• QueenBeee

Hälsorisker med att blåsa upp ballonger?

Jag köpte ett paket ballonger och först när jag kom hem såg jag på paketet att man absolut skulle använda pump för att blåsa upp dem.
    Vad skulle hända om man blåste upp ballongerna "själv" istället för med pump? Hälsorisker med ämnen i gummit eller dylikt?

Det är förresten ca 50 ballonger i paketet, men jag tänkte bara använda kanske 6-8 stycken max.

• Svar på tråden Hälsorisker med att blåsa upp ballonger?
  • Frontline

Jösses

Ja du den största hälsorisken är att man blir jäkligt trött av det...

Fast jag vet i fan blåser man för många kanske man får vidriga ducklips men är inte säker...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Giovanna

Ballonger innehåller ofta nitrosaminer som kan vara cancerframkallande. Att en vuxen blåser upp några ballonger är nog ingen större hälsofara men se till att barn inte håller på och suger på ballongerna.

Det finns giftfria ballonger att köpa som också är biologiskt nedbrytningsbara.

Testfakta har testat hälsofarliga ämnen i ballonger, läs mer här:
    www.testfakta.se/tester/f%C3%B6r%C3%A4ldrar-och-barn/h%C3%A4lsofarliga-%C3%A4mnen-i-ballonger

• QueenBeee

Jag försökte blåsa upp en ballong på egen hand, vilket var helt omöjligt att få till. Det kanske bara var av sådana skäl som de rekommenderade pump?

• Nerfherder
    QueenBeee skrev 2015-02-15 16:06:29 följande:

Jag försökte blåsa upp en ballong på egen hand, vilket var helt omöjligt att få till. Det kanske bara var av sådana skäl som de rekommenderade pump?

Eller så har du inte tillräkligt starka lungor
  • Pescetarian

Huvudet exploderar efter 10 ballonger inom 1 minut.

• QueenBeee
    Pescetarian skrev 2015-02-15 16:12:29 följande:

Huvudet exploderar efter 10 ballonger inom 1 minut.

Inte så konstigt att jag är som jag är efter alla dessa år.  SkålFlört
Svar på tråden Hälsorisker med att blåsa upp ballonger?