• Pescetarian

Hur länge ammade du?

Hur länge ammade du ditt barn?

Har du fler barn, så kan du rösta för det barn som du ammade längst.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du?
  • Anonym (3 mån - 3 år)

Mitt första barn ammade jag i knappt 3 månader sedan "tog mjölken slut". Dvs barnet hamnade i en ökningsperiod och jag var för dåligt påläst. BVC rekommenderade ersättning och amningen avslutades snart efter det.

Mitt andra barn ammade jag i drygt 18 månader. Det var barnet som valde att sluta.

Mitt tredje barn ammade jag i drygt 18 månader, jag valde att trappa ner nattamningen för barnet vaknade så hemskt ofta på nätterna att jag inte orkade mer. Barnet valde då att sluta amma helt.

Mitt fjärde barn ammade jag i 3 år (barnet jag röstade på). Barnet fick styra helt själv och valde att sluta strax efter 3-årsdagen. Detta är mitt tryggaste och mest självständiga barn (vad det nu än beror på).

Mitt femte barn ammade jag i 18 månader sedan ville jag reglera bort nattamningen. Barnet valde då att sluta amma helt.

• Pescetarian
    Anonym (3 mån - 3 år) skrev 2015-02-14 16:09:22 följande:

Mitt första barn ammade jag i knappt 3 månader sedan "tog mjölken slut". Dvs barnet hamnade i en ökningsperiod och jag var för dåligt påläst. BVC rekommenderade ersättning och amningen avslutades snart efter det.

Mitt andra barn ammade jag i drygt 18 månader. Det var barnet som valde att sluta.

Mitt tredje barn ammade jag i drygt 18 månader, jag valde att trappa ner nattamningen för barnet vaknade så hemskt ofta på nätterna att jag inte orkade mer. Barnet valde då att sluta amma helt.

Mitt fjärde barn ammade jag i 3 år (barnet jag röstade på). Barnet fick styra helt själv och valde att sluta strax efter 3-årsdagen. Detta är mitt tryggaste och mest självständiga barn (vad det nu än beror på).

Mitt femte barn ammade jag i 18 månader sedan ville jag reglera bort nattamningen. Barnet valde då att sluta amma helt.

Intressant att läsa. Tack för infon! :)

Vad fick dig att inte vilja trappa ner eller avbryta amningen för det barnet du ammade längst?
  • Flickan och kråkan

Det barn som ammades längst: 15 månader. De övriga barnen ammades i 13 respektive 9 månader. Det barn som ammades kortast tid slutade en månad efter att jag blivit gravid igen. Vet inte om det påverkade att han valde bort amningen så tidigt.

• Anonym (3 mån - 3 år)
    Pescetarian skrev 2015-02-14 16:13:37 följande:
    Intressant att läsa. Tack för infon! :)

Vad fick dig att inte vilja trappa ner eller avbryta amningen för det barnet du ammade längst?
    Det barnet ammade inte speciellt mycket på nätterna efter 18 månaders ålder så jag kände aldrig att jag behövde gå in och styra upp det.
  • lövet2

Den yngsta ammade jag i 17 månader, om jag minns rätt. Övriga barn i ca 12 månader.

• Mercurialis

Första barnet sju månader och andra barnet en månad.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • nokla

Jag har alltid tänkt att jag ska amma mina barn länge, och iaf minst ett år men båda har tappat intresset helt när de fått smaka på fast föda. Ammade dem 6 resp 7 månader.

• fluu

I 19 månader, då dottern valde att sluta själv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Batmamba
    Anonym (3 mån - 3 år) skrev 2015-02-14 16:09:22 följande:

Det är så trist det där att BVC ger rådet att ge ersättning istället för att informera om ökningsperioderna. Jag har läst om så många såna fall här på fl. Givetvis kan den som vill ge ersättning istället - inget fel i det. Men man önskar att BVC-sköterskorna gav bättre info så att var och en kunde ta ett informerat beslut.
  • Donum

Jag röstade på 19 månader, men är lite osäker. Jag märkte inte riktigt att jag slutade amma utan upptäckte plötsligt en dag att det var längesen jag ammade. De två äldsta har slutat självmant. Minsta får vi se hur länge jag ammar. Det får hon avgöra.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Hur länge ammade du?