Inlägg från: Anonym (Ivonne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ivonne)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag är en styvmamma och jag hatar ordet. Styvmamma låter som en elak tant som man läser om i sagoböcker. Min killes ungar behöver ingen styvmamma heller, de har en alldeles riktig mamma som är en fantastisk mamma och människa. För ungarna är jag Ivonne, inte styyyyyyvmamma. Jag hjälper gärna till och stöttar så gott jag kan och får. Nu till saken! Om man inte kan finna sig i att ens partners barn tar plats ska man nog tänka över om man ska leva tillsammans. Min kille har sina ungar 14 dagar i månaden men det händer ibland att de tittar över ändå för de bor så nära. Jag tycker att de där spontanbesöken är roliga och jag ser ju hur glad min kille blir och det kan jag bara också bli glad för. Min kille är ju deras pappa! Ungarna kommer alltid först, det tycker jag är självklart men det beror kanske på att vi har lyckats skapa en bra balans i umgänget.

• Anonym (Ivonne)
    Brumma skrev 2015-02-17 15:58:01 följande:
    En fråga bara..

Varför benämner du dig som en styvmamma om du känner sådant agg mot ordet och rollen det "innebär"?

Inte ens här inne skulle jag använda mig av det ordet för att beteckna min och min mans dotters relation..
    Ordet "Styvförälder" fanns i ts rubrik, därför berättade jag hur jag ser på ordet. Per definition är jag styvmamma, men jag är Ivonne för barnen, som jag skrev. Hyser jag agg mot rollen? Som jag ser det, vilket jag skrev också, är att vara stöd och kunna hjälpa till när jag kan och får. Tycker också att det framgår tydligt att jag har en positiv inställning till barnen. Du vill inte förstå. Eller hur? Eftersom barnen har en mamma och en pappa är det de som har bestämmanderätt och huvudansvar vad gäller barnens fostran. Jag ställer med glädje upp med att hämta och lämna barnen i skolan och på fritidsaktiviteter, jag hjälper dem med läxorna om de vill, om de är sjuka pysslar jag om dem, jag tröstar om de är ledsna och kramar, kramar och kramar dem så ofta jag får tillfälle. Verkar jag hysa agg mot min roll då?
  • Anonym (Ivonne)
    Brumma skrev 2015-02-17 17:45:41 följande:
    Oj. Du missuppfattade mig märker jag...

Jag menar att du verkade hysa agg mot order styvmamma och som det kan ses här på FL. Du påpekade att barnen har en bra mamma och att du inte är ute efter den rollen. Du stöttar barnen som en extra vuxen helt enkelt.

Det framgick mkt tydligt och jag tycker det verkar jättebra.

Men med tanke på vilken aversion du verkade ha mot själva ordet styvmamma så, ja som sagt så undrade jag varför du använde det alls :)

Nu fick jag ju ett svar på det..

Förövrigt kallar jag mig aldrig vare sig styvmamma eller bonusmamma till vardags. Som biobonus påpekar här ovan så är det nog få bonusföräldrar som gör det yran de flesta går under sina egna namn eller "pappas fru/tjej" :)
    Det kan vara svårt med ord. Tack till den, vem det nu är, som har kommit på ordet bonusmamma/bonuspappa/bonusbarn. Det är alltid mycket trevligare att säga att man har bonusbarn, för en bonus i livet är ju precis vad dessa underbara ungar har blivit för mig. 
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).