• Neomi

Vägrar sova

Har en liten tjej som just fyllt ett år, mitt problem är att hon stenvägrar att sova på dagen om ja inte håller i henne eller ligger brevid henne under filten. Får bråka lite med henne varje gång de e sovdags.

Har provat att sitta med henne så hon sover själv, då sitter jag brevid henne och stryker hon i håret eller på ryggen, men hon stenvägrar. Håller ja inte i henne vägrar hon sova på hela dagen, å de blir självklar jätte jobbigt både för henne och för mig. Har nån nå tips å komma med som skulle hjälpa henne att somna lite lättare själv?

• Svar på tråden Vägrar sova
  • IsDimma

Gör det så mycket att du måste hålla i henne då? Jag har en tös på jobbet (som precis nyss fyllt två år) som jag när jag söver henne får lägga mig bredvid och lägga ena benet över hennes ben och sen får lägga armen ovanför huvudet så jag når båda hennes händer, så att hon kan hålla i ett av mina fingrar. Då kan hon komma till ro ordentligt. Annars somnar inte hon. Men det är väl inget problem. Bara att acceptera att inte alla barn är likadana liksom.

Svar på tråden Vägrar sova