Psykolog fullständig tystnadsplikt?
Jag kommer snart att gå till en psykolog och undrar vad det är dom har tystnadsplikt om, gäller det precis allt eller finns det undantag?
Jag kommer snart att gå till en psykolog och undrar vad det är dom har tystnadsplikt om, gäller det precis allt eller finns det undantag?
www.vardhandboken.se/texter/sekretess/oversikt/
Det råder sträng sekretess på sjukvårdens område. Det får endast lämnas ut uppgifter om dig om andra myndigheter behöver denna info för ex vård av dig, sammanhållen journalföring eller forskningsändamål. Det finns även möjlighet att lämna ut info om ditt hälsotillstånd till enskilda men det måste då föreskrivas i lag, tex har par som insemineras med dina spermier har rätt att ta del av din journal. Polis och domstol kan också kräva ut uppgifter om det behövs för att utreda brott.
Även om psykologer och psykiater dyrt och heligt lovar eller inger dig förtroende om att de har och ämnar hålla sin tystnadsplikt så har de i praktiken ingen. Givetvis beroende på vilken psykolog eller läkare du väljer är du nog ändå aldrig säker. Nedan bör ge dig svaret du söker:
www.flashback.org/t2505989 Jag citerar bitvis:
"Läkaren i psykiatri som JO riktar kritik mot heter Torben Haynes och bor i Danmark, verksam vid Najadens allmänpsykiatriska mottagning i Helsingborg.
jo.se/PageFiles/4753/6772-2012.pdf
"...som min danske vän skrev till mej på fejsbook om psykiater Torben Haynes Hansen som hon haft som läkare:
"Han kan være rart og synes pålidelige men en person der går bag din ryg eller en læge der bryder dit privatliv, er ikke til at stole på. At videregive og offentliggøre en patients hele liv og sygdom er utilgiveligt. Once a cheater always a cheater...""
Svaret är alltså i praktiken NEJ och du kommer heller inte att få rätt mot dem om de bryter tystnadsplikten eftersom brottet antingen kommer hinna presbriberas innan du förtår att du blivit utsatt för ett brott eller betraktas som ett ringa tjänstefel, vilket inte är straffbart. Du lär nog knappast heller ha någon framgång att civilrättsligt stämma staten i statens egna domstolar så tyvärr. Håll tyst är mitt råd.
Mvh Johanna
De har sekretess enligt offentlighets och sekretesslagen om de är inom landstinget och är de privata så arbetar de utifrån tystnadsplikten. De får inte lämna ut information utan samtycke från dig. Det är brottsligt att lämna ut uppgifter som kan skada dig. Som kan innebära men för dig, Det gäller allt från personuppgifter till vad som kommer fram i samtalen.
Dock tror jag de har anmälningsplikt om det kommer fram att du gjort något brottsligt som kan ge mer än ett års fängelse.
De flesta psykologer tror jag är väldigt seriösa och tar allvarligt på sekretessen, brottsligt att inte föra det.
Är du orolig angånde detta tycker jag att du ska prata med psykologen första gången ni möts. Dels för att du ska kunna känna dig trygg och få ut så mycket av samtalen.
Jag personligen har träffat många olika psykologer, och andra yrkesverksamma och har aldrig känt mig orolig för sekretessen.
Hoppas det går bra för dig
De är även skyldiga att göra en orosanmälan om det framkommer att dina barn riskerar att fara illa
Tack för svaren. Barn har jag inga så det är inget problem.
Om jag nu skulle bli sjukskriven en period, måste jag berätta för min arbetsgivare vad det beror på? Jag har väldigt svårt för att tala om för andra hur jag mår, jag skäms över det.
Har du begått ett brott som kan ge mer än sex månaders fängelse gäller inte tystnadsplikten, den gäller inte heller om du vanvårdar ditt barn, annars gäller den.
Visst är det väl bara präster som har total, absolut tystnadsplikt?
Jag är förvånad vad folk kan skriva och tycka samt tänka om någon läkare som enligt mig är bästa läkare i hela världen. Som människa finns ingen lik honom i hela världen. Ingen kan komma ens i närheten av han i hans goda egenskaper! Det som han anklagas skulle varje människa i världen göra! Jag vet hur mycket han älskar barn och hur mycket barn ger respons till han! Min dötter som var sex år då tilltalade honom konstig läkare eftersom han ger ingen bamse och kollar inte på lungorna. Vad roligt jag hade hur Torben hanterade henne och hon ändrade sin mennig. Du är inte så konstig som du verkar sa hon! Han sa till henne att du är precis en sex åring som skall vara och hon är idag 22 år gammal och studerar biokemi. När jag nämner honom är hon mycket glad. Ja jag minns Torben! Jag har haft honom som läkare i 19 år och 96% av dessa år har jag haft finna stunder trotts inte lätt behandlad problematik! Han är inte bara läkare utan bästa förbundskapten om man gemför honom med sport! Jag är invandrare och kännt mig som dansk med honom och till och med svensk. Mitt nation har jag haft i heder med honom också! Jag är inte förvånad att han har agerat så men han står för för allt han gör och säger! Tänk noga innan ni skriver om en läkare och människa som ni inte känner så bra! Fel eller rätt det är annan sak. Men jag ger Torben tummen upp för den gärning. Ni kan tycka vad ni vill men jag vet att Torben är inte sådan som beskrivs!
Isa Pepaj
Visst är det väl bara präster som har total, absolut tystnadsplikt?