• Anonym (Tjockisen)

Kämpat som fan och GÅTT UPP

Jag är så besviken och ledsen. I två veckor har jag försökt gå ner i vikt. Jag har varit hungrig nästan hela tiden eftersom jag minskat mina potioner och jag har ätit så nyttigt jag kan. Idag ställde jag mig på vågen, min förhoppning var att jag skulle ha gått ner ett kilo, istället har jag GÅTT UPP ett kilo. Jag testar i två veckor till sedan skiter jag i det här. Jag har alltid haft svårt att gå ner i vikt, hålla vikten är inga större problem, men går jag upp sitter de där förevigt sedan.

• Svar på tråden Kämpat som fan och GÅTT UPP
  • Akua
    Anonym (Tjockisen) skrev 2015-02-12 08:27:02 följande:

Jag är så besviken och ledsen. I två veckor har jag försökt gå ner i vikt. Jag har varit hungrig nästan hela tiden eftersom jag minskat mina potioner och jag har ätit så nyttigt jag kan. Idag ställde jag mig på vågen, min förhoppning var att jag skulle ha gått ner ett kilo, istället har jag GÅTT UPP ett kilo. Jag testar i två veckor till sedan skiter jag i det här. Jag har alltid haft svårt att gå ner i vikt, hålla vikten är inga större problem, men går jag upp sitter de där förevigt sedan.

Det låter ju som att du ätit för lite. Det är ju inte meningen att du ska gå omkring hungrig! Tränar du också då?
  • Anonym (Sundet)

Vad (och hur mycket) äter du?

Det kanske är så att du tror att du äter nyttigt men att det kanske inte är så nyttigt ändå?

Har du koll på kalorier?

Tränar du någonting?

• Anonym (samlar)

Kanske samlar din kropp på sig nu när den märker att den får mindre? Äter du lite men ofta eller hur gör du? Om kroppen inte får regelbunden påfyllning, om än bara lite åt gången så kan den 'ställa in sig' på svält = samlar på sig allt som stoppas in. Jag vet att många förstå sig påare säger att så är det inte alls, men så fungerar det för mig vad de än säger.
    Äter jag tre ggr om dagen men nyttigare och lite mindre än vanligt så går jag inte ner. Äter jag 5-7 ggr om dagen (5 fungerar enklast för mig, ev 6) och lite varje gång. Jag är också sån att jag måste röra på mig, gåband, hoppa upp och ner på stället 50 ggr eller vad som helst, någon extra rörelse mer än normalt måste jag ha varje dag för att kroppen ska öka sin förbränning så att jag går ner. Du borde kunna googla på öka förbränningen så kommer det nog upp tips.

Ibland kan det också vara vatten som kroppen samlar på sig. Det ger sig efter ett tag, men man kan dricka något urindrivande som te eller kaffe om man gillar det.

• DickRex

BMI idag?

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • alltvarupptaget

det är vanligt att man går upp lite först innan allt rasar av ;) så kämpa på! men gå inte runt och var hungrig för mycket. då sätter sig kroppen i starving mode och behåller allt du stoppar i dig. 

• Hulkena

Att svälta är det absolut sämsta du kan göra om du ska gå ner i vikt! Då sparar kroppen på alla dipåer och du kan absolut inte få några muskler! Tänk på VAD du äter istället. Ät mycket protein, bra fetter och mindre kolhydrater. Uteslut mjöl och socker. Ät mycket bra mat och TRÄNA! Så blir det bra. Att äta så att man är hungrig är bara såå dumt! Träning och BRA mat är det viktigaste. Och kolla inte blint på vågen. Tränar du styrka går du upp i vikt eftersom muskler väger mer och du förlorar fett, men fett väger inte så mycket. Läs nutida viktmetoder och inte nittiotalets svältmetod, den är såå UTE! Kör hårt!

• Anonym (Tjockisen)

Jag har inte svultit mig själv, jag har uppskattningsvis ätit 1700 kcal per dag. Men jag är van att äta mer, det är därför jag varit hungrig. Såhär har jag ätit en vanlig dag:

Frukost: nyckelhålsmärkt bröd med grönsaker och ost eller naturell kvarg

Mellanmål: en frukt

Lunch: sallad med bulgur och kräftskärtar (bara lite dressing)

Middag: linssoppa och knäckebröd

Kvällsmat: en kopp te och en frukt

Mitt BMI är nästan 34.

Jag simmar en gång i veckan, men rör mig generellt sätt för lite.

Jag äter också en medicin som har viktuppgång som biverkan, den har jag tagit i tre år ungefär. Jag vet inte hur stor roll det spelar, man borde ju kunna gå ner ändå tycker jag.

• Anonym (samlar)

Då är det rörelse du måste öka på.

När jag inte 'har tid' så hoppar jag upp och ner på stället 50 ggr ett par ggr per dag. Ibland med lite vridning på höfterna från sida till sida samtidigt, det är bra för midjan det tar nästan ingen tid alls men jag rör mig iaf. Jag har ett stillasittande jobb men kan som sagt alltid hitta tid att hoppa lite eller röra mig på annat vis.

• Anonym (samlar)

Fråga också läkaren om det finns någon annan medicin att ta som inte påverkar vikten som denna gör.

• Striges

Gå inte på skitsnack som svältläge, att du måste äta 6-8 gånger om dagen (utan gör det som känns bäst) och allt sådant där. Lita inte på det du läser på Aftonbladet,  FL eller på anit-kolhydratbloggar mm.

traningochnutrition.wordpress.com/2015/01/20/hur-manga-ganger-om-dagen-ska-man-ata-nar-man-vill-ga-ner-i-vikt/ <-- måltidsfrekvens spelar ingen roll.

traningslara.se/skitmat-vad-det-ar-varfor-det-gor-dig-fet-och-varfor-du-fortsatter-att-ata-det/

Skulle rekommendera att du besöker www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php, speciellt "Kost & Näring" och "Diet, Deff & Fettminskning" och läser på lite.
    Det finns inga genvägar utan det är kalori in mot kalori ut som gäller. Fast man kan göra det på bättre eller sämre sätt.

Spontant så såg det ut som att du äter lite lite protein och fett. Jag skulle skippa frukterna och ät mer kyckling/kött och grönsaker. Var inte rädd för fett. Det behövs av flera orsaker.

Svar på tråden Kämpat som fan och GÅTT UPP