• Marc80

Fel uppgifter inlämnat till tingsrätten?

Hej,

Undrar om man ljuger och lämnar fel uppgifter till tingsrätten och det blir motbevisad med bevis, vad kommer det hända under rättegången?

Kommer domaren att fråga varför man lämnade in overkliga uppgifter till domstolen?

• Svar på tråden Fel uppgifter inlämnat till tingsrätten?
  • Moderno

Kan nog bero lite på vad det gäller. Om du t.ex. är tilltalad i ett brottmål finns inga påföljder (annat än i trovärdighetshänseende) att medvetet ljuga. Om du däremot anmält någon för ett brott som du vet att denne inte begått eller om du medvetet ljuger som vittne riskerar du påföljder.

Jag tror inte du direkt riskerar något (utöver rättegångskostnader) om du försöker driva in en fordran som du vet inte existerar eller en skuld som du har har fått betalt för.

Du kan ju få förklara för domaren i andra tvister vad du menar med dina bevisuppgifter, men det normala är att domstolen värderar bevisningen och avgör om du uppfyllt beviskraven utan frågor (om inget i sig verkar misstänkt och ger anledning till att klara ut oklarheter). När saken är avgjord kommer inga frågor att ställas av domstolen. 

• Carlosmami

Exet lämnade in falska kissprovsintyg. Hände inte så mycket mer än att domaren inte är dum i huvudet. Man kommer bara ingenstans med lögner.

• Marc80

Det handlar om min bil som jag lånade till min vän och hans partner.

Både var med och lånade min, när dem lånade bilen så sa paret vi lånar din bil.

Sen efter 2 dagar så är dem med en trafik olycka och bilen går till skroten och jag får

inga pengar från försäkringen pga att jag har halv försäkring då tiden jag hade dålig ekonomi försökte sänka utgifter tog trafik försäkring ett par månade.

Jag vann över min och har dombeslut, han är skyldig mig bilen pris.

Men nu har jag stämt partner till min vän men först partnern förnekade och bestred hela min påståendet, men jag hade tagit foto på dom när dom lånade bilen och hållde på åka från platsen.

Då ändrade partnen på sått yttrande jo jag var med jag var med min make och han var under statlig kontroll så därför jag ville hjälpa till men jag är inte inblandad i saken.

Men du har jag skickat in bevis till tingsrätten att staten kontrollerade aldrig maken så som

svarande påstår.

Jag har inte hört mer från paret.

Jag håller fast vid samma yttrande som jag gjort från början.

Paret sa vi lånar din bil ett par dag och hämtar den tillbaka.

Ordet vi, både ska återställa min bil eller bilens värde.

Jag vet inte men hon försöker komma undan och kommer att försöka skylla på maken.

• Moderno
    Marc80 skrev 2015-02-15 19:57:42 följande:

Det handlar om min bil som jag lånade till min vän och hans partner.

Både var med och lånade min, när dem lånade bilen så sa paret vi lånar din bil.

Sen efter 2 dagar så är dem med en trafik olycka och bilen går till skroten och jag får

inga pengar från försäkringen pga att jag har halv försäkring då tiden jag hade dålig ekonomi försökte sänka utgifter tog trafik försäkring ett par månade.

Jag vann över min och har dombeslut, han är skyldig mig bilen pris.

Men nu har jag stämt partner till min vän men först partnern förnekade och bestred hela min påståendet, men jag hade tagit foto på dom när dom lånade bilen och hållde på åka från platsen.

Då ändrade partnen på sått yttrande jo jag var med jag var med min make och han var under statlig kontroll så därför jag ville hjälpa till men jag är inte inblandad i saken.

Men du har jag skickat in bevis till tingsrätten att staten kontrollerade aldrig maken så som

svarande påstår.

Jag har inte hört mer från paret.

Jag håller fast vid samma yttrande som jag gjort från början.

Paret sa vi lånar din bil ett par dag och hämtar den tillbaka.

Ordet vi, både ska återställa min bil eller bilens värde.

Jag vet inte men hon försöker komma undan och kommer att försöka skylla på maken.

Du vill alltså även kunna vända dig till kvinnan med dina skadeståndsanspråk? (Dvs att hon solidariskt med din vän, som redn nu har dömts att utge ersättnig för bilen, ska förpliktas att utge ersättning). Jag ser dock inte var de felaktiga uppgifterna kommer in?
Svar på tråden Fel uppgifter inlämnat till tingsrätten?