• Aaa91

Plötslig hög feber

Sonen på 16 mån år fick feber vid fyra tiden i em, kl kvart över 5 fick han alvedon och somnade en stund senare, nu när jag tog tempen hade han 40,3 har precis gett han mer alvedon, men har tyvärr bara alvedon hemma så kan inte kombinera. Vad mer kan jag göra? Han har druckit 2 dl välling innan han somnade och nu när han fick alvedon drack han ytterligare ca en halv dl + några munnar saft. Han har aldrig haft såhär hög feber tidigare, är det farligt att den överstiger 40 grader?

• Svar på tråden Plötslig hög feber
  • lövet2

Nej, det är inte farligt. Ungar i den åldern får lätt 40 grader av en enkel snuva. Är det t ex influensa han har, så kan den gå upp i 40,5. Se till att han dricker varje gång han vaknar till och se till att han inte blir uttorkad. Välling kräks de lätt av när de har feber, så du kan ju ta det lite lugnt med den. Hellre vatten, saft, juice, sockerdricka - sådant med mycket vatten i.
    Ha honom hos dig i sängen när du lägger dig, så du märker om han blir sämre. Annars är det bara att ge Alvedon om det behövs och vänta ut febern.

• Söder73

Nej, inte när de är så små. Viktigt med Alvedon och vätska. Ha svalt i rummet. Kolla honom lite extra i natt. Ring 1177 om du blir mer orolig. Kram

• Aaa91

Åh tack så jättemycket för svar. Han är duktig på att dricka, han har vaknat till då och då och sover oroligt men dricker gärna saft när han vaknar. Febern sjönk till 37,5 efter alvedon men är över 39 nu, ligger bredvid mig i sängen så jag känner om det blir värre iallafall.

• Pescetarian

Når febern 41 grader så ska man åka in akut.

Om febern håller i sig i fyra dagar, _utan några andra symptom_, så ska man också åka in akut.

Försvinner febern efter tre dagar och röda utslag slår ut på kroppen, så är det den sk "tredagarsfebern".

Vid feber bör man:

* Dricka ordentligt

* Kissa minst en gång om dagen

* Ha svalt i rummet

* Inte bädda för hårt och för varmt

* Helst inte ge febernedsättande (så länge barnet får i sig vätska så behövs inte febernedsättande)

Får barnet sk feberkramper så gäller inte alltid samma rekommendationer, som jag skrev ovan, gällande febernedsättande.

Du kan alltid ringa 1177 för rådgivning.

• Pescetarian
    Isola80 skrev 2015-02-11 22:51:54 följande:

Kanske är det tredagars?

Det återstår att se.

Får barnet röda utslag på kroppen så är det tredagarsfebern. Skriver det så du inte får panik om utslagen börjar blomma.
  • Aaa91

Haha tack då är jag förberedd! Han har i princip inte vart sjuk alls sedan han föddes och aldrig haft över 39 i feber drop ggr så blir ju lite orolig. Men nu verkar han sova ganska lugnt iallafall

• Pescetarian
    Aaa91 skrev 2015-02-11 23:02:38 följande:

Haha tack då är jag förberedd! Han har i princip inte vart sjuk alls sedan han föddes och aldrig haft över 39 i feber drop ggr så blir ju lite orolig. Men nu verkar han sova ganska lugnt iallafall

Skönt! :)

Men i framtiden kan det vara bra att känna till att Alvedon inte "bör" ges till barn som får i sig vätska. Får barnet inte i sig flytande vätska så är isglass ett hett tips. Gräddglass funkar det med, men isglass ger ju mer vätska.

Febern i sig är ju inte farlig. Det är kroppens egna försvar mot angripande virus. Kroppen höjer temperaturen då virus inte trivs i så höga temperaturer. Om man då matar med febernedsättande så får kroppen det jobbigare att mota bort viruset och febern kan bli mer långdragig samt att den eventuella förkylningen som uppstår kan bli kraftigare än vad den annars hade blivit om man låtit kroppen jobbat ifred.

Når tempen 41 grader så bör man dock sänka tempen och åka in akut.
  • Aaa91

Tack så mycket för hjälpen idag är han lite bättre o har ätit lite grann och druckit bra. =74842412][quote-nick]Pescetarian skrev 2015-02-11 23:16:29 följande:[/quote-nick]

Skönt! :)

Men i framtiden kan det vara bra att känna till att Alvedon inte "bör" ges till barn som får i sig vätska. Får barnet inte i sig flytande vätska så är isglass ett hett tips. Gräddglass funkar det med, men isglass ger ju mer vätska.

Febern i sig är ju inte farlig. Det är kroppens egna försvar mot angripande virus. Kroppen höjer temperaturen då virus inte trivs i så höga temperaturer. Om man då matar med febernedsättande så får kroppen det jobbigare att mota bort viruset och febern kan bli mer långdragig samt att den eventuella förkylningen som uppstår kan bli kraftigare än vad den annars hade blivit om man låtit kroppen jobbat ifred.

Når tempen 41 grader så bör man dock sänka tempen och åka in akut.

[/quote]

• Pescetarian

Det är ju toppen! Då är han på bättringsvägar. :)

Svar på tråden Plötslig hög feber