• leandrana

Bli en psykolog!

Hej! Nu har jag ingen aning om jag satt tråden rätt, men det får väl duga? :P

Nu är det så att jag går i IV första år (ska gå två år) och drömmer om att bli psykolog. Första året på IV ska jag inte få betyg då jag bara ska förbereda mig och plugga tills nästa år, andra året måste jag lägga till massa ämnen (9st) för att få komma in på ett högskoleförberedande. Just nu har jag betyg i svenska och engelska, och fråga inte hur jag klantade till mig, lång historia!

Jag lär mig ganska snabbt, men inte när det gäller matten har jag märkt, aldrig fått ett E i matte i hela mitt liv. Nu undrar jag, kan jag få betyg i 9 ämnen på ett år i IV om jag pluggar sönder? Och finns det en chans att bli psykolog?

• Svar på tråden Bli en psykolog!
  • Långbenopluto

För att komma in på psykologprogrammet behövs i princip högsta betyg i alla ämnen. Så plugga på! Ge aldrig upp!

• spaceylisie

För psykologprogrammet behöver du grundläggande behörighet och 1,6 på högskoleprovet. Iaf om du kan tänka dig att plugga i Kalmar eller Umeå. :)

• flourescentladybug

Absolut, det finns ingenting som säger att du inte kan bli psykolog. Visst kommer du behöva jobba väldigt hårt, men det klarar du! Har själv en dröm om att bli psykolog och ska söka mig in på psykologprogrammet, men har inte tillräckligt med betyg. Jag tror lägsta antagningspoäng har varit kring 21.5 och högsta någonstans vid 22.6 kanske, så man behöver väldigt höga betyg. Högskoleprovet ligger kring 1,5/1,6, där medel ligger kring 1, så där finns det absolut goda chanser! Bara att jobba på!Skrattande

Svar på tråden Bli en psykolog!