Inlägg från: Anonym (ömsesidig respekt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ömsesidig respekt)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag tycker nog att man ska höra sig för om det inte är mamma resp pappavecka. Man kan ha saker planerade. Man kan inte lämna precis allt om man har andra saker planerade för att köra barn hit eller dit. Är ju inte säkert att man bor på gång/cykel eller buss avstånd utan då måste det skjutsas osv. Det blir svårt för alla att inte kunna planera, så utgången måste vara att är det mamma resp pappavecka så ska man kunna planera utefter det, sen ska givetvis barnet kunna höra av sig men måste oxå kunna ta ett nej om det inte finns möjlighet till att skjutsa osv. Är man hemma å barnet kan ta sig själv å man inte har ngt planerat så ser jag inga problem. Men ömsesidig respekt helt enkelt. Och detta bör föräldrarna lära barnen. 

Anonym (Hjälp) skrev 2015-02-16 17:31:07 följande:

Dig skulle jag inte vilja ha som styvmor. EVER!!!

Det är så att när man gifter sig med en man som har barn sen tidigare ingår de liksom i paketet. Man kan inte välja bort barn varannan vecka för att du tycker det. Orimligt.
    Om jag gifte om mig så skulle mina barn vara välkomna alltid hos oss. Men du har ju inte egna barn så du verkar ju inte fatta bättre.

Nästa skrämmande tanke är att ni ska ha ett gemensamt barn. Som då har 3 syskon. Som endast får tillgång till sitt syskon när det passar dig. Det fungerar inte så hörru. Du får nog ta och begrunda innan du blir på tjocken. Lära dig se hans barn som en del i ditt liv. De kommer finnas där. I tid och otid. Jag skulle aldrig drömma om att säga till mina barn att ni är inte välkomna här på pappaveckorna.

Var glad åt att de vill vara hos er istället. Att de trivs. Då är det något som stämmer väldigt bra. 

Hela ditt resonemang är helt uppåt väggarna. Anser jag. Barnen har mer rätt till din make än vad du har. 

DITT HEM??? Är det du som äger huset? Eller är det så att din make äger lika stor del? Det är i så fall barnens hem. de har två hem de delar sin tid. Och det är så att när barnen blir så pass stora att de kan ta sig själv så gör de oxå så.

Jag hoppas innerligt att barnen inte får veta att du inte vill ha dem där. För det är då det börjar slås en kil mellan dig och din man. En kamp du aldrig vinner.

Man kan ändå kräva att det kan gå att planera en vardag, annars är det svårt att få det att gå ihop. En styvfamilj kan aldrig bli en kärnfamilj. Alla måste lära sig visa hänsyn. Och man måste kunna ha varannan vecka om man har det. Då måste man kunna planera in den veckan barnen inte är där utan att dessa planer ständigt bli ändrade. Det kan liksom inte vara så att det bara är en part som jämt måste stå tillbaka. Utan alla måste få finnas, å få sin del. Att ha ett massa spring som gör att man inte kan planera, eller att planer hela tiden blir brutna är ohållbart. 
    Anonym (pappa till tre) skrev 2015-02-16 19:13:50 följande:

Om min man helt plötsligt kom och sa att mina barn inte var välkomna hem när de vill varannan vecka så skulle han åka ut med huvudet före.

Usch hoppas han lämnar dig då med din inställning. 
    Anonym (-) skrev 2015-02-16 19:54:53 följande:
    Jag tycker inte att det passar sig att du först skaffade barn med en kvinna, för att sedan lämna henne för en man. Det är fel mot alla inblandade - inte minst mot barnen.

Så jag gissar på att du (kvinna) har en man med tre barn.

Intalar mig det iaf. Annars lär jag ju inte få någon sömn.
    BioBonus skrev 2015-02-17 16:47:37 följande:
    Och tänk - jag har aldrig känt mig oälskad av mina föräldrar, eller av min bonusmamma som är en fantastisk kvinna, trots att de ville vi skulle höra av oss när vi bodde växelvis om våra planer ändrades. Så olika det kan vara. Jag har alltid känt mig som en del av båda mina familjer, alltid känt mig välkommen och min bonusmamma är en galet bra extramormor åt mina barn.
    Men passade det alltid att vi bara kom förbi? Nej, och det var helt ok för vi barn visste att det inte var för att vi var oälskade, utan att det helt enkelt fanns andra planer just den kvällen. Det behöver inte vara mer traumatiskt och komplicerat än så.
    Brumma skrev 2015-02-19 15:24:38 följande:
    I de flesta fungerande familjer så prioriteras alla. Ingen kommer på tredje eller andra plats utan allas behov värderas lika mycket.

Sätter man aöltid sin partner sist så skulle jag tro att det slutar i skilsmässa - oavsett om man lever i en kärnfamilj eller bonusfamilj...
    Superpappa skrev 2015-02-19 18:42:53 följande:
    Då skulle hon väl ha lämnat oss, eller iaf yttrat en åsikt under dessa sju år som hon levt ihop med oss?

Hon har tagit hand om alla läggningar, pyssel, julklappsshopping - allting, sedan hon kom in i dotterns liv.
    Nu när dottern är 14 år så är de som best buddies. De fikar tillsammans, går på bio tillsammans, sitter och pratar killar tillsammans, osv.
    Vad har du eg gjort? Hon har fått tagit största ansvar, superpappa? pyttsan....

Du måste förstå att de flesta vill inte ta över den faktiska förälderns ansvar. Och det är något som en förälder aldrig kan kräva sin partner att man ska göra. Utan att det måste vara till varje individ att själv få bestämma hur man och hur mycket man vill vara delaktig i sin partners barn, men du kan inte kräva någonting. 
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 23:02:14 följande:

Jo men i vår familj har alla självklart samma värde.
    Men nu var det bonusmammorna som diskuterades här o det är ju en helt annat sak.

Alltså!! Ditt synsätt är verkligen vidrigt. Stackars  dina barn å växa upp med en sådana mamma som har ett sådant synsätt om andra människor du inte känner!! Går inte ens att jämföra mot att man hör av sig om förändringar i planer och hör om det är ok. 

Fy!Demon
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 09:37:31 följande:

Men vad skulle ni gjort om hon tvingats bo heltid med er? Vad gör andra som bor isolerade ute på landet med sina barn. Ni får väl göra det samma i så fall. Barnet ska ju inte behöva lida för hur ni valt att bo.

Barn lida för att de bor på landet??? Herregud var är vi på väg i dagens samhälle egentligen. ...
    Gung Ho skrev 2015-02-21 16:20:18 följande:

Du och din man ser helt enkelt olika på vilka som tillhör familjen. Han räknar naturligtvis in sina barn, du gör det inte.

Jag håller med din man, jag skulle aldrig bli tillsammans med ngn som inte köper hela paketet, inkl mitt barn. Mitt barn kommer självklart alltid få komma och gå som han vill i SITT hem!

Det är ju dock upp till dig hur du lever ditt liv. Det är bara att flytta om det inte passar!

Alltså jag tror att har man den inställningen flytta om d inte passa kommer inget förhållande att hålla. Vare sig d finns barn innan eller inte. Å det är nog därför så många förhållanden inte gör det heller. Det handlar om ömsesidig respekt. Att aldrig kunna planera något i sitt eget hem måste vara hemskt. för att få en fungerande vardag så är planering oftast viktigt. Man måste kunna få planera saker i vardagen. mwmed och itan barn. bor inte barnen på heltid kan man ju inte planera in dessa de veckor d inte bor där. Och man måste ju få göra planer även de veckorna!
    Anonym (MM) skrev 2015-02-21 18:14:58 följande:

Den inställningen upplever jag att de flesta föräldrar har vilket är en av alla orsaker att jag väljer bort män med barn.

Ja nä skulle aldrig kunna leva med ngn med den inställningen heller. Om jag ska se barnen som en familj ska jag oxå ses som en i familjen och då kan man inte ha den inställningen. Så jag skulle vilja säga att det är den som har den inställningen som inte ser sin partner som familj....i en familj är alla lika viktiga. Alla måste vara m å få bestämma. Ibland får man givetvis stå tilöbaka men det gäller alla å beronde på situation å tillfälle men alla ska komma först.
    Anonym (ömsesidig respekt) skrev 2015-02-21 18:25:45 följande:

Ja nä skulle aldrig kunna leva med ngn med den inställningen heller. Om jag ska se barnen som en familj ska jag oxå ses som en i familjen och då kan man inte ha den inställningen. Så jag skulle vilja säga att det är den som har den inställningen som inte ser sin partner som familj....i en familj är alla lika viktiga. Alla måste vara m å få bestämma. Ibland får man givetvis stå tilöbaka men det gäller alla å beronde på situation å tillfälle men alla ska komma först.

Och ett barn kommer inte tvåa bara för att det ska höra sig för så man är hemma å inte planerat ngt innan det kommer över. alla bor inte precis nära och behöver även mer planering. Och har man valt att gå ifrån en partner har man redan valt som förälder att inte ha sitt barn på heltid. Om man då blandar in en ny partner så måste man även visa denna respekt.
    Anonym (Också) skrev 2015-02-21 18:27:51 följande:

Vad är det för paket man måste köpa menar du?

Ett liv på andras villkor? Inte konstigt att barn blir egoister när vi vuxna bara tänker på sitt.

En fråga ni som tycker att bonusföräldern ska köpa det så kallade paketet eller dra vad gör ni om hon/han nappar på det men era x tycker att det är en helt vansinnig id'e?

Vad gör ni då?

Innehållet det här paketet direktiv ifrån mamma pappa barn? Att man Niger och håller truten och gör som mamma pappa barn vill?

Tjoflöjt kärleken måste vara nästintill noll om man tänker så.

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).