• Anonym (g)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

BioBonus skrev 2015-02-16 14:19:23 följande:

Det är upp till varje familj att själva bestämma hur det ska fungera vid växelvis boende. Det som fungerar för mig kanske inte alls fungerar för dig.
    Jag skulle aldrig drömma om att diktera för dig hur det "ska" vara utifrån mina preferenser. 
    Att alltid vara välkommen är inte samma sak som att inte behöva kommunicera sina planer.
    Jag tror många som kategoriskt blandar ihop kärnfamiljsliv och nyfamiljsliv inte har den blekaste om hur det fungerar när man har barn som bor växelvis. Det är en annan vardag vi vv-föräldrar har. Och innan man har levt i den så är det svårt att förstå hur den fungerar, och hur olika den är kärnfamiljslivet. Det går inte att jämföra med barn som bara har ett hem till exempel. 

Jag tycker inte att det är så olika. För oss skiljer det sig inte nämnvärt. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 14:21:42 följande:
    Om du inte går med på det så får du flytta.

Njae det tror jag inte faktiskt. Då får min man också flytta då han är med på samma linje.

Biomamman också för hon vill också veta i förväg när barnet ska förväntas åka eller komma hem.

Hur gör vi nu då? Med allt detta flyttande?
    Så då funkar det som du vill då alltså? Alla är överens och det flyter på?

Det här är inte din tråd då, antar jag?

www.familjeliv.se/forum/thread/74861712-ett-liv-styrd-av-bonusbarnet
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 14:45:36 följande:
    För oss är det en jäkla skillnad.
    Ja, ni verkar inte ha det så kul direkt.
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 07:04:33 följande:

Det är inte alls konstigt att många barn bete'er sig som kungar och drottningar i dagens samhälle då de verkar få styra sitt och andras liv fullt ut samtidigt som de får höra att dom har minsann rätt för att dom är nummer ett.

Det bör väll finnas något slags mitten det är väll inte bara svart eller vitt?

Vi har som sagt talat om för bonus att du är välkommen hit när du vill men du får ringa före.

Det är inte bara att slinka in utan det krävs att de vuxna ändrar sitt om bonus ska komma hit.

Många barn har också ett krav att få 100% uppmärksamhet plus en vuxens närvaro det kan även gälla tonåringar som vill ha full fokus.

Om vissa föräldrar kunde släppa taget där redan så att det blir en normalitet dvs inte många barn i en kärnfamilj som kräver att sitta på piedestal.

Men visst det kanske ändrar sig om barnet kommer varje dag?

Det kan väl inte vara ett problem i ert fall? Enligt dig så pratar ju inte din bonus med vare sig dig eller pappan?
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 07:24:18 följande:
    Nej vi går helt tysta i våran familj så det är helt okej.
    Det är i alla fall ett helt annat problem än det du lyfte fram. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 07:32:24 följande:
    Har du ett annat problem än det jag lyfte fram?

Å ja ordet är fritt du behöver inte svara på mina inlägg.

Vi gör o tycker som vi vill och du tycker o gör som du vill.

Du verkar vara en person som mår riktigt dåligt av att läsa att barnen inte får styra och ställa och när barnen inte får fullt fokus plus att man ej får ställa krav på barn.

Har jag fel? Ber om ursäkt men det är den sammanfattningen jag gjort på alla dina trådar och dina inlägg.
    Ja, du har fel och det har du så gott som alltid. Men jag ser att du är väldigt begränsad och därför gör så gott du kan.

Självklart accepterar jag din ursäkt.
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 08:27:08 följande:
    Vet du vad? Det är precis sådana som du som saknar empati och som sitter på höga hästar som nästan aldrig har något att tillföra.

Det enda ni tillför är att sparka på dom som ligger samt ge det svåra rådet som

FLYTTA. Ganska ointelligent.

Men man kan väll inte vara intelligentare då man kan dra slutsatser om en person ifrån lite text.

Du skriver som att du känner mig och min familj. Det gör du inte. Du klankar ner och är riktigt elak. Jag har aldrig tvingat dig att svara på mina inlägg.

Du får tycka som du vill o vår familj som vi vill.

Vem är du att summera o tro dig veta hur vi har det?

Att folk svarar efter deras livserfarenhet är inget konstigt på ett forum men att hoppa på någon/några rent personligt pga att dom har andra erfarenheter och andra problem i livet är rent påhopp.

Om du är lite normal så kanske du kan strunta i att läsa det jag skriver då du verkar må väldigt dåligt av det.
    Jag har inte överhuvudtaget gett ett råd om att flytta. Och jag känner inte dig och din familj mer än du själv har skrivit i den här tråden och i den som jag länkade till och frågade om den var din. Allt jag påpekade var att det blir ganska fånigt att flagga för alla möjliga problem, inklusive åtgången av toapapper, när det precis lika gärna går att se på saken ur en mer positiv synvinkel. Särskilt dumt blir det ju att lyfta ett problem och kalla det vanligt förekommande när du själv sitter i exakt motsats sits, om man ska tro det du skrivit. 

Jag sparkar inte på folk som ligger ner. Ligger du ner? Jag får inte klart för mig om du tycker att ni har problem eller inte. Du skriver rörigt trots mycket luft mellan raderna. 

Jag mår inte dåligt av det du skriver, om något så är det väl svårt att få rätsida på vad du menar. Men det beror nog på som du säger, min bristande intelligens. Skulle vi jämföra utbildningar och arbete och andra parametrar för vad man skulle kunna tycka vore intressanta fynd för intelligens så kommer jag säkert till korta i den jämförelsen. 
  • Anonym (g)
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-02-17 08:35:56 följande:

Du måste skämta... Vad gör hemmet mer ditt än barnens?

Tyvärr, hon skämtar inte, det finns många kvinnor som tycker så där. En hel hög av dem är samlade här och sitter och smeker varandra medhårs. 
  • Anonym (g)
    BioBonus skrev 2015-02-17 08:48:55 följande:

Det märkliga är att vi som enligt dig "smeker varandra medhårs" lyckas vara trevliga och förstående även mot er som tycker annorlunda. Det är inte vi som kommer med otrevliga kommentarer om att ni inte är sunda eller vettiga eller att det är synd om era barn.
    Det verkar som om vi är några här som inser att alla familjer inte är likadana som våra och att det kan funka också. Och så är det en del då, som kallar alla som inte tycker lika som de som "inte kloka" eller att det "tyvärr inte skämtas" och att det är så fruktansvärt synd om barnen för att de måste höra av sig om de ändrar sina planer. Ni känns ganska trångsynta, och framförallt så verkar det som om era argument tryter ganska snabbt med tanke på hur snabbt ni blir otrevliga.

Jag tycker att det är mycket sällan som någon av er lyckas vara trevlig och då verkar det mest ske av misstag, så jag håller inte med dig om din analys. Ni är ett underligt gäng människor och jag förstår varför så många av er inte får er livssituation att fungera. Det tog inte många dagars medlemskap här innan det blev uppenbart. Tyvärr fortsätter väl den negativa spiralen, för det blir väl antagligen inte så bra människor av de barn ni handskas med heller. 
  • Anonym (g)
    BioBonus skrev 2015-02-17 09:11:33 följande:

Min livssituation har fungerat i över tio år, så jag antar att det inte är mig du menar :) Och nu lyckades du med ytterligare ett personligt påhopp genom att anklaga mig för att inte vara en bra mamma till mina barn. Vilket var precis det jag menade med mitt inlägg ovan. Obegripligt att ni inte kan hålla en hövlig nivå utan att behöva kasta ur er otrevligheter.

Och sen får du jättegärna citera mig och visa var jag har varit otrevlig?

Varför vill du då klumpa ihop dig med dem som är det? Om din livssituation är bra och du alltid är trevlig, vad är då meningen med att skriva som du gjorde? Det kan knappast ha undgått dig att det finns många som är otrevliga i gruppen som smeker varandra medhårs och den placerade du dig själv i. 
  • Anonym (g)
    Smulu skrev 2015-02-17 10:45:24 följande:

Låt din man tw konsekvenserna av att barnen kommer oanmälda. Finns det inte nog med ex. Köttbullar så är det han som får springa ner till affären. Räcker inte mjölken till frukosten får han bli utan. Det tar nog inte många dagar innan han fattar att barnen måste ha lite framförhållning.

Däremot så är jag helt och hållet på hans sida om att barnen alltid ska vara välkomna i sin förälders hem.

Var står det att han inte tar konsekvenserna av att barnen kommer hem? Och detta är ju inga småbarn, de kan säkert ta sig något själva i köket.
  • Anonym (g)
    BioBonus skrev 2015-02-17 17:16:40 följande:

Eftersom jag pratar med mina barn närstan varje dag, så är det här aldrig något problem. Har de ändrat sina planer så kommer det fram i något av de samtal vi har om allt annat som händer i livet. Jag inser att det kanske är en skillnad. Vi har tät kontakt i vår familj. Vi delar stort och smått oavsett var barnen bor, så barnen är också med i vad som händer den vecka de inte är här.
    Har man inte den vardagliga kontakten så känns kanske det här med att behöver stämma av som märkligt. Bara en tanke från min sida för att förstå varför en del tycker att ett telefonsamtal hem är så upprörande... Våra barn är ganska stora och ringer titt som tätt.

Då är det bra att dina barns pappas nya partner accepterar att du pratar med dina barn nästan varje dag då, det finns ju otaliga exempel på kvinnor som inte ser med blida ögon på kontakten mellan bonusbarnen och deras mamma heller. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 17:42:11 följande:
    I vissa fall förekommer Det domslut på att föräldrar ej ska kontakta barnen på den Andres vecka för barnens skull. Det är inte alltid för att jävlas som en bonusmamma skriver att biomamman ringer smsar och ringer.

I biobonus fall så funkar detta kanon. I någon annan familj så funkar det inte alls.

Om ett barn mår dåligt eller blir avbruten vid umgänge pga att föräldern ringer så ska man naturligtvis sluta med det för barnets skull.

Det tolkas ofta som att det är bonusmammans fel även där.
    Du predikar inget som jag inte redan vet. Men ibland är det just bonusmamman som sätter sig på tvären och det var vad jag skrev om. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 18:40:41 följande:
    Då tolkade jag det du skrev fel. Lät som att det är väldigt vanligt att bonusmammor nekar barn att prata med sina föräldrar.
    Jag vet inte hur vanligt det är, men jag har läst och sett fler exempel än jag kan räkna och därav ordvalet 'otaliga'. Hur vet du att det inte är väldigt vanligt?
  • Anonym (g)
    Brumma skrev 2015-02-17 19:35:51 följande:
    Ibland. Relativt sällan skulle jag vilja påstå...

Du skrev "otaliga"..

har du själv erfarenhet eller har du enbart läst på FL och tolkat som du vill?

Enligt min egen erfarenhet är det när det skapar PROBLEM som det tas upp dvs när mamman hör av sig för att kontrollera, när det är mammans behov av kontakt med barnet som kommer först eller när barnet mår dåligt av att mamman (för det är det ofta) hör av sig på pappaveckan..

Så även i de flesta trådar jag läst här på FL. Men har du "otaliga" exempel så länka gärna :)
    Då frågar jag dig också, hur vet du det? Att det förekommer relativt sällan? 

Själv har jag erfarenheter som inte har med Familjeliv att göra, även om jag förstås också läst om dessa saker här. Jag vet ännu inte hur vanligt det är, men att det är vanligt vet jag däremot genom min yrkesutövning. 

Jag vet precis vad jag skrev, och jag vet också vad otaliga betyder. Du får naturligtvis tror vad du vill, jag är oavsett det väldigt van vid att läsa och tolka texter och utredningar. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 18:56:08 följande:
    Tror personligen inte att man som vuxen nekar detta o ser det som något problem om det inte finns något.

Vi ringde aldrig till bonus när denne var liten för vi märkte hur störd denne blev av när mamman ringde.

Vissa kvällar kunde barnet bli ledsen och ha svårt att somna.

Jag förstår mamman hade själv viljat prata med mitt barn men om barnet deklarerar att Nej jag mår inte bra av det så får man som vuxen backa.

Mina barn vill inte prata när jag eller dom är bortresta.

Vi står varandra jätte nära så det handlar om att längtan blir för stor.

En annan sak är när man är mitt uppe i något och blir avbrutna av telefon eller sms.

Barnen ringer när barnen själv vill ringa.
    Ja, det står dig fritt att tro vad du vill. Det blir inte mer rätt för det.
  • Anonym (g)
    BioBonus skrev 2015-02-18 13:49:07 följande:
    Så om man inte tycker som du, eller ser på livet som du så har man fel, är det så du  menar med det här?
    Jag svarade på vad personen sade sig personligen tro och det personen tror överensstämmer inte med fakta. Man kan förvisso ha olika världsåskådning men det är klart att vetskap och kunskap övertrumfar tro och okunskap. Det säger sig självt. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-18 14:14:44 följande:
    Jag undrar vad du jobbar med i och med att du ser detta sim vanligt genom ditt yrke.

Försvarsadvokat för separerade kvinnor som blir ihjältrampade av bonusmammor som hatar dom och deras barn?

Du verkar sitta inne med mycket kunskap och testen av världen är dumma i huvudet och har fel enligt dig.

Jag hoppas inte att du jobbar med människor och särskilt då inte med barn för det finns inte en tillstymmelse med empati och hövlighet från din sida.
    Ja, det förstår jag att du undrar över. Inte minst med tanke på dina tidigare inlägg.
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-18 14:20:05 följande:
    Vad då mer rätt?

Tycker du att vi skulle ringa o ringa om barnet mår dåligt av det?

Tycker du att biomamman gjorde rätt när hon körde över sitt barns önskan?

Tycker du att om jag startar en tråd om att biomamman är fruktansvärd som ringer o ringer trots att barnet inte vill det att JAG har fel o biomamman rätt?

Då kan jag tala om för dig att du saknar ännu mer känsla på vad som är rätt eller fel.

Då tänker du inte ett dugg på barnet. Då ser du ju bara till att den vuxna ska må bra.
    Jag svarade på din inledande mening, som också var den enda som höll sig till det vi diskuterade. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-18 14:30:40 följande:

Jag förstår inte dina svar.

Men du tycker alltså att en förälder ska fortsätta ringa till sitt barn även om barnet mår dåligt av det?

Det är ju överhuvudtaget inte vad vi diskuterar. Vi, i alla fall jag, talar om att det är vanligt förekommande att bonusmammor inte vill att barnen ska prata med biomamman i telefonen eller på andra sätt när barnen är hos pappan. Exakt hur vanligt det är vet jag ännu inte, men att det är vanligt vet jag och att det förekommer i otaliga fall vet jag. 

När BioBonus i ett inlägg berättade om sin vardagskontakt med sina barn (hon talar med dem nästan dagligen) så svarade jag henne att det är tur att inte hennes barns pappas partner har något emot den kontakten. För om den bonusmamman önskat hindra dem att prata med varandra på det sätt de nu gör, så hade det kunnat jämföras med trådstartarens önskemål om begränsning av kontaktyta för den man och de barn hon lever ihop med. Och det är ju inte säkert att Biobonus varit nöjd med det scenariot, det vet inte jag, det kan bara hon svara på. 

Du pratar dock om en massa andra saker och det beror väl på, som du själv säger, att du inte förstår sammanhanget. Det är svårt för mig att göra något åt. 
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).