• leguili

Delammar till helammande?

Hej

Har någon av er lyckats helamma efter att ni delammat?

Vår son kom lite tidigt och fick därför ersättning. Nu en dryga månaden senare så får han fortfarande ersättning emellanåt.

Jag har fått tips av amningsmottagningen på mitt sjukhus. Jag har mjölk men inte tillräckligt märker jag så jag tänkte ta 3 dagar och bara satsa på amningen och se om det hjälper. För mig innebär det att äta och dricka bra samt att pumpa efter varje amningstillfälle.

Idag slarvar jag med mat och dryck och pumpar ibland efter att sonen ätit.

Har ni andra tips är de veälkomna!

• Svar på tråden Delammar till helammande?
  • Alexi

Jag fasade ut all ersättning utom en när min dotter var en månad och vi delammat hela tiden. Och att vi behöll den där sista (vid läggningen på kvällen) var för att vi trodde på det där med att man står sig längre på ersättning och därför sover bättre på kvällen osv. Men jag fick jobba hårt för att hålla igång amningen hela tiden, jag läste någon gång att för att få upp riktigt rejäl produktion behöver man helamma i starten, men det går att komma upp i ganska hög produktion även senare. Men jag ammade nog min dotter varje timma dagtid första halvåret, däremot åt hon inte så många gånger på nätterna (vilket ju också påverkar produktionen).

• brysch

Jag hade väldigt mycket trassel med amningen till lillemannen, så pass mycket att jag till slut inte ens kunde ge honom ett enda mål mat om dygnet. Det sved i hjärtat eftersom jag verkligen ville amma men envisheten tog överhanden och jag började pumpa 1 gång i timman dygnet runt i 4 dygn. Då hade jag fått upp mjölkproduktionen så han inte behövde ersättning alls. Han var då ca 1 månad gammal. Att amma gick bara inte för mig, jag grät mig igenom varje mål så jag pumpade resterande tid.

Mat orkade jag knappt tänka på så jag slarvade mycket med det men lyckades ändå. Sen var det till ett högt pris. Jag orkade inte med sonen alls lika mycket, var helt slut. Så här i efterhand så vet jag inte om det var det bästa men då ville jag verkligen bara ge honom min bröstmjölk och inget annat..

• Annelie 76

Jag har märkt att vätska är viktigare än mat för mjölkproduktionen så drick MYCKET när du ska öka.

• Alexi
    leguili skrev 2015-02-13 22:38:18 följande:

Det låter väldigt jobbigt!

Nej varför då? Det var första barnet, jag var föräldraledig, fokus låg ju på hennes behov. Jag behövde ju inte göra annat än att sitta någonstans med henne vid bröstet, umgås med folk eller titta på tv, båda går lika bra med bebis vid bröstet.
  • Lizzie 83

Jag delammade i början då min dotter kom lite tidigt och inte orkade suga. Men jag pumpade ganska mycket samtidigt. När hon var två månader gick jag över till att helamma och gjorde det till hon började med smakportioner. Börja med att amma först vid varje mål och mata bara extra om Barnet fortfarande är hungrig. Annars om han blir hungrig fortare är det ju bara att amma oftare så kommer nog mjölken öka på några dagar.

• Lizzie 83

Jag delammade i början då min dotter kom lite tidigt och inte orkade suga. Men jag pumpade ganska mycket samtidigt. När hon var två månader gick jag över till att helamma och gjorde det till hon började med smakportioner. Börja med att amma först vid varje mål och mata bara extra om Barnet fortfarande är hungrig. Annars om han blir hungrig fortare är det ju bara att amma oftare så kommer nog mjölken öka på några dagar.

• Lizzie 83

• leguili

Lizzie

Så som det ser ut nu så behöver jag inte ge ersättning vid varje mål.

Alexi och brysch

Min son vill inte amma varje timme så det skulle innebära att jag ska pumpa várje timme?

Vad de sa på amningsmottagningen var att jag skulle pumpa 5min på varje bröst efter att sonen ammat....och då hade jag sagt att han äter ca var 3e timme. Det här med varje timme har jag aldrig hört. Vart har ni läst/hört om detta?

Då går jag dricka mer.... Jag slarvar mycket sen jag gått barn... Blir att man prioriterar annorlunda.

• Alexi

Jag ammade varje timma för att mina barn ville det. Så amma när barnet vill, ge ingen ersättning och ev pumpa någon gång bara för att extra stimulera mängden. Men det viktigaste är att ta bort ersättnibgeb, då kommer ju bebisen styra produktionen dit han behöver den.

Svar på tråden Delammar till helammande?