på något möte. Tänk dock på att allt du säger senare kan komma att hamna i en eventuell utredning som ditt ex kommer att få ta del av.

Med tanke på dina små tvillingar så tycker jag du ska göra det enkelt för dig och ringa handläggaren och erbjuda denna att ringa alternativt besöka dig om de vill ha ett referantsamtal mig dig.
    Borde inte vara några problem, finns ju ingen anledning att soc inte skulle vilja göra det så enkelt och smidigt som möjligt för dig. Är ju inte du som är föremål för någon utredning.
Svar på tråden Socialen