• Anonym (Metoprolol)

Metoprolol mot Panikångest = tuppen upp

Måste bara tipsa er som kämpar mot panikångestattacker och äter SSRI.

Jag åt Sertralin i många år men fick ändå regelbundna panikattacker så jag bestämde mig för att sluta. Efter ett tag var jag till läkaren och klagad på pulsenen igen och då fick jag metoprolol (betablockerare) 50mg. Och HELT seriöst?! Varför skriver inte fler läkare ut detta istället för rävgiftet SSRI till personer som enbart utvecklat panikångest för att man går runt och är rädd för en ny attack??

Från första dagen lugnade sig pulsen och har sen jag fick dom för två år sen aldrig haft en ny attack! Har haft dom andra symptomen i början med tryckkänslig över bröstet och yrsel men efter ett tag när man insåg att pulsen inte kunde sticka iväg (det betablockerare bla gör, håller pulsen i schaktk) slutade jag vara rädd och poff var dom andra känslorna borta också!

Jag tycker att fler borde få testa metoprolol mot PA just för att de i inte har i närheten så många biverkningar som SSRI. Största problemet skulle väl kunna vara blodtrycksfall men för mig som har lite högt har jag inte drabbats av de.

• Svar på tråden Metoprolol mot Panikångest = tuppen upp
  • kasovi

Led du möjligtvis av paniksyndrom? Jag har tydligen utvecklat något paniksyndrom (ständig yrsel och ofta dimsyn just pga att jag oroar mig för mycket för att få en ny attack)...

• kasovi

Hahaha, vafan. Den där skiten skulle jag aldrig stoppa i mig. Kul att du mår bra av det. Försök övervinna rädslan för att få panik istället. Den vägen kör jag hellre på :P

• Anonym (Metoprolol)
    kasovi skrev 2015-02-11 20:11:05 följande:

Hahaha, vafan. Den där skiten skulle jag aldrig stoppa i mig. Kul att du mår bra av det. Försök övervinna rädslan för att få panik istället. Den vägen kör jag hellre på :P

Måste fråga vad de är för skit med betablockerare?

SSRI kan jag hålla med om är rävgift pga alla biverkningar men betablockerare är väl ändå inte konstigare än att ta en Ipren/alvedon? Men du kanske inte äter de heller;)

Kör på vad du vill, jag ville tipsa dom som kanske inte klarar av bli av med attackerna eller bara vill må bättre NU.
  • Anonym (Anonym)

Eller kolla in www.panicaway.com ... handlar helt enkelt om att bryta ångestcirkeln totalt. Att stoppa ångesten redan innan man får rädslan för att ha ångest. Sidan hjälpte mig otroligt mycket att förstå min ångest.

• Anonym (..)

Bra tips faktiskt! Trots allt är betablockerare att föredra framför många andra mediciner. Jag får bara ångest vid enstaka jobbiga tillfällen, så har funderat på att testa det bara för dom gångerna.

Svar på tråden Metoprolol mot Panikångest = tuppen upp