Inlägg från: Pescetarian |Visa alla inlägg
  • Pescetarian

Underhåll - rimligt belopp

Räkna på FK's räknesnurra.

• Pescetarian

När jag kollade på den, så skulle mitt barns pappa betala 4555:- i månaden.

• Pescetarian
    Miafiastina skrev 2015-02-14 17:41:28 följande:

Se där! Då kanske då har uppdaterat den sedan 2008. Då ber jag ödmjukast om ursäkt och skall testa och se vad den ger för resultat.

Ingen aning. Testade bara "på skoj". Pappan har betalat 4500:- hela tiden, då vi räknande på det själva.
  • Pescetarian
    sextiotalist skrev 2015-02-14 17:46:27 följande:

Skulle vilja se den med medelinkomst som skulle kunna betala barnpassning.

Som jag skrev. Sambons ex körde den argumentationen och fick sina anspråk halverade i tingsrätten.

Än en gång. Det finns inget juridiskt som säger att barn ska leva på samma nivå som om föräldrarna skulle vara sammanboende. Advokater kan även de tänja på gränserna. Det är ju det de får betalt för

Handlar det inte om att barnet ska ha någorlunda samma standard i båda hemmen? Har hört något om det där, att _egentligen_ ska höginkomstagare betala mer i underhåll. Men de kan ju, som vem som helst, vägra och då endast behöva betala 1273:- till FK.
  • Pescetarian
    Miafiastina skrev 2015-02-14 18:36:25 följande:

Ja, men för att kunna ha ett kvalificerat chefsjobb behöver jag barnpassning för att klara hämtning/lämning samt aktiviteter och då motparten inte tar något ansvar så åligger det vederbörande att stå för hälften av kostnaderna enligt lag. 

När man beräknar underlaget som används för att beräkna underhållets storlek utgår man från nettolönen, drar av hyra/månadsavgift, däremot drar man ej av räntekostnader, samt lite övriga omkostnader. Detta skall sedan ställas i relation till min disponibla inkomst samt kostnaderna för barnet. Således tar man inte särskilt mycket hänsyn till ev nya barn/familj.

Va hemskt! När träffar du ditt barn då?
Svar på tråden Underhåll - rimligt belopp