• Anonym (Elin)

Jag vill säga upp mig och jobba som timvikarie men hur blir det med avstängningsdagarna?

Jag har idag en fast tjänst som jag vantrivs på. Går dit varje dag utan någon som helst glädje. Det bryter ner mig bit för bit.

Jag har nu fått erbjudande om timanställning på två ställen med ett arbete som jag känner skulle vara otroligt roligt att få prova på!

Om jag nu skulle säga upp mig från min fasta tjänst så blir det ju 45 avstängningsdagar om jag förstått det rätt. Arbetar inom kommunal.

Om vi antar att jag i början av min timanställning kommer arbeta två dagar i veckan,hur räknas då mina avstängningsdagar?

Om jag anmäler föräldraledighet för de dagar i veckan jag inte blir inringd,hur funkar det då med avstängningsdagarna?

Hoppas någon kan förklara detta enkelt för mig,jag har lite svårigheter att förstå sånt här.

Att det är korkat att säga upp sig det vet jag redan men jag mår jättedåligt och i värsta fall får jag gå tillbaka till den typ av arbete jag har i dagsläget och lida vidare.

• Svar på tråden Jag vill säga upp mig och jobba som timvikarie men hur blir det med avstängningsdagarna?
  • Anonym (Varför?)

Varför i hel friden vill du leva så osäkert? Jag är timvikarie och oroar mig VARJE månad för hur allt ska gå ihop ekonomiskt, ibland får jag knappt jobba alls. Be om att du blir förflyttad inom samma företag du jobbar på istället.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-02-16 06:42:18 följande:

Varför i hel friden vill du leva så osäkert? Jag är timvikarie och oroar mig VARJE månad för hur allt ska gå ihop ekonomiskt, ibland får jag knappt jobba alls. Be om att du blir förflyttad inom samma företag du jobbar på istället.

Jag kan inte bli förflyttad,det funkar inte så inom mitt nuvarande yrke.

Självklart är det inte min önskan att leva osäkert men det är heller inte min önskan att varje dag gå till mitt nuvarande arbete som jag vantrivs på och har ångest över.
  • Anonym (Wildrat)

Avstängningsdagar från vad? A-kassa? Karensen räknas de dagar du är arbetslös. Är du föräldraledig är du inte arbetslös.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-02-23 07:40:23 följande:

Avstängningsdagar från vad? A-kassa? Karensen räknas de dagar du är arbetslös. Är du föräldraledig är du inte arbetslös.

Ja,avstängningsdagar från a-kassan är det jag syftar på.

Men om jag har en timanställning är jag ju egentligen inte arbetslös även om jag inte får jobb alla dagar i veckan. Jag har ju då en anställning även om jag inte är garanterad arbete varje dag dag. Eller räknas jag som arbetslös de dagar jag inte blir inringd? Förstår inte riktigt detta.
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Elin) skrev 2015-02-23 08:49:25 följande:
    Ja,avstängningsdagar från a-kassan är det jag syftar på.

Men om jag har en timanställning är jag ju egentligen inte arbetslös även om jag inte får jobb alla dagar i veckan. Jag har ju då en anställning även om jag inte är garanterad arbete varje dag dag. Eller räknas jag som arbetslös de dagar jag inte blir inringd? Förstår inte riktigt detta.
    Du räknas som arbetslös de dagar du inte arbetar. Du får stämpla men du har bara 75 dagar som du får ersättning för, sen måste du uppfylla ett nytt arbetskrav.
  • Anonym (Wildrat)

Deltiden räknas per vecka så jobbar du 1 dag och stämplar resten så blir de 4 resterande dagarna deltidsdagar.

• Anonym (Jag)

Jag gjorde precis som du.Vantrivdes på mitt jobb,mådde dåligt och gjorde ett dåligt jobb.Jag sa upp mig och blev timanställd på annat jobb och det var fantastiskt kul.Varje dag var fantastisk och jag utvecklades.Det blev inte många avstängnings dagar från a-kassan,jag klarade mig på min lön ändå.Jag hade en plan att om jag blev helt arbetslös ska jag studera.Jag blev arbetslös efter 3 år och nu pluggar jag istället.Jag har fortfarande inte ångrar mitt val.Saken är den att när jag inte haft fast jobb så har jag utvecklats mer och haft det roligare.Jag har haft 2 fasta jobb som varit fantastiskt kul och givande men efter 2-3 år ville jag kräkas på det.Vissa behöver byta jobb/miljö regelbundet.Min vän har sagt upp sig från flera jobb fast hon inte har utbildning.Hon byter arbetsplats ca var tredje år.Ibland fick hon bara timanställning men hon älskade sina jobb.Efter mycket slit fick hon fast i kommunen och där har hon möjlighet att arbeta på flera olika arbetsplatser,inte samma varje dag.

• Anonym (75)

Jobbar man tex 2 dagar en vecka så drar ju de dagar man inte jobbar från de 75 deltidsdagarna. Skulle man jobba så var vecka så skulle det innebära att de dagarna är förbrukade inom 6-7 mån. Sen måste man alltså antingn säga upp sig helt eller enbart leva på de timmar man får.

Är man däremot helt utan jobb en hel vecka så dras det från de vanliga ersättningsdagarna.

Det vill ju till att att man får ihop 480 timmar på dessa 6 månader då för att ha rätt till ny ersättningsperiod och då samtidigt ha jobbat minst 50 h i månaden. Blir det tex en månad väldigt dåligt så man hamnar under 50 så är det kört...

• Anonym (Elin)
    Anonym (75) skrev 2015-02-23 09:07:29 följande:

Jobbar man tex 2 dagar en vecka så drar ju de dagar man inte jobbar från de 75 deltidsdagarna. Skulle man jobba så var vecka så skulle det innebära att de dagarna är förbrukade inom 6-7 mån. Sen måste man alltså antingn säga upp sig helt eller enbart leva på de timmar man får.

Är man däremot helt utan jobb en hel vecka så dras det från de vanliga ersättningsdagarna.

Det vill ju till att att man får ihop 480 timmar på dessa 6 månader då för att ha rätt till ny ersättningsperiod och då samtidigt ha jobbat minst 50 h i månaden. Blir det tex en månad väldigt dåligt så man hamnar under 50 så är det kört...

Jag är inte så insatt i detta men jag har hört att det finns något som heter JOB som man kan komma med i när ens deltidsdagar är slut. Jag har småbarn och då skulle jag tydligen kunna få ersättning via försäkringskassan därifrån.
  • Anonym (75)
    Anonym (Elin) skrev 2015-02-23 12:48:44 följande:

Jag är inte så insatt i detta men jag har hört att det finns något som heter JOB som man kan komma med i när ens deltidsdagar är slut. Jag har småbarn och då skulle jag tydligen kunna få ersättning via försäkringskassan därifrån.

Det är aktivitet genom af och då får man ersättning från fk. Så det är ju inte att man alla gånger då kan vara hemma mellan jobben utan man får kanske gå på någon kurs eller så om och när det finns nåt som finns.

Varje månad får man fylla i en blankett och går man någon aktivitet så är det obligatoriskt och man måste redovisa frånvaro. Jobba är givetvis giltigt och det redovisar man det med.
Svar på tråden Jag vill säga upp mig och jobba som timvikarie men hur blir det med avstängningsdagarna?