• PappaCasper

När slutade ditt barn kissa i sängen?

Hej, jag undrar när erat barn slutade kissa i sängen. Min stora son fyller sex år i december och han kissar fortfarande ner sängen väldigt ofta. Han säger att han drömmer om att han kissar på toaletten, sen vaknar han och inser att han kissar ner sig. Vad göra? Man blir väldigt trött på att gå upp mitt i natten och hjälpa honom byta, så ibland har han fått gå och lägga sig någonstanstans för att jag inte orkar fixa i ordning hans säng.tips?

Elias- 21/12-2009 Alexander- 4/12-2013
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När slutade ditt barn kissa i sängen?
  • älskarlivet81

Min äldsta har inte kissat i sängen mer än max en handfull gånger, kommer inte ens ihåg när senaste gången var. Hon är 4,5 år.

• Mercurialis

Mitt äldsta barn har aldrig kissat i sängen. Andra barnet har kissat i sängen tre gånger i samband med att vi tog bort nattblöjan. Då var han knappt 3,5 år.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cornellia

Sonen har bara kissat i sängen en gång, och det var precis när vi tog bort blöjorna (både natt och dag). 
    Han är 3,5 år och vi tog bort blöjorna för ungefär ett halvår sedan. 

• Anonym (Etta)

Jag har en 06:a som aldrig varit någon sängvätare direkt men där det kunde hända olyckor tills han var kanske 5 år?

Har du ett barn som har problem med detta så måste du söka hjälp, för det blir sällan bättre av sig självt. Barnet kan behöva träna extra på att kissa ordentligt innan sänggående, tänka på att inte dricka precis före läggning och föräldern kan behöva ta upp barnet att gå på toaletten innan man själv lägger sig.
    Det finns också larm man kan ha i sängen så att man vaknar och går på toaletten. Jag har själv haft det här problemet långt upp i tonåren och det är hemskt! Jag slapp dessa prassliga lakan som larmar men däremot fick jag en nässpray utskriven som heter Minirin. Den reglerar hormonerna i kroppen som koncentrerar urinen och det blev lösningen som gjorde att jag vågade åka på läger och sova över hos kompisar. Den sprayen blev min trygghet!

• Archandra

Båda barnen har kissat i sängen en gång var. Den äldsta hade precis fyllt fyra och den yngsta var drygt tre när det hände.

• Anonym (Aldrig kissat i sängen)

Vi har inte haft det problemet.Båda mina var helt torra när blöjan togs bort (2,5 år och 3år). Men jag var barnflicka när jag var yngre. De baren var 3-6 år fyllde 4 och 7 under tiden jag var där. Båda kissa i sängen regelbundet. Den äldsta mindre och mindre. Jag tyckte att de borde få lite hjälp men det tyckte inte föräldrarna. Lätt för dem att tycka det var ju jag som tvätta och barnen som skämdes. Tror dock det gick över av sig själv tillslut. De minskade som sagt för den äldre man den yngre var det samma under året.

• cosinus

Äldsta slutade med blöja när hon var 3 år, har kissat ner sig 2 ggr tror jag.

Tvåan kissar ff iaf 90 % av nätterna, han blir 9 i vår.

Trean slutade med blöja när han var 3 år och kissar ner sig kanske 1 ggn på 2 månader. Men han vaknar när kalsongerna blir lite lite blöta så han kissar liksom aldrig ner hela sängen utan hinner vakna och gå på toa.

Fyran slutade med blöja precis när hon var 2, var natt-torr över ett halvår innan. Har kissat ner sig 1 ggn tror jag.

Från 6 år kan man få hjälp av barnmottagningen med sängvätning.

• Nukkumatti

Det är ett ganska vanligt problem, framför allt bland killar. Det beror på två saker, det finns det en hormon som gör att kisset koncentreras på natten. Vanligtvis ska den komma runt 3 års ålder, men hos vissa dröjer det upp till tonåren innan naturliga produktionen kommer igång. Det andra är att vissa barn sover så tungt så att de inte vaknar till att de är kissnödiga utan först när det är för sent. Från BVC/skola kan man få hjälp från ca 6 års ålder. Det som hjälpt oss är att införa regelbundna kisspauser på dagen och begränsat med dricka framförallt från middag och framåt. Sen tar vi upp honom och han får kissa igen innan vi går och lägger oss ca kl 22. Sommaren han fyllde sex så gick det i perioder, ibland torrt ibland många olyckor. Nu efter jul är vi inne i en bra period, det är nog den längsta olycksfria perioden någonsin så det kanske börjar släppa! :) Jobbigt är det, framför allt när man inte får sova, men det blir bättre!

• Kina79

Äldsta dottern blev av med nattblöjan när hon var 2 år o 10 månader. Inga olyckor.
    Tredje dottern blev av med nattblöjan när hon var 2 1/2, några olyckor sen dess. Hon är nästan 5 nu.
    Mellandottern däremot är/var sängvätare. Hon hade blöja tills hon var 6 år o 2 månader. Sen fick hon larmtrosor från sängvätningsbutiken.se
    Numera händer olyckor kanske en gång varannan månad, hon är nästan 9 nu

• Dixie

i princip aldrig, det var någon gång i 3 årsåldern när vi hade tagit bort nattblöjan. 

Svar på tråden När slutade ditt barn kissa i sängen?