• myone

Vad gäller egentligen?

Jag och en vän har suttit och diskuterat och vi kommer inte riktigt överens.

Hennes barn går på förskolan, hon jobbar normalt sett heltid.
    Nu har hen fått gå kortare dagar pga att hennes partner (ej barnets förälder) varit hemma och sjukskriven och sagt att hen gärna kan lämna/hämta så barnet slipper gå så långa dagar.

Inget förskolan har sagt något om. Och, hennes partner bor inte med dem helt och hållet (inte skriven där)

Nu har hon blivit sjukskriven och funderar på om hon kan låta barnet gå kvar på förskolan de tiderna hen går eller om man tvingas ha bara 15timmar/veckan. Hon mår dåligt på dagarna och klarar inte av att ta hand om barnet fullt ut själv.

Förskolan vet om att hon också är sjukskriven nu och har inte sagt något. MEN i månadsbrevet stod det att om föräldern är ledig så betyder det att barnet är ledigt.

Men, ledig och sjukskriven kan knappats jämställas väl?? Man blir ju sjukskriven för att man inte klarar av att jobba. Eller räknar de med att man ska kunna ta hand om sitt barn trots att man inte mår bra?

Vad är det för regler som gäller? Tillåter fk att man har barnet hemma när man är sjukskriven?

• Svar på tråden Vad gäller egentligen?
  • Rani

Jag antar att det är samma regler överallt. Här i Gbg är det i alla fall så att man har rätt att ha barnet på fsk sina vanliga tider när man är sjukskriven. Och då är det inte en särskilt generös kommun jämfört med t ex Sthlm när det gäller hur man får ha sina barn på fsk.

• blomman 2

Jag arbetar på förskola och jag skulle aldrig neka ett barn att komma till förskolan om en förälder är sjukskriven! Jag arbetar i en grannkommun till Stockholm. Vi låter även föräldrar vara lediga med barnen på förskolan,det är deras privatsak varför de gör det valet. Jag vet att dessa regler kan variera hos olika förskolor..men är man sjukskriven så borde man ju absolut få vara hemma och vila och ha sitt barn på förskolan!

• Malima

I min hemkommun får barnen vara på fsk som vanligt om föräldern är sjukskriven och har behov av det. Ibland kan det tom bli aktuellt att ändra tider så att den andra föräldern lämnar och hämtar, även om det skulle innebära längre dagar.

• myone

Tack för era svar. Ska vidarebefodra dem snarast :) 

• nozpa
    Rani skrev 2015-02-11 20:34:10 följande:

Jag antar att det är samma regler överallt. Här i Gbg är det i alla fall så att man har rätt att ha barnet på fsk sina vanliga tider när man är sjukskriven. Och då är det inte en särskilt generös kommun jämfört med t ex Sthlm när det gäller hur man får ha sina barn på fsk.

Nä det är inte samma regler. Skitkorkat egentligen. Men det kan absolut vara som så att det är max 15 timmar som gäller när en förälder är sjukskriven. Är barnet under 3 så kan det vara så att barnet inte får vara på förskolan alls.

Försäkringskassan har inget att säga till om, men deras rekomendationer är att alla barn får vara på förskolan som vanligt trots sjukskrivning. Och de flesta brukar följa det.

Hade själv frågan uppe under min graviditet när jag blev sjukskriven. Enligt handläggaren som har hand om platser osv här så var det blankt nej, det enda undantaget var om förskolechefen okejade det. Vilket hon nu gjorde utan problem då hon själv ansåg det korkat.

Men det kan alltså vara olika i samma kommun.
  • AnkiC

I min kommun funkar det så att blir man tillfälligt sjuk i en vecka får man ha sina vanliga tider. Är man långtidssjukriven ska man i samråd med förskolan komma fram till vilken tid de skall gå beroende på anledning. Det kan bli 15 tim eller längre.

• Jennie med ie

Som nämndes här ovan: det är inte samma regler överallt. Och det beror på att rätten till förskolevistelse vid förälders sjukskriven inte regleras centralt av skollagen utan det lämnas upp till kommunerna och förskolorna att bestämma deras regler och policy. En kommun kan t ex ha 15h/vecka som grund... men att med särskilt intyg från t ex behandlande läkare som styrker behovet kan mer tid ges. En annan kommun har som regel att man utgår från den arbetsföre vådnadshavarens tider, och finns ingen sådan sätter den sjukskrivne tiderna utifrån det upplevda behovet. En tredje kan ha som regel att barnen får gå enligt samma schema som tidigare.

• myone

Okej, det var inte så enkelt alltså.

Hon jobbar med barn. Och kan hon inte ta hand om barn på jobbet så kan hon ju inte det hemma? Eller tänker jag fel där? 

Jag får be henne prata med förskolan

• Jennie med ie

Så behöver det inte vara. Att som förälder ta hand om sitt eget barn och som t ex barnskötare eller förskollärare utföra sitt arbete på t ex förskola kräver olika saker... Att hon ska prata med den låter som det bästa rådet, kanske ska hon kolla på egna kommunens hemsida först där deras grundpolicy bör stå. Min efarenhet är att det oftast går rätt bra att komma fram till tider som blir bra för både förälder och barn.

myone skrev 2015-02-14 19:46:13 följande:

Okej, det var inte så enkelt alltså.

Hon jobbar med barn. Och kan hon inte ta hand om barn på jobbet så kan hon ju inte det hemma? Eller tänker jag fel där? 

Jag får be henne prata med förskolan

Svar på tråden Vad gäller egentligen?