Inlägg från: Anonym (Malle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Malle)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag och sambon har barn i ungefär samma åldrar och som tur är har vi samma syn på denna fråga. Våra barn har egna nycklar och är välkomna hem även den veckan som de egentligen ska bo hos den andre föräldern. Vi är noga med att skriva upp i vår stora familjeklalender vad som finns inplanerat så där kan de själva se om vi har annat inbokat. Problemet för dig ts är att du och din sambo har olika åsikter i denna fråga. Ni får försöka komma fram till en gemensam ståndpunkt annars är risken att detta går ut över barnen som ju är helt oskyldiga. Ansvaret för en enad linje ligger hos er vuxna.

• Anonym (Malle)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 12:42:17 följande:

Det har ju med aspekter som ANSVAR som jag tidigare skrivit och EKONOMISKA biten. Det är ju en jätte skillnad ekonomiskt att ha barn i hemmet eller ej.

Har barnet sen ett gäng kompisar som ska ha snacks middag dricka och kvällsmat så ökar matkostnaderna.

Toapapper, tvål. Mm

Barn är då verkligen inte gratis.

Det vet man om när man skaffar dom. Absolut det gör man men efter man separerat så betalar många underhåll till den andre.

Den andre får hela barnbidraget.

Hur gör man då när barnet dyker upp titt som tätt?

Varje lov?

Vet man om det i förväg kan man ju planera in det bättre med inhandling få pengar av den andre föräldern osv

Det som är lite konstigt är när man läser trådar där mamman anser att pappan betalar för lite där kostar barnen hur mycket som helst men de dagar de är hos pappan så är det gratis.

Bor barnet växelvis så betalar man väl inget underhåll. Och betalar man underhåll är det väl bara att göra avdrag för de dagar barnet är hos den som betalar.

För egen del är pengarna inte det viktigaste. Jag har hellre mitt barn ofta än att jag får pengar i underhåll.

Men denna tråd handlar inte om underhåll utan om att ts och hennes man har olika åsikter i en så pass viktig fråga som rör barnen.

Personligen skulle jag hellre separera och bli särbo än neka mina barn att bo hos mig. Men jag har valt en partner som har samma åsikter som jag i denna fråga.
  • Anonym (Malle)
    Anonym (g) skrev 2015-02-16 14:23:22 följande:

Jag tycker inte att det är så olika. För oss skiljer det sig inte nämnvärt. 

Inte för oss heller.
  • Anonym (Malle)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 14:45:36 följande:

För oss är det en jäkla skillnad.

Vad tråkigt. Har ni funderat på varför det är så?
  • Anonym (Malle)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 14:56:50 följande:

Ja det beror på att fler barn = mer ansvar, mer skjutsande, mer mat och mer tvätt, mer av det mesta.

Ganska logiskt egentligen om man tänker efter.

Skulle det innebära skillnad så kan vi ju plocka bort underhåll på en gång.

Skulle det inte vara någon skillnad så är det barn som knappt äter eller dricker eller duschar eller rör på sig.

Det är förvisso sant men om jag jämför med tiden som ensamstående eller tiden med exet i kärnfamiljen så har vi nu 5 barn istället för 3 i min familj och det är inte en jättestor skillnad eftersom jag och min partner har goda rutiner och ett gott samarbete där vi alla hjälps åt oavsett vilka barn som är biologiska eller inte. Så för egen del känns det inte mer arbetsamt eller större ansvar eftersom vi delar på det.

Jag vet inte vad du menar med att det för att det inte ska vara någon skillnad ska handla om barn som knappt äter, duschat eller rör på sig? Är det så du tror att våra barn är bara för att jag inte tycker att vi lever annorlunda än i en kärnfamilj? Det borde du väl förstå att så inte är fallet. Våra barn har samma intressen och aktiviteter som tidigare. Varför skulle det ändras bara för att deras föräldrar har flyttat ihop med en ny partner? Tvärtom så har barnen blivit intresserade av nya aktiviteter som de har hittat tack vare sina bonussyskon.
  • Anonym (Malle)
    Påven Johanna skrev 2015-02-16 14:47:54 följande:

Hehe. Så du tror att till exempel våra barn är motsatsen till allt det här du skriver här:

Barnen värdesätter sin tid med sina andra föräldrar och tycker själva det är viktigt att få vara där en vecka och njuta av vardagen med sin pappa/mamma. De har inget behov av att hatta fram och tillbaka då deras behov är lika tillfredsställda i alla deras hem. De är lugna och trygga och har alltid "hemma". Sen att "hemma" har olika geografisk placering varannan vecka är underordnat.

Vi har alltid mat hemma, också för de av dem som äter och dricker laktosfritt. Vi jobbar och tränar på samma sätt alla veckor. Vi lägger tid på både ungar och vuxenrelationen på alla veckor. Vi träffar vänner och umgås mycket på alla veckor och helger. Ungarna har aldrig varit i vägen för det. Vi är inte hemma extremt mycket mindre, men vi sitter heller inte hemma bara för att barnen är hemma. De kan hänga med om de så vill, eller vara hemma själva om de vill det. Våra barn är kanske äldre än era, det är ju möjligt. Men vårt liv tillsammans har sett ut som det gör länge. Ungarna är harmoniska och självständiga och umgänget tillsammans med dem är roligt och givande, men de har också väldigt innehållsrika egna liv.

Ja, vi lever väldigt likt som vi skulle gjort i en kärnfamilj. 

Så bra du har sammanfattat det! Precis så är det för oss också. Vi lever inte ett varannveckasliv där allt avstannar för att barnen är här. Vi lever ett normalt liv hela tiden. Ibland med 5 barn hemma och ibland helt barnfria och ibland med varierande antal barn. Man behöver inte krångla till det så mycket.
  • Anonym (Malle)
    BioBonus skrev 2015-02-16 15:17:43 följande:

Men att inte göra som ni gör behöver ju inte vara krångligt eller hur? Det är bara olika :)

Jag tycker inte vårt liv är krångligt alls. Varannan vecka är vi fem hemma, varannan är vi två. Ett normalt liv med olika många familjemedlemmar hemma helt enkelt. Vissa veckor är det lite mer träning än andra, och vissa veckor lyssnar vi på mer blockflöjtsövande. Inte heller krångligt.

Nej, precis. Du har helt rätt i att det inte behöver vara krångligt. Mitt svar var på ett inlägg där en person menade att det var krångligt med styvfamilj. Alla får göra som det passar dem. Det finns inget som är rätt för alla. Men om man som i ts fall inte kommer överens eller har samma värderingar då blir vardagslivet krångligt.
  • Anonym (Malle)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 15:26:12 följande:

Jag menar att märker man ingen skillnad på inga barn ena veckan och fyra barn andra veckan så lär ju barnen varken kräva tid eller pengar.

Klart som korvspat att det blir någon skillnad.

Det är så jag menar.

Ja, på så vis är det skillnad. Men vi krånglar inte till det här hemma som någon som skrev att det inte fanns mat hemma till barnen om de kom på fel dag. Mat är väl lätt att fixa. Det finns väl alltid något i frysen om inte annat. Min sambo tränar två av barnens fotbollslag även den veckan vi inte har barnen boendes hos oss. Vi tvättar lagets tröjor även när barnen inte bor här. Så för vår del tar barnen tid och kostar pengar även den veckan de inte är här. Men vi lever rätt lika oavsett om barnen är här eller inte. Vi äter middag hos vänner även fast vi har barn hemma. Vill de följa med är det ok vill de stanna hemma är det ok. Vi slutar inte umgås med varandra eller andra bara för att barnen är här. Vi ser inte problem om barnen vill komma hit på "fel" vecka för det stör inte vår planering eller vårt liv i normalfallet. Visst kan även vi resa bort utan barn men i vardagslivet så ser vi inte barnen som något problem.
  • Anonym (Malle)
    Ess skrev 2015-02-16 17:57:21 följande:

Ring låssmeden och byt lås, sen kan han stå utanför och undra vad som hände.

Inte så smart tips eftersom det är mannens hus och då har man som inflyttad sambo vare sig besittningsrätt eller rätt att byta lås.
  • Anonym (Malle)
    Anonym (biobonus) skrev 2015-02-16 18:17:12 följande:

Har kanske missat det, men var står det att det är mannens hus?

Eller du bara antar det?

Läste det i inlägg 130
  • Anonym (Malle)
    Anonym (A) skrev 2015-02-16 18:22:26 följande:

Personen antar säkerligen bara till mannen och hans barns fördel.

Så som du antar menar du?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).