• ChiliFrö

Varför och när ringer du BM/förlossning?

Ringer gravida för ofta eller för sällan till förlossningen under sin graviditet av olika anledningar?

Hade en gravidfika hos mig idag och då kom diskussionen upp när man ringer till förlossningen om man som gravid (inte när förlossningen startat eller är på g dom sista veckorna) av olika orsaker har bekymmer/oro. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Flera tyckte sig känna sig till besvär och inte vilja störa bm som kan har "viktigare" saker för sig.

Därför blev jag nyfiken, hur tänker du?
    När skulle du ringa eller inte ringa?
    Vad gör att du ringer? 
    Känner du dig till besvär och avvaktar hellre än att ringa?

Håll god ton och var vänliga mot varandra!

• Svar på tråden Varför och när ringer du BM/förlossning?
  • Långbenopluto

Jag ringde så fort jag var orolig för någonting. Hellre ringer jag en gång för mycket än för lite när det gäller mina barn.

• Vanilla ice queen

Jag har endast ringt en gång förutom när mina förlossningar startat. Det var när jag ramlade och inte kände några rörelser efteråt och fick komma in på kontroll. Annars har jag inte ringt. Men skulle inte tveka att ringa om jag var orolig att något inte var bra.

• BigMami

Jag ringde 1 gång vid inskrivning och 1 gång när förlossningen startat. Ingenting där emellan och har gjort lika under alla mina 4 graviditeter.

• Fian88

Jag ringde en gång innan v 38 och det var för att jag blödde lite, ytterst lite var det så behövde inte åka in, men blev ju så sjukt rädd så ville ändå prata med dom och se vad dom tyckte.

Sen ringde jag en gång i v 38+ för att jag blödde igen, mer den här gången så fick komma in och undersökas, inget på g och allt var som det skulle!

Jag hade ju så himla lite besvär under graviditeten så behövde inte ringa mer än så. Men hade jag haft mer besvär hade jag ringt så fort jag känt mig rädd, är ju mitt barn det handlar om!

• Tigmatropos

Därför blev jag nyfiken, hur tänker du? 
    Jag har en riskgraviditet så jag ringer och låter personalen läsa min journal samt höra anledningen till att jag ringer, sen får de ta beslut vidare. Hittills har jag blivit tillsagd varenda gång att komma in.

När skulle du ringa eller inte ringa? 
    Jag ringer när mina besvär ändrar karaktär eller det uppkommer något nytt. Jag ringer inte över vanliga krämpor, det tar jag med min vanliga BM eller antenatal om det kan relateras till det som gör att det är en riskgraviditet. Finns misstanke om fara för mig eller bebis alltså så ringer jag.

Vad gör att du ringer? 
    Skarpa order från doktor, samt god sjukdomsinsikt. Jag höll själv på att sluta i missfall i v.19 då mamma öppnade sig och hade värkar.

Känner du dig till besvär och avvaktar hellre än att ringa?
    Ja, läkarna m.fl. är på mig kontinueligt och pushar/peppar för att jag inte ska tänka i de banorna.

• Smulan 89
    BigMami skrev 2015-02-12 20:13:17 följande:

Jag ringde 1 gång vid inskrivning och 1 gång när förlossningen startat. Ingenting där emellan och har gjort lika under alla mina 4 graviditeter.

Samma här. Har haft 2 enkla graviditeter och är nu i v 34 med 3:an. Behövde inte ringa till förlossningen heller då jag blev igångsatt med båda barnen, så fick en tid att komma dit.
  • Minxy

Jag ringde en gång vid matförgiftning med tillhörande kraftiga kräkningar som resulterade i blödning. Ringde en annan gång när jag fick gradvis mer och mer ihållande ont i ena sidan magen och till slut inte kunde stå upprätt (v.26). Visade sig att jag hade fått en rejäl sträckning i sneda bukmuskeln.

Jag ringer om jag blir orolig såklart. Dom är ju där för att hjälpa.

Svar på tråden Varför och när ringer du BM/förlossning?