• Anonym (A)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 08:59:33 följande:

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

Jag förstår dig verkligen!

Du får helt enkelt försöka att prata med din man riktigt ordentligt.

• Anonym (A)
    BioBonus skrev 2015-02-16 14:39:02 följande:

För oss skiljer det sig massor.
    Vi har inte mat hemma för fem de veckor vi är barnfria. Vi har inte ens livsmedel de kan äta, med anledning av diverse allergier.
    Vi jobbar och tränar mer våra barnfria veckor.
    Vi lägger mer tid på vår vuxenrelation.
    Vi lägger mer tid på att träffa våra barnfria vänner.
    Vi är hemma extremt mycket mindre.

Alla barnen är alltid välkomna hem. Även på pappa/mammas veckor.
    Men, de får kommunicera med dem deras ändrade planer berör.
    Vill de äta middag hemma hos mig så ska det vara förankrat hos deras pappa så inte han står där med en färdiglagad middag och inga ungar. Ska de sova hos pappa så är det dit de åker efter festen, om de inte har kommit överens med oss om något annat innan.
    Och på alla år vi har haft vv, så har detta aldrig skapat något som helst problem.
    För alla inblandade har samma inställning. Barnen värdesätter sin tid med sina andra föräldrar och tycker själva det är viktigt att få vara där en vecka och njuta av vardagen med sin pappa/mamma. De har inget behov av att hatta fram och tillbaka då deras behov är lika tillfredsställda i alla deras hem. De är lugna och trygga och har alltid "hemma". Sen att "hemma" har olika geografisk placering varannan vecka är underordnat.

Det fungerar inte så bra att anpassa hela sitt liv efter bonusbarn som bara dyker upp på "mamma veckorna"
  • Anonym (A)
    BioBonus skrev 2015-02-16 15:05:38 följande:
    Det gör inte det för alla, beroende på hur vardagen ser ut och hur man lever sina liv. Problemet är väl snarare att förståelsen för att det kan bli bra även om man gör olika är lite låg ibland och det hemfalls åt pekpinnar och anklagelser att man är en dålig förälder eller bonusförälder. Men så är det på FL  :)
    Det är inte alltför ovanligt här på FL att man ses som dålig bonusförälder om man inte låter sitt/sina bonusbarn alltid vara prio 1 oavsett situation.
  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2015-02-16 16:00:16 följande:
    Orelaterat till ämmnet...

Hur kom du på ditt alias, påven?

Haha, det låter bra på tungan, men varför inte biskopen Johanna? Eller johanna tha präst?
  • Anonym (A)
    Anonym (MM) skrev 2015-02-16 16:06:06 följande:

Jag skulle aldrig acceptera springande hos pappan de veckor som är mammaveckor. Då skulle de få lämna nyckeln här då de lämnar för hennes vecka. Alternativt att du skaffar en låskedja och låser dörren inifrån så de inte kan komma in. Då lär de förstå piken. Varannan vecka skulle jag vilja ha min egen tid, mitt liv och kunna få vara avslappnad i mitt eget hem. Skulle inte det accepteras skulle jag flytta och leva som särbo. Jag gillar inte barn och skulle då hellre leva ensam. Alternativt att mannen kör på samma linje (varför vill inte mamman ha dem på sin vecka??) och är hård mot barnen. Mammas vecka = de är hos mamman, pappas vecka = de är hos er. Nej stå upp för vad du vill eller så får han leva ensam med barnen springande som de vill. Jag ryser bara vid tanken att leva ett så fasansfullt liv.

• Anonym (A)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 08:59:33 följande:

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

Äger både du och han bostaden ihop samt att den införskaffades för gemensamt bruk har du precis lika mycket som honom att säga till.

Du har då därmed rätt att ställa krav på att hans barn inte får dyka upp huxflux  under mamma veckorna utan att dom t.ex måste ringa innan och fråga om det är okej.

Du bör ta ett ordentligt snack med din man.

• Anonym (A)
    Ess skrev 2015-02-16 17:57:21 följande:
    Ring låssmeden och byt lås, sen kan han stå utanför och undra vad som hände.
    Det kostar en del pengar men är för det väldigt effektivt.

• Anonym (A)
    Anonym (biobonus) skrev 2015-02-16 18:17:12 följande:
    Har kanske missat det, men var står det att det är mannens hus?

Eller du bara antar det?
    Personen antar säkerligen bara till mannen och hans barns fördel.

• Anonym (A)
    Anonym (Malle) skrev 2015-02-16 18:54:12 följande:
    Så som du antar menar du?
    Nej,jag utgår inte ifrån att det enbart är mannens hem utan att dom äger det tillsammans.

• Anonym (A)
    Ess skrev 2015-02-16 19:02:53 följande:

Men egentligen spelar det ingen roll vem som äger huset. Ska man bo ihop så måste båda ha lika mycket att säga till om i hemmet.
    Hon kan aldrig hindra barnen från att komma dit, MEN hon kan välja att strunta i dem och bara sköta sig själv. Tex bara laga mat till sig själv osv. 
    Tycker hon det är jobbigt att han inte vill ha ett strukturerat umgänge så kan hon välja att flytta.

Jo,rent juridiskt spelar det roll vem som står som ägare av huset då den som står som ägare av huset har en del juridiska fördelar vilket den som inte står som ägare av huset inte har.

Men om man inte koncentrerar sig på den juridiska biten utan istället på att försöka komma fram till en lösning som även passar ts.

Jag tycker personligen inte att hans barn har rätt att "klampa in " hur som helst på dom veckor som deras mamma har dom.

• Anonym (A)
    Anonym (pappa till tre) skrev 2015-02-16 19:46:53 följande:
    Eftersom inställningen är ömsesidig så hoppas du nog förgäves.
    Så han går alltså med på att du bokstavligen lyfter upp honom och därefter kastar ut honom med huvudet före den dagen han bestämmer sig för att barnen inte är välkomna längre hemma?
  • Anonym (A)
    Ess skrev 2015-02-16 19:53:32 följande:
    När det gäller att komma överens så har ägarförhållandena absolut inget med det att göra. 

Eller, tja iofs. Äger båda huset och föräldern behöver plats till sina barn och kanske inte har topplön, så kan partnern säga att gör vi inte som jag säger så säljer vi huset och flyttar isär. Sen står föräldern där med ett par barn som knappt får plats i den nya lägenheten han hade råd till.

Jag hade inte heller velat ha det som ts, det hade fått räcka med att stå ut med ungarna vv.
    Det är den som äger huset samt den som flyttade in i huset först som rent juridiskt har fler fördelar än den som inte äger huset samt flyttade in där sist.

Jag tycker som sagt att dom bör komma fram till en lösning som inte bara passar honom och hans barn utan även ts.

Jag utgår ifrån att barnen är så pass stora för att kunna förstå vikten av att visa hänsyn och respekt genom att inte bara "klampa in" på dom veckorna dom bor hos sin mamma.

• Anonym (A)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 07:04:33 följande:

Det är inte alls konstigt att många barn bete'er sig som kungar och drottningar i dagens samhälle då de verkar få styra sitt och andras liv fullt ut samtidigt som de får höra att dom har minsann rätt för att dom är nummer ett.

Det bör väll finnas något slags mitten det är väll inte bara svart eller vitt?

Vi har som sagt talat om för bonus att du är välkommen hit när du vill men du får ringa före.

Det är inte bara att slinka in utan det krävs att de vuxna ändrar sitt om bonus ska komma hit.

Många barn har också ett krav att få 100% uppmärksamhet plus en vuxens närvaro det kan även gälla tonåringar som vill ha full fokus.

Om vissa föräldrar kunde släppa taget där redan så att det blir en normalitet dvs inte många barn i en kärnfamilj som kräver att sitta på piedestal.

Men visst det kanske ändrar sig om barnet kommer varje dag?

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).