• MrsW

1 åring vaknar kl 4 varje morgon

Hej!

Tänkte se om det går att få några råd här. Min som som snart fyller ett har börjat vakna kl 4 varje morgon. Tänkte först att han fick sova för mycket på dagen så sedan två dagar tillbaka har han bara fått sova en gång om dagen (förutom när han somnar om en stund runt kl 6 på morgonen dock). Första dagen sov han 2,5h runt lunch och igår sov han bara lite över 1h men fortfarande så vaknar han kl 4! Han somnar mellan 19-19.30 på kvällen.

Några kloka ord och tips att dela med er av om hur jag kan få honom att sova lite längre på morgonen innan jag blir knäckt av sömnbrist? :)

• Svar på tråden 1 åring vaknar kl 4 varje morgon
  • Fian88

Äter han ordentligt innan han lägger sig? Kanske han egentligen bara vaknar och är törstig? Det gör vår son ibland (16 mån) och han kan somna om efter lite vatten.

• Alexi

Att ställa om något i dygnsrytmen tar ofta mer än ett dygn. Men behöver ni lägga honom så tidigt som kl 19 då? Kl 20 kanske skulle kanske göra viss skillnad.

• MrsW

Fian 88 - Jo det gör han, en stor skål gröt och en flaska babysemp innan han lägger sig, runt 18.30. Jag ger honom vatten när han vaknar men han vill gå upp liksom, inte ens för att äta utan för han är pigg.

Alex - det har du nog rätt i, ska ge det några dagar med nya rutinen. Förr har det inte funkat att lägga honom senare, då har han i stället vaknat flera gånger på natten och varit orolig. Skall dock testa att förlänga kvällen litegrann!

Svar på tråden 1 åring vaknar kl 4 varje morgon