• Anonym (help)
    Äldre 14 Feb 15:34
    12114 visningar
    23 svar
    23
    12114

    Cerazette, läs!

    Hej!
    Behöver verkligen få lite råd/tips om hur jag ska tänka kring preventivmedel. P-piller klarar jag inte av, pga hormonerna... får mycket finnar och humörsvängningar, som så många andra. 
    Efter att jag fick barn så skrev bm ut minipiller eftersom jag då ammade. Vågade inte börja med dom för jag är rädd för att jag ska få tillbaka mina finnar som jag kämpade med i över 2 år för att få bort efter att jag slutade med p-pillerna. vi har sedan barnet kom använt oss av kondom, och nu börjar framför allt jag att tröttna.... receptet på minipillerna ligger kvar och jag går nu i valet och kvalet om jag ska hämta ut dom.
    erfarenheter av cerazette? positiva, negativa? dela med er!

    (har funderat på mirena hormonspiral, men fick mer eller mindre smått fobi för gynstol efter att jag satte in en hormonspiral för 10 år sedan och vill helst inte göra om det igen.. annars hade ju det varit en bra grej kanske.)

  • Svar på tråden Cerazette, läs!
  • Anonym (pirat­en)
    Äldre 14 Feb 16:22
    #1

    Jag fick en blödning som varade i ca 5 månader... Helt sjukt egentligen. Det var väl ingen "blödning" utan mer som en flytning i mängd. Efter det slutade mensen helt och jag fick bara mens om jag slutade med pillret eller missade ett. 
    Första månaderna hade jag väl två finnar och nu har jag inga. Har dock aldrig i mitt liv haft mycket finnar. Fick också ömma bröst i perioder men annars funkar allt kanoners! :) Du kan ju testa!

  • Anonym (There­se)
    Äldre 14 Feb 17:08
    #2

    Jag fick tvärtom inlägget ovan. Ingen mens första året och sen en mindre blödning hela tiden till jag slutade. Det sämsta för mig var att jag fick väldigt torra slemhinnor, men tror det är hormoner överlag och inte just den sortens minipiller som är problemet. Utöver kopparspiral är det cerazette jag varit nöjdast med!

  • Anonym (help) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 19:07
    #3

    Tack för era svar.
    Någon mer som har lust att bidra med lite erfarenheter?
    När man googlar på Cerazette så tycker jag bara man hittar negativa grejer.. speciellt just om acne. men det kanske är så rent generellt med alla hormonella p-medel...

  • Äldre 14 Feb 19:19
    #4

    Hej! Äter Cerazette sen ett drygt år tillbaka, började efter att min första dotter fötts. Har överlag funkat bra. Inga problem med acne. Ingen mens fram till för ett par månader sen då jag hade en lång, men ganska måttlig blödning i ett par veckor. Har nu precis i dagarna fått ännu en blödning. Har möjligen känt av lite ömma bröst i samband med blödningarna.

    Så för min del har det funkat mycket bra. Annars kanske p-ring eller p-stav kan vara något? Använt båda med bra resultat. Fördelen är ju att hormonerna utsöndras mer jämnt över dygnet jämfört med om man äter piller, så biverkningarna i många fall blir mindre påtagliga.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 15 Feb 13:11
    #5

    Jag har ätit Cerazette i flera år och för mig har det fungerat bra. Har ingen mens och vad jag vet inte heller några biverkningar. 

  • Anonym (help) Trådstartaren
    Äldre 15 Feb 15:44
    #6

    Låter ju positivt på era svar att mensen verkar utebli... nu har jag nämligen mens i 6-8 dagar och väldigt riklig sådan.

  • Anonym (help) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 10:24
    #7

    En fråga.. om det nu skulle vara så att man märker att man får mycket acne, hur lång tid tar det innan det försvinner om man slutar direkt? Minipiller lämnar väl kroppen mycket snabbare än p-piller tänker jag?

    Och stämmer det att det är större risk att bli gravid med minipiller? 

  • Anonym (..)
    Äldre 16 Feb 12:06
    #8

    Jag åt dessa för några år sedan och jag hade blödningar i 6 månader innan jag slutade. Jag skulle rekommendera kopparspiral, har aldrig haft problem med den och har haft den inne i 3 år

  • Anonym (help) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 14:18
    #9
    Anonym (..) skrev 2015-02-16 12:06:31 följande:

    Jag åt dessa för några år sedan och jag hade blödningar i 6 månader innan jag slutade. Jag skulle rekommendera kopparspiral, har aldrig haft problem med den och har haft den inne i 3 år


    Jag har redan en lång mens på 6-8 dagar och de första 4 dagarna är så riklig så jag måste ha dubbla mensskydd så kopparspiral är tyvärr inget för mig. jag hade gärna satt in en hormonspiral, men vågar inte. satte in en  för ca 10 år sedan och det var det värsta jag gjort.
  • Anonym (Jag)
    Äldre 16 Feb 17:54
    #10

    Åt Cerazette i 7 års tid. Första månaderna blödde jag konstant, men sedan försvann mensen helt i alla de åren. Ingen acne. Så för mig fungerade Cerazette väldigt bra. Det dröjde dock sedan 11 månader efter att jag slutat med de, innan mensen kom igång igen.

Svar på tråden Cerazette, läs!