• Helena82

Daglig kamp vid hämtning av syskon

Hej.

Behöver tips och råd!! Jag har 3 barn. En som går i förskoleklass, en 3,5 åring och en nyfödd. Den stora går varje dag i skolan mellan 8-13 och mellanbarnet har så himla bra tider som 8-11. Jag har försökt överklaga dessa tider men det är som att slå huvudet i en vägg. I alla fall så har jag varenda dag bråk med treåringen när vi ska hämta storasyster i skolan. Hon vill aldrig följa med och detta oavsett om hon har varit på dagis eller inte. Man kan ju förstå varför hon skulle bråka mer om hon bara varit hemma i 2 timmar men detta har blivit en principsak för henne. Det slutar nästan alltid med att jag tappar tålamodet och får bära ut henne. Jag orkar inte ha det såhär! Jag känner att jag får hjärnblödning snart. Man ska välja sina strider men detta kan jag inte välja bort. Storasyster måste ju hämtas! Konkreta tips eller någon som känner igen sig? Tilläggas kan att detta är ett väldigt envist barn och man gör inte som man vill med henne om vi säger så...

• Svar på tråden Daglig kamp vid hämtning av syskon
  • MxMeNow

Stanna ute o lek, handla, promenera med henne mellan hämtningar istället för att ta med henne hem.

• Dasha
    MxMeNow skrev 2015-02-12 13:29:28 följande:

Stanna ute o lek, handla, promenera med henne mellan hämtningar istället för att ta med henne hem.

fast hon måste väl äta lunch. picnic då?
  • aleydis
    Helena82 skrev 2015-02-12 13:26:09 följande:

Hej.

Behöver tips och råd!! Jag har 3 barn. En som går i förskoleklass, en 3,5 åring och en nyfödd. Den stora går varje dag i skolan mellan 8-13 och mellanbarnet har så himla bra tider som 8-11. Jag har försökt överklaga dessa tider men det är som att slå huvudet i en vägg. I alla fall så har jag varenda dag bråk med treåringen när vi ska hämta storasyster i skolan. Hon vill aldrig följa med och detta oavsett om hon har varit på dagis eller inte. Man kan ju förstå varför hon skulle bråka mer om hon bara varit hemma i 2 timmar men detta har blivit en principsak för henne. Det slutar nästan alltid med att jag tappar tålamodet och får bära ut henne. Jag orkar inte ha det såhär! Jag känner att jag får hjärnblödning snart. Man ska välja sina strider men detta kan jag inte välja bort. Storasyster måste ju hämtas! Konkreta tips eller någon som känner igen sig? Tilläggas kan att detta är ett väldigt envist barn och man gör inte som man vill med henne om vi säger så...

Det låter helt absurt faktiskt!

Kan inte lillasyster få gå 5 h tre dagar o vecka n? Låter väldigt hattigt att vara där tre timmar och inte ens få lunch, speciellt när du har en bebis hemma. När äter de lunch? Kan hon inte gå 9-12 och äta lunch där annars?
  • MxMeNow
    Dasha skrev 2015-02-16 18:37:20 följande:

fast hon måste väl äta lunch. picnic då?

Ja, varför inte. Tills du bryter mönstret.
  • PetraMunchen

Du kan ju alltid strunta i att ha 3,5 åringen på förskola och hänga på en öppen förskola (om en sån finns) istället. Dit kan du ju ta med mat och värma åt er eller gå hem och äta. Troligen går det lättare om ni bryter mönstret en tid. Eller byt förskola till en som har tider som passar er.  

• Madmoiselle

Hämta båda barnen 11:00 så är problemet löst.

• aleydis
    Madmoiselle skrev 2015-02-19 11:15:27 följande:

Hämta båda barnen 11:00 så är problemet löst.

Men storasyskonet går ju i förskoleklass, det är ju en viktig del av verksamheten att vara med och äta lunch mm.
Svar på tråden Daglig kamp vid hämtning av syskon