Utflykt i verkligheten skrev 2015-02-17 08:59:16 följande:
Du tror inte att det kan vara så att det ni kommer med är så upprörande att folk reagerar starkt, snarare än att "argumenten tryter". För hur mycket kan man argumentera för något som rimligen borde vara helt självklart: att även "hans ungar" är en självklar del av familjen, och inte något som man tyvärr måste stå ut med varannan vecka.
Hur kan det vara så upprörande att barnen alltid är välkomna men att de får höra av sig först så man vet att de kommer?
Och en del kvinnor kanske ser barn så. Då får man väl respektera det och se om man kan hjälpa till att komma fram till en lösning som passar alla inblandade istället för att bara skrika att hon inte är klok i huvudet och att hon tänker/tycker/känner fel.
Våra barn är alltid välkomna. Bio som bonus. Men de har hör av sig innan. Vilket funkar bäst för oss alla, både i den här familjen och i deras andra familjer. Så den biten förstår jag. Sen att andra inte har det så förstår jag också. Jag blir inte så upprörd över det så att jag säger att ni är dumma i huvudet. Ni får göra som det vill och som passar er.
Problemet här är ju att TS och pappan tycker så olika, så det kanske inte går att hitta en kompromiss vad vet jag. Men jag tror inte det blir någon kompromiss av att man får rådet att dra dit pepparn växer för det är så synd om barnen. Det är inte konstruktivt av er - vill ni att hon ska tänka/tycka/känna annorlunda - så ge henne råd på vägen.