7 veckors bebis utslag i ansiktet! Bild !
Hej !
Min 7 veckors bebis har fått röda utslag på ena kinden, det ser ut som dom är lite gula och fyllda, vad kan detta vara?? Någon mamma där ute som vet? Ska givetvis ringa BVC imorgon.
Hej !
Min 7 veckors bebis har fått röda utslag på ena kinden, det ser ut som dom är lite gula och fyllda, vad kan detta vara?? Någon mamma där ute som vet? Ska givetvis ringa BVC imorgon.
Det är säkert vanliga hormonutslag som i princip alla bebisar får när de är ungefär så gamla som din bebis är :) Helt ofarligt och går över. Men man blir alltid som lugnast om BVC får kolla/tala om vad det är. Men det är vad jag skulle tro iaf. Min dotter hade samma runt 6 veckors ålder :)
Ja bäst att höra med BVC eller vårdcentral. Även om det säkert inte är nån fara. Men för att utesluta allergier.
Det är acne neonatorum, babyfinnar äv. kallade hormonplitor. Inget farligt alls. Smörj med nånting, jag köpte Liberos bodylotion och smorde med. Det tog tre, fyra veckor så var de borta. Det röda försvann nästan på en gång men prickarna tog längre tid.
Så här såg min son ut när han var som värst. Hela ansiktet, upp på huvudet, bröstet och lite på ryggen var prickigt. Smörja hjälpte som sagt jättebra.