• Anonym (E)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag är ett skilsmässobarn och jag är glad att jag inte hade en styvförälder som resonerade som du!

HUR är barnen i vägen för dig?

Väljer du att bli ihop med en person som har barn så måste du även acceptera och respektera barnen - annars klarar du helt enkelt inte av att vara ihop med någon som har barn. Varför tycker du att barnen ska behöva ge upp sin egen förälder på grund av att du inte klarar av att dela med dig? Varför har du mer rätt till honom och alla eras gemensamma hem än vad de har?

• Anonym (E)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 09:12:04 följande:
    De får ju bo här varannan vecka för mig. Det är helt okej. Men inte på mammaveckan. Då vill jag inte ha hans ungar här!
    Men usch vilket hemskt tankesätt... Så vad skulle du säga till hans barn om deras mamma t.ex. hade dött - hade du då sagt att de får hitta något annat ställe att bo på när det inte är deras "pappaveckor" då också?

Och ska du göra likadant med ditt och pappans gemensamma barn sen när det kommer - säga att du skulle tycka att det vore skönt att bara träffa ditt barn varannan vecka för att få ensamtid med din man varannan vecka?

Tänk dig in i barnens situation - hur tror du att de uppfattar dig när du säger att du bara kan med att träffa dem max varannan vecka? Speciellt med tanke på att det var du som valde att ha dem och deras pappa i ditt liv, inte de som valde att ha dig i sitt liv.
  • Anonym (E)
    Ess skrev 2015-02-19 17:46:34 följande:
    Det är väl inget konstigt med det. Lika lite som jag skulle slita upp dörren när dom var på sitt rum, lika lite skulle dom bara klampa in oväntade genom ytterdörren.
    Det handlar inte om att komma oväntade - det handlar om att få komma överhuvudtaget - till sitt eget hem!
  • Anonym (E)
    Brumma skrev 2015-02-20 10:35:35 följande:
    Jo. För de flesta i den här diskussionen handlar det om den lilla lilla saken som kallas kommunikation.

Men för dig är det då ok att barnen hör av sig om planerna ändras?
    Ja, klart. Varför skulle det inte vara ok att barnen hör av sig?
  • Anonym (E)
    Brumma skrev 2015-02-22 21:59:37 följande:
    För att det verkar vara många som anser att det inte behövs att man hör av sig utan bara ändrar planerna och helt enkelt åker till sin andra förälder....

Som Ess sagt tex. Att det minsta man kan begära är att barnen meddelar ändrade planer. Hon skrev inte - som du tolkade det - att de inte fick komma alls.

Så därför undrade jag om det var ok med dig att barnen hörde av sig vid ändrade planer (istället för att bara dyka upp).

För då tycker du ju detsamma som som de flesta här i diskussionen som propagerar för att kommunicera och kolla av :)
    Det låter som att du missförstod vad jag syftade på - jag syftade på TS inställning när jag pratade om "att få komma alls". Vinklingen i TS låter inte som att det huvudsakliga problemet är att barnen inte hör av sig innan de kommer, utan det faktum att de kommer "för ofta".
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).