• Ewald01

Köpa bil i Danmark?

Hej!

Har nyligen pratat med en bilförsäljare och han tyckte att det är många återförsäljare som köper bilar i Danmark och som de sen säljer vidare till kunder i andra EU-länder/ sitt land.

Till och med lastbilar köps i Danmark tyckte han.

Vad sparar man då? Ngn som har undersökt detta?

• Svar på tråden Köpa bil i Danmark?
  • Nydahl

Bilar är mycket dyrare i dk. Så de kanske är något med Skat och avgift man tjänar på??.

• Ewald01
    Nydahl skrev 2015-02-12 10:58:41 följande:

Bilar är mycket dyrare i dk. Så de kanske är något med Skat och avgift man tjänar på??.

Ja, man betalar ju skatt och avgift i det landet man bor. En svnesk som köper en NY bil i Danmark betalar Ingen skatt på bilen i Danmark, men det betalar han/hon i Sverige.

Köper man en begagnad bil i Danmark betalar man dansk moms, även om man inte bor där. Tror så är reglerna.

Men jag har aldrig köpt en bil utomlands.

Men som sagt, ngn undrade om vad man då sparar eftersom han hörde att rel. måga köper bil där ...
  • Nyfikna72

Åtminstone tidigare vet jag att man kunde tjäna rätt bra på detta men jag har för mig att nån regel ändrades så besparingen blev ganska blygsam för oss svenskar.

• Nydahl

Danskarna har jätte mycket regler ang bilar för att man inte ska kunna tjäna på att köpa bilar utomlands. Vet däremot inte om samma regler gäller om man köper bilen i dk och bor i annat land. Om du har en svensk bil tex och ska " göra den" dansk så ska du betala 180% av bilens värde i moms

• Ewald01
    Nydahl skrev 2015-02-12 11:46:46 följande:

Danskarna har jätte mycket regler ang bilar för att man inte ska kunna tjäna på att köpa bilar utomlands. Vet däremot inte om samma regler gäller om man köper bilen i dk och bor i annat land. Om du har en svensk bil tex och ska " göra den" dansk så ska du betala 180% av bilens värde i moms

Ja visst har danskarna regler ... för en dansk löner det sig kanske inte att köpa en ny bil utomlands eftersom han/hon ju betalar alla (höga) danska avgifter och skatter.

Men danska bilförsäljare går kanske ner i priset och om man inte bor i Danmark betalar man ju inte de danska skatter osv. tror så fungerar det.

Läs på

http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/cars/buying-a-car-abroad/index_sv.htm

http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/cars/vat-on-cars-bought-abroad/index_sv.htm

Begagnade bilar

När du köper en begagnad bil från en privatperson ska du inte betala någon moms, varken i det land där du köper bilen eller i ditt hemland.

Om säljaren är en bilhandlare ska du betala den momssats som gäller i det land där du köper bilen. Du ska inte betala någon moms i ditt hemland.

En ?begagnad bil? är en bil som är mer än sex månader och som har kört mer än 600 mil.

Oavsett var du köper bilen måste du betala bilregistreringsavgiften i ditt hemland.

Nya bilar

Om du köper en ny bil i ett annat EU-land

och tänker ta med den hem till det EU-land där du bor, ska du inte betala moms i det land där du köper bilen.

Du ska i stället betala moms i det land där du registrerar bilen.

Med ?ny bil? menas en bil som har gått mindre än 600 mil eller som är högst sex månader.

• Rataxes

Tidigare i alla fall så köpte danskar snikmodeller av Volvo och åkte sedan över sundet för att få dem utrustade, det var alltid massor av danskreggade bilar inne på Bildeve i Helsingborg.

Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Ewald01

Konstaterade bara att skillnaden på bilservice är mycket stor. Exempel: Mitsubishi Colt, 2011, 177 000 km (17 700 mil)

I Österrike ville en bilfirma till och med ha 200 EUR (1800 SEK) !!! Förvånad

En annan verkstad ville ha 90 EUR (ca. 800 SEK).

Men på ATU betalar man 44 EUR (ca. 400 SEK) (motorolja 5W40 och oljefilter inkl. arbetskostnad.

Man ska jämföra!!!

• Ewald01
    Rataxes skrev 2015-02-12 20:39:07 följande:

Tidigare i alla fall så köpte danskar snikmodeller av Volvo och åkte sedan över sundet för att få dem utrustade, det var alltid massor av danskreggade bilar inne på Bildeve i Helsingborg.

I Österrike finns det under tiden bilfirmor där man kan köpa bilmodeller från andra EU-länder.

Alla modeller är klar för registreringen och det är redan österrikisk moms osv. på den.

Exempel på ett företag:

www.auto-import.at

(bilarna kommer ofta från Osteuropa ... t.ex. Ungern)

Finns det likadana företag i Sverige? (Är bara nyfiken)
  • Rataxes
    Ewald01 skrev 2015-02-12 20:50:22 följande:
    Exempel:

En ny Skoda Fabia (den nya modellen) kostar 9790 EUR

ww3.autoscout24.at/classified/262746781?asrc=...|s

Pa Skoda Austria skriver den att den kostar fran 12 720 EUR .... visst far man sen lite rabatt, men skillnaden är stor ända. (3000 EUR!)

www.skoda.at/
    Vad kostar en sån här? (inte för att jag för mitt liv skulle köpa en, men för jämförelsen)

Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Ewald01
    Rataxes skrev 2015-02-12 21:05:11 följande:
    Vad kostar en sån här? (inte för att jag för mitt liv skulle köpa en, men för jämförelsen)
    En ny Fabia i Sverige kostar fran 129 900 SEK, det är ca. 14 300 EUR.

http://www.skoda.se/models/nya-fabia

Ganska dyr för en småbil. Till denna pris kan man redan köpa en VW Golf, Opel Astra eller en Mitsubishi Lancer i Österrike.

Men man ska förstås även jämföra utrustningen, motorn osv. .... i Sverige väljer man ofta en kraftigare Motor eller en högre utrustningsnivå skulle jag tro.

Vad jag förstår är det slutligen importören som bestämmer vilka modeller etc. det blir som ska säljas på marknaden i landet.

Småbilar är ganska dyra i Sverige konstaterar jag.

Förresten: Jag skulle inte heller vilja ha en Skoda

Håller mig mer till Mitsubishi, Toyota, Volvo, Nissan

Men en Renault Clio skulle kunna vara ett interessant alternativ, men sen ska bilen ju även hålla en viss tid dvs. hålla en viss kvalitetsnivå ....
  • Ewald01
    Nyfikna72 skrev 2015-02-12 11:13:21 följande:

Åtminstone tidigare vet jag att man kunde tjäna rätt bra på detta men jag har för mig att nån regel ändrades så besparingen blev ganska blygsam för oss svenskar.

Toyota Auris och Volvo V 40 har ju ungefär samma pris i Sverige än vad de har i Österrike.

Momsen i Österrike är 20 %, men sen Finns det en avgift på nya bilar som heter NOVA .... den varierar t.ex. 3 % .... 4 % ... 6 % ... beror på motorn och utrustningsnivån.

Därför blir priserna ungefär desamma som i Sverige.

Undrar varför just småbilar är så dyra i Sverige. Hänger väl ihop med att importörerna väljer höga utrustningsnivåer eller kraftiga motorer.

Svar på tråden Köpa bil i Danmark?