• sahara1989

14 månader vägrar äta

Hej! Min dotter är 14 månader och som rubriken lyder så vägrar hon att äta riktig mat. Välling och smoothie är det hon lever på typ. Jag har testat ALLT men känner att jag inte orkar kämpa mer. Hon gråter så hon nästan inte kan andas ibland när man sätter henne i matstolan och det är dags att äta. Många gånger ger jag upp och ger henne välling i flaska eller på sugrör. På BVC fick vi rådet att inte ge henne välling eller nått annat så hon skulle få känna hunger, men det funkade inte heller. Jag hörde hur hennes mage kurrade och hon var helt energilös men ändå vägrade hon äta. Testat att skära allt i små bitar och och låta henne äta själv(funkar inte, slänger allt) testat att hon får hålla i en sked men nej hon slängde bara skeden. Åh blir tokig snart. 

Har någon varit med om samma? Har ni några tips vad man kan göra? 

• Svar på tråden 14 månader vägrar äta
  • Kira2

Har hon ätit bra innan? Det är vanligt att barn runt året äter mindre för dom utvecklas mycke och " hinner" typ inte äta!

• lövet2

Nu var min dotter yngre (9 mån), men hon vägrade helt att äta fast föda. Allt som kom med sked ratade hon. Till slut prövade jag med vispgrädde och vaniljvisp. Hon fick först från mitt finger och sedan med sked, och hon gapade som en fågelunge. Sedan smaksatte jag med lite fruktpuré, och då blev det visst ännu godare.
    På något sätt lossnade det för henne då, och hon började smaka på annan fast föda. Tyvärr följde ändå hennes misstänksamhet mot mat med, så nu vid 10 års ålder äter hon fortfarande väldigt små mängder och hon är hemskt kräsen.

• Flickan och kråkan

Hur äter hon smoothie? Dricker hon den med? Kan det vara vanan att dricka föda? Spånar bara. Vad händer om du ger välling på sked ur skål? En väg ur drickandet och att kanske våga smaka annat via sked också? Vad gör hon om du lägger exempelvis en skalad banan framför henne? Skippa matstolen. Testa på golvet.

Svar på tråden 14 månader vägrar äta