Anonym (Också) skrev 2015-02-16 12:42:17 följande:
Det har ju med aspekter som ANSVAR som jag tidigare skrivit och EKONOMISKA biten. Det är ju en jätte skillnad ekonomiskt att ha barn i hemmet eller ej.
Har barnet sen ett gäng kompisar som ska ha snacks middag dricka och kvällsmat så ökar matkostnaderna.
Toapapper, tvål. Mm
Barn är då verkligen inte gratis.
Det vet man om när man skaffar dom. Absolut det gör man men efter man separerat så betalar många underhåll till den andre.
Den andre får hela barnbidraget.
Hur gör man då när barnet dyker upp titt som tätt?
Varje lov?
Vet man om det i förväg kan man ju planera in det bättre med inhandling få pengar av den andre föräldern osv
Det som är lite konstigt är när man läser trådar där mamman anser att pappan betalar för lite där kostar barnen hur mycket som helst men de dagar de är hos pappan så är det gratis.
Bor barnet växelvis så betalar man väl inget underhåll. Och betalar man underhåll är det väl bara att göra avdrag för de dagar barnet är hos den som betalar.
För egen del är pengarna inte det viktigaste. Jag har hellre mitt barn ofta än att jag får pengar i underhåll.
Men denna tråd handlar inte om underhåll utan om att ts och hennes man har olika åsikter i en så pass viktig fråga som rör barnen.
Personligen skulle jag hellre separera och bli särbo än neka mina barn att bo hos mig. Men jag har valt en partner som har samma åsikter som jag i denna fråga.