• Lillusen

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (bibo) skrev 2015-02-17 21:26:52 följande:

Jag skulle inte kunna säga till mina barn att dom bara får vara hemma varannan vecka..( bor ihop med deras pappa.)

Jag kan /vill inte heller säga det till mina bonusbarn. Tvärtom har jag själv sagt till dom att dom alltid är välkomna hem. (Noga med att säga hem!)

Min största rädsla är att dom inte ska känna sig hemma.

Som förälder har man barn varje dag och att då neka en förälder att vara det vv ät ju absurt.

Kan förstå ditt problem också ts, för det är inte dina barn. Men då får ni nog vara särbo.

Din sambo är pappa varje dag och självklart vill han att deras hem alltid ska vara öppet för dom.

Precis så här tänker min sambo om mina barn också, han är t.o.m mer principfast än vad jag är.

Om vi är borta eller har något hemma som barnen inte kan vara med på så ordnar vi barnvakt. Pappan till de stora (som nu är vuxna och det är inte aktuellt) och mormor till vår gemensamma.
  • Lillusen
    Anonym (Också) skrev 2015-02-18 06:53:36 följande:

Det kanske inte är jätte enkelt att ordna barnvakt på 10 min?

Vad då pappan som barnvakt? Man är väll inte barnvakt åt sitt eget barn.

Så du menar att barnet kommer hem till er utan att höra av sig då visar det sig att ni ska bort eller få folk hem.

Då ringer du till pappan (där barnet har sitt boende denna vecka) för att höra om han kan vara barnvakt?

Ska jag bort så säger jag det till barnen vart de än ska vara den dagen så vet dom om det och kan planera efter det. Nu när dom är äldre så får dom sköta sig själva om dom kommer hem då. När dom var yngre så ringde jag pappan och sa att den dagen så ska vi bort så då kan barnen inte komma hem till oss. (Det var så jag menade att pappan var barnvakt, mer förklarande än att jag ser honom som barnvakt)

Har jag något hemma som inte är barnvänligt så ber jag dom hitta på något annat den kvällen, precis som jag gör med min man. Om jag har tex tjejkväll
  • Lillusen
    Anonym (Också) skrev 2015-02-18 06:53:36 följande:

Det kanske inte är jätte enkelt att ordna barnvakt på 10 min?

Vad då pappan som barnvakt? Man är väll inte barnvakt åt sitt eget barn.

Så du menar att barnet kommer hem till er utan att höra av sig då visar det sig att ni ska bort eller få folk hem.

Då ringer du till pappan (där barnet har sitt boende denna vecka) för att höra om han kan vara barnvakt?

När barnen blev sådär 13-14 år så slutade vi se det som att barnen har sitt boende hos mamma och pappa och övergick till att mamma/pappa hade ansvar den veckan.
  • Lillusen
    Brumma skrev 2015-02-19 14:25:10 följande:
    I en kärnfamilj så skaffar man barnvakt.

du har alltså aldrig nogonsin varit på bio utan barn, på restaurang? Aldrig lämnat huset utan barn förutom när du skall arbeta? Allvarligt?
    Men du måste väll se att det är en skillnad att som förälder säga "jag vill inte att du kommer hem till oss utan att fråga först" och att "i morgon ska vi på bio så då får ni vara hemma hos pappa/barnvakt" För mig är det en milsvid skillnad.
    Det förstnämnda kan infinna sig flera gånger i veckan medan det andra kanske bara händer några gånger per år.

Det är bra att det finns familjer som får det att fungera, där barnen känner sig lika välkomna hur som. Jag tror att där det lyckas så ÄR barnen till faktum överlag välkomna och barnen behöver aldrig tvivla utan att det helt enkelt är ett sätt för att få livet att gå ihop.
    Men att från det till att råda andra människor, att det är ett bra sätt och det rätta och att barn som inte klarar av det har problem, är i mina ögon helt galet. Det landar kanske bra hos någon, men hos TS där barnen till faktum INTE är välkomna av TS själv så kan jag inte förstå hur man kan propagera för att det är en bra metod.
  • Lillusen
    Brumma skrev 2015-02-19 15:50:55 följande:
    Jag svarade på ett inlägg där det tydligen var tragiskt att överhuvudtaget planera in ngt utan barnen...

jag vet inte vad du det är du anser att jag råder till? Jag har skrivit att barnen kan höra av sig och checka av om det funkar att komma.

Förklara gärna vilken metod jag propagerar...
    Vill förtydliga att det inte var endast din text jag svarade på, tänkte skriva till det men missade.

Men det är just det fetmarkerade som jag syftar på. Jag tror ärligt att för en del så är det inga problem, men som jag skrev att då handlar det om familjer där barnen genuint känner sig välkomna. Medans för andra barn så skulle det vara katastrof.

Jag kan ge vår familj som exempel, under en viss period av deras uppväxt har barnen varit allt annat än välkomna hos pappan (observera, inte av bonusmamman utan av pappan). Olyckligt nog så passade den perioden ihop med mellantjejens mest jobbiga tonårsperiod då hon hade behövt kärlek och bekräftelse från alla hon mötte men så var inte fallet. Om min man hade varit TS så hade det varit rent förödande för henne om han hade fått det rådet och om han hade övertalat mig att det var helt okej, barn far inte illa av det. Som tur är så har han så pass mycket insikt i barnpsykologi så han förstod hennes behov även om han har fått tagit rejält mycket skit tillbaka.

Och jag tror inte att vi är konstigare än många andra familjer, jag vet ganska många som oss där sånt här inte är lätt och det finns många barn som idag är vuxna som vittnar om hur deras uppväxt varit. Och därför har jag valt att min dörr är öppen för alla barn som bor i vårt hem, och om min man inte hade velat det så hade vi haft ett rejält problem för att det är en så pass viktig sak för mig att försvara så där hade jag satt helt stopp, jag vågar inte chansa med mina barns barndom!
  • Lillusen
    Brumma skrev 2015-02-19 17:05:59 följande:
    Jag tror ärligt talat att det riskerar att uppstå mer problem om ett barn får lära sig att komma och gå utan kommunikation, hänsyn och en smula planering. Att uppmana till DET anser jag är betydligt värre än att uppmana till att man har en dialog med alla inblandade.

Menar du allvarligt att din dotter skulle må bättre om hon istället för att kolla av bara dök upp hemma hos sin pappa och DÄR fått veta att det inte funkar att hon kommer dit eller att hon av ngn anledning inte är välkommen.

Min bonus är alltid välkommen hit men av flera olika anledningar anser vi att det är bra att hon hör av sig först. Bland annat så är vi inte alltid hemma. Vi vill inte heller att det skall finnas möjlighet att utnyttja "jag sover hos pappa" när hon egentligen sticker iväg på tex fest....

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara en katastrof att lära sig att höra av sig när man ändrar planer. Det är liksom inte enbart för att slippa traska in när mamma o hennes kille har sex utan en massa praktiska saker bakom. Inte minst att man lär sig visa hänsyn..

Säger du aldrig nej, vi är inte hemma ikväll? Är du hemma varje sekund du inte är på arbetet? Är du ok med att inte veta var dina barn sover någonstans. Varför de inte kommer hem? Antar du vara att de sover hos pappan eller vill du att de hör av sig om de inte kommer hem som planerat?

Om min bonus skall komma en fredag kväll och hon aldrig dyker upp så blir både jag och hennes pappa oroliga. Det kan ha hänt ngt.. vi tar inte för givet att hon fått ert infall och åkt hem till sin mamma istället utan vi hade naturligtvis kollat upp vad som hänt. Vad hon är.

Hade du inte gjort det?
    skit, hade skrivit världens längsta svar och så försvann det :( får skriva mer någon annan dag. Men summa summarum

1. mina barn har aldrig sprungit vind för våg, vi kommunicerar förälder-barn-förälder, troligtvis mer än i de flesta familjer. Vi hade VV och den som hade barnen hade ansvar för att meddela om dom åkte vidare, även om barnen sa att dom meddelat mig. Så dom kunde inte smita undan.

2. Mina barn klarade av att vara själva och laga lite mat från 12 års ålder så det blev aldrig panik om vi var borta några timmar. Sov vi borta så visste dom om det innan, men oftast så var dom med då (fördelen av att inte vara låst är att det är helt ok att låna barnen på "fel" vecka.

3. Min dotter hade mått bättre av att vara välkommen hem till sin pappa, att behöva meddela var bara en bisak, det var värre att hon ganska ofta fick nej utan orsak. (som att det inte fanns mat fast hon redan hade ätit)

4. Jag har facit i hand, de är nu tre unga vuxna som alla i deras närhet lovordar, arbetsamma, lojala, pålitliga och trevliga. Så nej, bara för att man lyssnar på barnens behov så blir dom inte odrägliga.
  • Lillusen
    Superpappa skrev 2015-02-19 17:50:21 följande:

Fy fan vilka vidriga föräldrar många av er här, är.
    Och alla styvföräldrar som håller med trådstartaren. Kräks

Även om jag håller med dig till en viss del så tycker jag att du går för långt i dina senaste inlägg. Tagga ner lite för allas trevnad
  • Lillusen
    Lillusen skrev 2015-02-19 21:10:37 följande:
    skit, hade skrivit världens längsta svar och så försvann det :( får skriva mer någon annan dag. Men summa summarum

1. mina barn har aldrig sprungit vind för våg, vi kommunicerar förälder-barn-förälder, troligtvis mer än i de flesta familjer. Vi hade VV och den som hade barnen hade ansvar för att meddela om dom åkte vidare, även om barnen sa att dom meddelat mig. Så dom kunde inte smita undan.

2. Mina barn klarade av att vara själva och laga lite mat från 12 års ålder så det blev aldrig panik om vi var borta några timmar. Sov vi borta så visste dom om det innan, men oftast så var dom med då (fördelen av att inte vara låst är att det är helt ok att låna barnen på "fel" vecka.

3. Min dotter hade mått bättre av att vara välkommen hem till sin pappa, att behöva meddela var bara en bisak, det var värre att hon ganska ofta fick nej utan orsak. (som att det inte fanns mat fast hon redan hade ätit)

4. Jag har facit i hand, de är nu tre unga vuxna som alla i deras närhet lovordar, arbetsamma, lojala, pålitliga och trevliga. Så nej, bara för att man lyssnar på barnens behov så blir dom inte odrägliga.
    Sen ska jag säga att jag har tre mycket aktiva barn, och planeringen om de dagar som dom skulle varit hos pappan och tvärtom har varit det minsta problemet. Har man som t.ex. min äldsta dotter, idrottar på elitnivå, tre olika jobb, många vänner, förtroendeuppdrag i skolan....ja då är tiden med oss föräldrar rätt så begränsad.
  • Lillusen
    Anonym (Också) skrev 2015-02-19 21:32:01 följande:

Eran dotter är säkert lycklig och mår toppen med det livet hon lever. Ni föräldrar vet ju också bättre än jag om vad som passar er familj.

Men ärligt så känner jag att jag mår mer dåligt av att läsa när barn har 500% på schemat vecka efter vecka än att en förälder säger att barnet måste ringa innan ankomst.

Barn idag hinner knappt äta och andas pga att de har så mycket att göra.

Tja, hon verkar trivas med det. Och när man är 16-17 år så tycker jag att man kan ta beslut om den delen av sitt liv själv och då börjar det bli dags för oss föräldrar att ge råd i stället för att bestämma. När hon var mindre så såg hennes program inte lika fyllt ut, men då bestämde vi.
  • Lillusen
    Brumma skrev 2015-02-19 21:40:10 följande:

Jag har aldrig skrivit att de blir odrägliga. Men du påstod att det är farligt (eller hur du uttryckte det) att lära barnen ansvar och kommunikation. Jag hända att jag tror det finns mer faror med att propagera att barnen får komma och gå utan kontroll.

Det är ju jättebra att det fungerat för er. Men för alla fungerar det inte på samma sätt. Min bonus är tonåring och hon hade varken ätit, gått och lagt sig i tid, gjort dina läxor eller kommit upp på morgonen.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vari skillnaden ligger i det du skriver att ni haft - kommunikation - med det jag förespråkar - kommunikation..

Det känns som om du tillskriver mig åsikter jag inte har..

Jag märker att jag inte når fram. Det är inte farligt att lära barn ansvar och kommunikation, men det finns mängder av andra sätt att göra det än att barnen måste fråga om dom får komma hem. Och ingen som jag läst här propagerarar för att barnen ska få gå utan kontroll.

Och bra, då sätter ni den regeln utifrån att hon inte är mogen ännu för det ansvaret. Ni sätter inte regeln utifrån att ni inte vill att hon ska vara där, som i TS fall, och det är det jag pratat om hela tiden, att ge råd utifrån den som frågar, och då blir det farligt att ge dom råden, för begränsningen kommer inte utifrån välvilja.
  • Lillusen
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 23:02:14 följande:

Jo men i vår familj har alla självklart samma värde.

Men nu var det bonusmammorna som diskuterades här o det är ju en helt annat sak.

Nä nu är du ute och cyklar tycker jag, det finns mängder av fantastiska bonusföräldrar.
  • Lillusen
    Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:37:39 följande:

Jag förstår. Det är kanske det som är en del av skillnaden mellan våra olika förutsättningar då. Våra ungar kommer förstås hit för att träffa oss, men de kommer inte enbart hem av det skälet, de kommer främst hit för att de bor här. Jag träffar gärna min man, men jag kommer ju hem även när han inte är hemma eftersom jag bor här. Även om jag och maken inte är hemma så har de rum, grejer och stora delar av sina liv här. De kommer för att de vill vara just här just då, och det har inte alltid med oss vuxna att göra. Det har med dem själva att göra, och för oss känns det bra att de kan tillfredsställa sina egna behov av att själva styra upp sin vardag på det sätt de önskar. 

Ja så ser våra barns liv ut också. Och har gjort det dom senaste fem-sex åren Min näst yngsta son ringer ibland och frågar om det är okej att han kommer hem och t.ex. övar på musikläxan och jag blir ärligt arg. Har sagt att om du vill förvarna av någon anledning så fine, men FRÅGA inte om du får komma hem, för det finns inte i vår värld att säga nej så länge du bor hemma och klarar dig själv.
  • Lillusen
    Anonym (Nya villkor) skrev 2015-02-24 14:38:14 följande:

Är det för att rättfärdiga ens egen skuld som man som separerad förälder gärna håller på och tuggar om att barnen alltid ska komma först osv? Det är ju de själva som misslyckats med att hålla ihop familjen (kanske för att man satsat ALLT på barnen och ALLTFÖR LITE på den vuxna relationen) och att låta barnen få bo på heltid med båda sina föräldrar. Det är alltså de som orsakat barnen den ohyggliga olyckan, sorgen och smärtan att försättas i den situationen.. Var finns barnperspektivet i det? Sedan är det så himla lätt att hitta nya syndabockar att lägga skulden på. Och så kör man med intensiv överkompensering på alla möjliga plan. I stället för att förstå att situationen är en helt annan för deras barn och att det medför nya förhållningssätt och villkor. Det är helt enkelt ett annat sätt att leva på än vad som gäller för kärnfamiljen, framför allt när föräldrarna valt att inleda nya relationer med nya partners. 

Det är ofta bioföräldrarna som gör det hela till en mycket större grej än vad det behöver vara. De projicerar gärna sina egna känslor på barnen, säkert pga skuldkänslor mm. 

Just saying! Särskåda er själva lite grann också.Vill man göra det riktigt enkelt för sig själva väljer man att leva ensam med sina barn istället. 

Jag har nada dåligt samvete för separationen, inte ett dugg faktiskt, jag vet att mina barn har det betydligt mycket bättre nu än vad dom hade haft om jag hade levt med deras pappa.

Men jag antar att du precis som jag har hårda värden inom uppfostran som du vägrar att acceptera att vare sig mormor, bonusförälder eller bioförälder sätter sig emot?!

För mig är te.x att aldrig tvinga barn att äta upp maten, aldrig använda timeout, ett hem ska man aldrig behöva fundera på om man får komma till och att man slår inte andra människor.

Det här är bara några exempel på de fundamentalaiska värderingar jag har på människan, och för mig är det mycket märkligt att inte applicera dom på mina barn.
  • Lillusen
    Iam skrev 2015-02-24 17:30:39 följande:

Men hur mycket du än vill att det ska vara så, så kan du inte styra den uppfostran pappan har i sitt hem. Och om pappan nu har andra fundamentaliska värderingar, som att man ringer och meddelar innan man dyker upp, ska han få tvinga på dig den åsikten? Eller är det bara du som får tvinga på andra dina åsikter?

Vi har till exempel regel att man ska smaka allt, men det man inte tycker om behöver man inte äta. Det gör att barnen ex får lov att plocka bort varm paprika eller svamp. Hos mamman måste dom dock äta upp det dom har på tallriken. Ska min sambo då gå in och försöka styra mammans sätt att agera med sina barn i sitt hem? Eller är det kanske vettigare att bara konstatera att vi tycker olika i dom olika hemnen och det är ok?

Oj, jag glömde bort att vara supertydlig, jag menade om vi inte skilt oss. Jag har svalt mycket saker som pappan har haft andra åsikter om, förutom när barnen mått dåligt av det, då har jag gripit in.
  • Lillusen
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 12:49:47 följande:

Vad bra.

Ni pratar och planerar och ingen kör över varandra.

Barnen får vara med och höra när mamma frågar (kanske) och ni får säkert också komma med ett nej om det behövs utan att någon går i taket och fördömer er.

Barnen får på det viset lära sig att man visar respekt mot varandra i en familj där man tycker om varandra genom att samtala.

Man frågar och man får ett svar.

Ibland blir det som man tänkt och ibland inte.

Man sitter inte bara där när bytesdagen kommer och föräldern frågar när ska du ha skjuts till mamma säger jamen jag ska ju vara kvar här i tre veckor nu har vi bestämt.

Vi är alla andra utom den familj det berör.

Ja nu tar du verkligen upp ytterligheter, saker som i de flesta familjer inte skulle hända, och om dom mot alla förmodan säger att de ska stanna i tre veckor till, ja då är nog något på tok, väldigt på tok och man behöver ta tag i det problemet, och för mig är inte lösningen att barnen inte får vara där.

En vanlig händelse hos oss är att någon kommer hem när dom ska vara hemma hos pappa för att tex. hämta gympakläder, äta mellanmål för att det är närmare när dom sen ska på träning, öva på musikläxan osv, osv. Har jag middag så det räcker så frågar jag om dom vill ha, annars sä säger jag att dom kan ta rester eller laga något själva.

På samma sätt kommer vi uppfostra vår son som har sammanboende föräldrar så om han har haft andra planer som blir ändrade så gör han på samma sätt, han kommer inte ringa hem och fråga om det är okej att han kommer hem. Och på samma sätt fungerar det för mig och min man, hoppar jag över personalfesten pga av huvudvärk så ringer jag inte hem och frågar om det är okej att jag kommer hem, på sin höjd ringer jag och berättar att jag är på väg hem.

När jag läser mitt sidta stycke så undrar jag verkligen om ni gör så hemma hos er?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).