Anonym (MM) skrev 2015-02-22 20:12:25 följande:
Jag tycker det är intressant att höra också det vuxna bonusbarnets synvinkel och jag förstår det måste kännas hemskt att komma hem till sin pappa och inte känna sig välkommen. För min egen del skulle jag aldrig nånsin visa hur jag känner. Jag har inte heller i sig något emot barnen utan det att inte kunna vara sig själv i sitt hem, inte kunna var avslappnad och lite spänd hela tiden då så att säga för mig främmande personer är i ens hem. Avslappnad och intim är man med de som står en närmast och för mig är det svårt att få den relationen till andra än min partner. Det gäller alla människor i mitt liv. Jag är nog rätt privat som person. Men jag har aldrig visat detta för partners barn. Men däremot skulle jag behöva veta att den andra veckan då är fredad för mig om det inte då är ett akutärende av något slag. Eller att de skulle komma och hämta en väska som de glömt sov...Men att hela tiden leva med att inte veta om de kommer eller inte så det känns hemskt för mig. Givetvis inget jag skulle belasta barn med.
Inte alla människor har svårt att leva tillsammans med andra än sin egen partner. Människan är en social varelse och egentligen inprogrammerad till att bo i en flock och de allra flesta människor trivs och mår faktiskt bäst av att leva i någon sorts."familj". Det är globalt och historiskt väldigt ovanligt med exempelvis "singelhushåll" och det finns nog en anledning till det.
Hur är det med dig? Vad är anledningen till att du egentligen inte trivs med att bo med dina styvbarn? Har du allmänt svårt med nära relationer? Hur såg det ut i din ursprungsfamilj när du växte upp? Om man har närhetsproblem kan man jobba med det. Många går exempelvis i terapi för att komma tillrätta med såna problem. För det är ju så att ha en välfungerande familj och många nära relationer faktiskt berikar livet.