• Anonym (help)

Cerazette, läs!

Hej!
    Behöver verkligen få lite råd/tips om hur jag ska tänka kring preventivmedel. P-piller klarar jag inte av, pga hormonerna... får mycket finnar och humörsvängningar, som så många andra. 
    Efter att jag fick barn så skrev bm ut minipiller eftersom jag då ammade. Vågade inte börja med dom för jag är rädd för att jag ska få tillbaka mina finnar som jag kämpade med i över 2 år för att få bort efter att jag slutade med p-pillerna. vi har sedan barnet kom använt oss av kondom, och nu börjar framför allt jag att tröttna.... receptet på minipillerna ligger kvar och jag går nu i valet och kvalet om jag ska hämta ut dom.
    erfarenheter av cerazette? positiva, negativa? dela med er!

(har funderat på mirena hormonspiral, men fick mer eller mindre smått fobi för gynstol efter att jag satte in en hormonspiral för 10 år sedan och vill helst inte göra om det igen.. annars hade ju det varit en bra grej kanske.)

• Svar på tråden Cerazette, läs!
  • Apvov

Jag har tagit cerazette i ett år. Inga problem med acne, men blödde ganska länge i början, över två månader. Nu har jag mens plus mindre blödningar 10 dagar av 40.

Men det är väldigt individuellt med biverkningar. Se till att, om du nu börjar, ta cerazette i åtminstone ett halvår (om du inte får jättejobbiga biverkningar) även om det känns som att du blöder hela tiden. Det brukar stabilisera sig efter ett tag

• fjanten

Sen är ju inte cerazette riktigt minipiller heller, utan snarare "mellan"-piller snarare.

• Nama

Tar mig friheten att svara på din fråga utan att ha läst tråden: jag blev gravid 2 gånger på cerazette inom loppet av en 6 mån period utan sjukdomstillfälle så som kräkningar och trots intag vid exakt samma tidpunkt varje dag. Missade heller inte ett piller. Bemötandet jag fick av BM när jag sa det var inte det trevligaste och det är inte den trevligaste upplevelsen i mitt liv direkt. Jag skyddade mig ju av en anledning så det blir ett varningens finger ifrån mig även om jag förstår att jag inte är ett så vanligt fall.

Lev och låt leva
  • Anonym (help)
    Nama skrev 2015-02-16 18:49:57 följande:

Tar mig friheten att svara på din fråga utan att ha läst tråden: jag blev gravid 2 gånger på cerazette inom loppet av en 6 mån period utan sjukdomstillfälle så som kräkningar och trots intag vid exakt samma tidpunkt varje dag. Missade heller inte ett piller. Bemötandet jag fick av BM när jag sa det var inte det trevligaste och det är inte den trevligaste upplevelsen i mitt liv direkt. Jag skyddade mig ju av en anledning så det blir ett varningens finger ifrån mig även om jag förstår att jag inte är ett så vanligt fall.

oj, låter ju verkligen inget vidare!
  • Nama

Att bli misstrodd i ett sådant läge när man helst skulle vilja få orsaken utredd skulle kännas tryggare. År senare visade det sig att jag hade endometrios vilket i sin tur har lätt till att nedsatt fertilitet. Toppen nu när jag är i en ålder där jag faktiskt både vill och kan ta hand om ett barn.

Värt att notera: min situation är inte så vanlig och slutsatsen man kan dra, tror jag, är att p-piller och olika sorter fungerar bra och mindre bra för olika individer.

Lev och låt leva
  • Oscarsmamma84

Jag slutade med cerazette igår. Har inte mått bra sen jag började med dem . Kan inte sätta fingret på vad det är men har en sjukdomskänsla i kroppen. Känner att jag inte e mig själv. Mycket mer negativ o ledsen än innan så för mig så fungerade de inte.

• Anonym (Blä)

Jag mådde pyton av Cerazette. Blev deprimerad, gick upp vikt och sov 15 timmar per dygn. Plus att jag blödde varje dag i över sex månader. Sedan testade jag kopparspiral, men började blöda ännu mer (!) varje dag och till slut stötte min livmoder ut spiralen. I dag har jag hormonspiral och mår som en prinsessa! Extremt lite hormoner, ingen pms, i princip inga blödningar vid menstruationen och mina finnar har nästan helt försvunnit. Så jag rekommenderar dig att testa hormonspiral även om du inte klarade p-piller. 

• Anonym (help)
    Anonym (Blä) skrev 2015-02-17 12:15:43 följande:

Jag mådde pyton av Cerazette. Blev deprimerad, gick upp vikt och sov 15 timmar per dygn. Plus att jag blödde varje dag i över sex månader. Sedan testade jag kopparspiral, men började blöda ännu mer (!) varje dag och till slut stötte min livmoder ut spiralen. I dag har jag hormonspiral och mår som en prinsessa! Extremt lite hormoner, ingen pms, i princip inga blödningar vid menstruationen och mina finnar har nästan helt försvunnit. Så jag rekommenderar dig att testa hormonspiral även om du inte klarade p-piller. 

jo hormonspiral har jag haft, det fungerade bra då. men jag vågar inte sätta in en....
  • celluliten

Jag åt cerazette i ganska många år, ingen mens under tiden, inga blödningar, inga konstiga biverkningar, så jag har inget negativt att säga om dem. Kroppen "återhämtade" sig snabbt när jag slutade med dem.

• Anonym (help)

Tack till er alla som vill dela med er av era erfarenheter! Det är ju som med alla andra preventivmedel svårt att veta hur man själv reagerar på just en grej eftersom alla verkar reagera olika. 
    jag avskyr denna  djungel, och alla dessa hormoner!  verkar som om vi får fortsätta med tråkig kondom lite till....

• The past is now

Jag kommer aldrig någonsin att äta någon form av p-piller igen. Har aldrig mått så dåligt som då. Allt från att känna mig gravid hela tiden till att konstant gå och känna sig nedstämd och noll sexlust.

Nu har jag kopparspiral och har inga problem öht.

• Anonym (skräp)

Det är rena skräpet, gick upp 10 kg, finnig, deprimerad, humörsvängningar.. rekommenderar det inte.

Tål inga piller eller spriraler (verkligen inte kopparspiral heller) Så nu kör vi abrutet + säkra perioder, funkar hur bra som helst. Inte varit gravid sen sonen föddes för 5 år sen... (Han var planerad)

Svar på tråden Cerazette, läs!