• Tom Araya

Vad håller våra styrande på med egentligen...

Vad håller våra styrande på med egentligen...

I 15 år har Putin styrt Ryssland och under samma tid har den ur demokratisk synpunkt tveksamma utvecklingen pågått samt upprustningen av militära styrkor. Ryssland är inne på sitt tredje krig i Europa under samma tid och svenska politiker reagerar inte. Först nu har man börjat prata om att satsa på försvaret igen, efter 20 års otaliga nedläggningar och avvecklingar.
    Men man tvekar i att skaka fram de 3-4 miljarder som krävs för att klara insatsorganisation 14, trots att den är fruktansvärt underdimensionerad.

Vad gör man samtidigt? Ser över var man kan spara för att kunna få ihop vad som behövs till försvar? Nej, man planerar istället för fördubblad flyktingmottagning samt att försvaret lägger tid, arbete och resurser på genderfrågor.
    www.di.se/di/artiklar/2015/1/31/har-ar-regeringens-hemliga-asylgrupp-2/
    www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/02/malet-en-radgivare-i-gender-pa-varje-militar-enhet-i-forsvarsmakten/

Mona Sahlin vill ta emot fd IS-soldater (som varit bosatta i Sverige innan) med öppna armar och behandla dem bättre än kriminella i Sverige, ja t.o.m. vill hon erbjuda dem mer psykiskt stöd än vad svenska soldater fått efter att ha rest på FN-sanktionerade uppdrag utomlands och riskerat livet.
    www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/mona-sahlin-stottar-kommunens-forslag
    www.svd.se/nyheter/inrikes/sahlin-stodjer-forslag-om-hjalp-till-is-krigare_4261683.svd
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6078677

Det finns säkerligen mängder av fler sådana här snedprioriteringar som du kommer på eller känner till.

Det får fan vara nog på dumheterna nu! När ska stat, landsting och kommun (med tillhörande myndigheter) prioritera och satsa på det som är deras huvuduppgifter och se till att de fungerar i första hand. Överkursen kan vi titta på om det finns resurser över...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-13 23:12
    Tråd för dig som är intresserad av att läsa och diskutera mer om läget kring svenskt försvar och svensk säkerhets- och försvarspolitik.
    www.familjeliv.se/forum/thread/64667215-alliansens-forsvarspolitik-suger-jag-ar-sa-jakla-less/83

• Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2015-02-18 12:57:52 följande:
    Jag tycker vi borde närma oss Ryssland, istället för att fortsätta alienera dem, så kommer de automatiskt att sluta verka hotfulla i våra ögon.
    Ja, de är ju jättebra förebilder att ta efter...Obestämd

Nej, jag ser hellre att Putinister flyr vårt land.
  • Dr Nail
    Tom Araya skrev 2015-02-18 19:05:15 följande:
    Ja, de är ju jättebra förebilder att ta efter...Obestämd

Nej, jag ser hellre att Putinister flyr vårt land.
    Det är ute med USA och den gamla världsordningen :)

Dags att välja en ny röv att slicka. Kina ligger lite för långt bort, Ryssland blir perfekt!

Var lite framtidsorienterad i ditt tänkande, var inte så sjukt konservativ :)
  • Ogenomtänkt
    Tom Araya skrev 2015-02-18 18:59:28 följande:
    Tjetjenien, Georgien och Ukraina.
    Ja, de där konflikterna skiljer ju sig åt lite. Georgien och Ukraina är väl rätt lika men Tjetjenien är ju ett område i Ryssland. Jag menar, om ett gäng islamister försökte ta över Skåne, skulle inte svensk militär försöka hindra dom då? Just Tjejenien känns som att kritiken beror mycket på att det är just Ryssland det gäller. samma sak hade inte fått lika mycket kritik i ett annat (läs USA-vänligt) land.

I Ukraina och Georgien har de brutit mot internationella regler så vitt jag förstår. Och det är ju fel så klart. Men det gör ju alla möjliga andra länder också. Och dom är vi inte rädda för, utan det är just Ryssland. Det är inte konsekvent tycker jag.
  • Ogenomtänkt
    Dr Nail skrev 2015-02-18 19:07:57 följande:

Dags att välja en ny röv att slicka. Kina ligger lite för långt bort, Ryssland blir perfekt!

Sverige brukar inte byta röv förrän vi står inför "fullbordat faktum".
  • Dr Nail
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-18 19:52:15 följande:
    Sverige brukar inte byta röv förrän vi står inför "fullbordat faktum".
    touché...
  • Tom Araya

Framtiden i Ryssland är ännu mer oroande. Nu haltar ekonomin...
    Av det mesta som har med Ryssland att göra känner jag att jag vill ha allt mindre med dem att göra.
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-18 19:47:57 följande:
    Ja, de där konflikterna skiljer ju sig åt lite. Georgien och Ukraina är väl rätt lika men Tjetjenien är ju ett område i Ryssland. Jag menar, om ett gäng islamister försökte ta över Skåne, skulle inte svensk militär försöka hindra dom då? Just Tjejenien känns som att kritiken beror mycket på att det är just Ryssland det gäller. samma sak hade inte fått lika mycket kritik i ett annat (läs USA-vänligt) land.

I Ukraina och Georgien har de brutit mot internationella regler så vitt jag förstår. Och det är ju fel så klart. Men det gör ju alla möjliga andra länder också. Och dom är vi inte rädda för, utan det är just Ryssland. Det är inte konsekvent tycker jag.
    Man kan inte vara konsekvent med något som inte är lika.
    Politisk utveckling, militär utveckling, aggressiv utrikespolitik, den geografiska närheten mm är vad som tillsammans ligger till grund för oron. Kan du peka ut något land som är jämförbart?
  • Tom Araya

Tycker du Sverige slickar USA-röv? Beskriv gärna.
  • Ogenomtänkt
    Tom Araya skrev 2015-02-18 21:44:43 följande:
    kul bild!

men jag tycker nog att du verkar lite väl fixerad av Putin för ditt eget bästa.
Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...