• Gung Ho

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 08:59:33 följande:

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

Du och din man ser helt enkelt olika på vilka som tillhör familjen. Han räknar naturligtvis in sina barn, du gör det inte.

Jag håller med din man, jag skulle aldrig bli tillsammans med ngn som inte köper hela paketet, inkl mitt barn. Mitt barn kommer självklart alltid få komma och gå som han vill i SITT hem!

Det är ju dock upp till dig hur du lever ditt liv. Det är bara att flytta om det inte passar!
  • Gung Ho
    Anonym (ömsesidig respekt) skrev 2015-02-21 18:04:45 följande:
    Alltså jag tror att har man den inställningen flytta om d inte passa kommer inget förhållande att hålla. Vare sig d finns barn innan eller inte. Å det är nog därför så många förhållanden inte gör det heller. Det handlar om ömsesidig respekt. Att aldrig kunna planera något i sitt eget hem måste vara hemskt. för att få en fungerande vardag så är planering oftast viktigt. Man måste kunna få planera saker i vardagen. mwmed och itan barn. bor inte barnen på heltid kan man ju inte planera in dessa de veckor d inte bor där. Och man måste ju få göra planer även de veckorna!
    Fast till syvende och sist är det det som gäller...speciellt om det gäller så grundläggande saker som synen på vilka som ingår i familjen och inte. Tror det är svårt att kompromissa kring det..
  • Gung Ho
    Anonym (Också) skrev 2015-02-21 18:27:51 följande:
    Vad är det för paket man måste köpa menar du?

Ett liv på andras villkor? Inte konstigt att barn blir egoister när vi vuxna bara tänker på sitt.

En fråga ni som tycker att bonusföräldern ska köpa det så kallade paketet eller dra vad gör ni om hon/han nappar på det men era x tycker att det är en helt vansinnig id'e?

Vad gör ni då?

Innehållet det här paketet direktiv ifrån mamma pappa barn? Att man Niger och håller truten och gör som mamma pappa barn vill?

Tjoflöjt kärleken måste vara nästintill noll om man tänker så.
    Var har jag nämnt ngt om ex?

Man behöver inte köpa något alls, jag bara sade vilka krav JAG har på både mig själv och den jag är tillsammans med. Synen på familj och barn var bland det första jag och min blivande fru pratade om när vi träffades för snart två år sedan. Sen är det VÅR familj, inte andras..(tex ex).

TS för nog dock en förlorande strid då hon och hennes man verkar ha fundamentalt olika bild om vilka som ingår i familjen. Jag håller med mannen, men som sagt TS får ju välja att leva som hon vill. Ett sätt kan vara att bryta med mannen..
  • Gung Ho
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2015-02-22 08:56:23 följande:

Att kalla det för "bonus" är för det första helt sjukt galet, en bonus är väl en fördel?
    Jag såg då inte hans ungar som någon bonus kan jag lova.
    Tvärtom faktiskt och det är därför jag är fd STYVmor och inget annat.

Aldrig mer en karl med ungar i bagaget, aldrig aldrig aldrig!
    De flesta jag känner som gjort samma misstag säger samma sak.

Min lilla 'bonustjej' är verkligen en bonus!! Älskar när hon kommer springande och ropar mitt namn när man ses efter hennes 'pappavecka'. 'styv-orden' används inte i vårt hem!

Som sagt, vi var från början överens om hur vi såg på familj och barn. Hade min sambo inte delat min syn hade vi inte blivit tillsammans och vice versa..
  • Gung Ho
    Anonym (Också) skrev 2015-02-23 06:43:16 följande:
    Nej du har inte nämnt något x. Det var jag som ställde frågan

Hur gör man som bonusförälder om man vill köpa hela paketet men tyvärr tycker inte barnets andra Bioförälder att det är någon bra ide?

Att det funkar så bra hemma hos er är förmodligen att ni är på samma plan. Det finns som sagt många bittra Bioföräldrar som skulle se svart om de fick reda på att bonusförälder köpt hela paketet.

Sitt nu inte och säg att du skulle strunta i det för barnets skull för de jag menar ställer till ett mindre helvete med bråk, ändrade dagar hux flux, manipulerar barn o omgivning runtomkring, baktalar både förälder o bonusförälder.

Livet påverkas vara sig man vill eller inte.

Läs här på FL det verkar finnas gott om struliga Bioföräldrar bakom ett icke fungerande koncept.
    Nej, du har helt rätt, och det har hänt oss till viss del. Mitt ex är inte helt förtjust i att min sambo är så kärleksfull mot min son. Hon tror lustigt nog att jag kommer reagera likadant om/när hon träffar en man...

Inte så att hon rört upp helvete som man bl.a. läst här på fl. men jag har fått jobba hårt för att hålla gränsen mellan min familj och mitt ex på ett bra sätt.
  • Gung Ho
    BioBonus skrev 2015-02-25 14:10:35 följande:

Måste säga att ni föräldrar som svarar i den här tråden måste vara något av de mest egoistiska människor jag har hört talas om - det är jag jag jag. Väljer man mig så väljer man hela paketet, väljer man mig så måste man ta ansvar för mina barn lika mycket som jag själv gör. 

Ni framstår som oerhört osympatiska vuxna, som, om man ska tro ert "do it my way, or take the highway", känns som riktiga nerköp för vilken partner som helst.

Jag är glad att min man är karl nog att ta fullt ansvar för sin dotter själv. Och är karl nog att respektera min roll i hans dotters liv, som inte definieras av honom utan av mig och hans dotter. Han skulle aldrig komma på tanken att ta min roll i hans dotters vardag för givet.

Ja det finns ju iaf en känd egoist och cyniker här, sen tror jag de flesta andra agerar på sitt sätt med god vilja eller alt. är bittra pga sina egna misslyckanden som de skyller på allt annat än sina egna dåliga val.

Självklart kan ju ingen tvinga ngn, utan det handlar för mig främst om starka värderingar där jag inte tror speciellt små barn mår bra av att bo med människor som struntar i om de mår bra och helst inte vill ha dem närvarande... Och de män ( eftersom det mest är kvinnor som skriver) som väljer att leva med dessa styvmödrar till sambos skall nog fundera över sitt föräldraskap.

Fick så mkt kommentarer av 'skocken' av cyniska styvmödrar här förut (när jag levde med mitt barns mamma) att jag minsann inte visste hur det var och att jag knappt hade rätt att uttala mig.

Nu är jag separerad och hopflyttas med min blivande fru som har en dotter sedan innan. Min inställning om att 'köpa hela paketet' är det som gjort att jag fått den underbaraste lilla bonustjejen jag kan tänka mig och att jag är en stor del av hennes liv efter bara ett drygt år under samma tak. Nej, jag är inte hennes pappa, men definitivt en älskad bonuspappa och hon litar på mig till 100%.... Det hade inte fungerat om jag försökt plocka russinen ur kakan...
  • Gung Ho
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 14:24:37 följande:
    Jag menar att när man upplever att man bara ger och ger men inte få något tillbaka så då tröttnar man till slut. Om man upplever andra styr ens liv och man själv inte kan påverka, att man har förvätningar på att göra en massasaker men inga skyldigheter (jo så upplever jag det) . Att man är som en livegen i sitt hem, an passup. Nr det man ger tas för givet -då vill i alla fall inte jag ge något mera.
    'Hela paketet' gäller åt båda hållen! Ger man måste man även få! Som påpekades innan låter det som det är mannen det är fel på! Får man inget att säga till om har man heller inga eller få skyldigheter. Låter iof inte som ett sunt förhållande i mina ögon, man blir väl inte tillsammans med ngn för att få barnpassning!!
  • Gung Ho
    Anonym (Också) skrev 2015-02-26 15:17:37 följande:
    Men många andra som snackar om att man ska svälja betet eller köpa hela paketet.

Vi bonusföräldrar och de gemensamma barnen ska bara acceptera allt eller annars flytta.

Det ses som barnmisshandel att inte ha dörren öppen jämt. Barnen känner sig inte välkomna o inte som en i familjen.

Det är ett konstigt resonemang att om barnen själva inte får styra och ställa detta med tider så känner dom inte sig som en i familjen.?

Herre Gud!
    Ja, du bör köpa hela paketet! Men det bl.a. 'Packet' här, kanske selektivt, missar är att ALLA bör köpa hela paketet. Dvs 'bonusföräldern' och barnen skall också få en egen och naturlig plats i familjen. Jag hade vissa krav på min sambo när vi träffades. Hade jag inte uppfattat att vi delade dessa värderingar hade vi inte kommit bortom dejtingstadiet. Å andra sidan hade jag samma krav på mig själv, ngt som 'packet' hade väldigt svårt att ta till sig. Det vart istället mkt fokus på hus orimliga krav jag hade på kvinnan och hur jag egentligen var en mansgris som bara ville ha en barnpassare. Detta speciellt från hon som här på FL av ngn anledning associerar sig med det högsta spelkorten!

Ja, jag tror på tydliga familjevärderingar och att barn behöver trygga, kärleksfulla och ovillkorliga vuxna i sin omgivning, men de högsta kraven ställer jag på mig själv. Jag är oändligt glad att min inställning på en ovillkorligt kärleksfull familj gett mig en så underbar bonusdotter som ser till mig för trygghet!
  • Gung Ho
    Brumma skrev 2015-02-27 08:06:40 följande:
    Varför denna nödvändighet att prata nedvärderande om folk här?

Vilka exakt är detta "pack" och förklara gärna varför det är ok att bunta ihop dessa människor i en klump och benämna dem nedvärderande?

Du har inte uppfattat att det ofta är din oförmåga att samtala med människor utan att vara otrevlig som gör att många inte håller med dig?

Varför fortsätta?
    Nej det var en annan benämning jag hade för den grupp kvinnor som iaf tidigare alltid slöt upp bakom de mest befängda idéer om att man tex skulle använda barnen för att manipulera sin partner om han misskötte sig. Det var en uppvisning i gruppsykologi som hette duga... Kulminerade när 'sektledaren' startade en tråd, nämnd efter mig, som i grund och botten handlade om hur jobbigt det var när inte alla höll med henne... 'Packet' var fel ord. Var det 'horden' eller 'sekten'? Kommer inte ihåg...
  • Gung Ho
    Anonym (Också) skrev 2015-02-27 08:54:08 följande:
    Jag tycker att det är tvärtom det är ju inte vi bonusmammor som missar något av detta utan just att det finns andra som missar att detta larviga paket som många tjatar om ska gälla alla.

I mitt paket står det att bonusbarnet får rätta sig efter våra regler och våran uppfostran likaså biomamman att inte komma hit hur som helst utan man ringer före.

Ibland funkar det att komma över i bland inte.

Det paketet måste de då acceptera då alla måste ta hela paketet.

Vad och var är då problemet????

Ts paket är att barnen är välkomna vv att de ska ringa innan om de vill komma på "mammatid"

Vad var det du sa? Alla skulle ta hela paketet
    Självklart gäller er uppfostran och era regler! Självklart tillhör det god ton att 'biomamman' hör av sig innan man kommer över... Det jag vände mig mot var att barn, utöver av praktiska skäl, ska tvingas 'ansöka' om att få komma till sitt eget hem (som TS verkar tycka).
  • Gung Ho
    Anonym (Också) skrev 2015-02-27 09:44:56 följande:
    Vem säger det?

Gung ho säger att ALLA ska köpa hela paketet.

Vilket paket? Och vem bestämmer dess innehåll?

Jag är ironisk i mitt inlägg på grund Av att en del är inte konsekventa i det här.

Ena stunden ska vi köpa hela paketet andra stunden ska alla köpa hela paketet osv

Ts varken ska eller behöver köpa allt som hennes sambo och barn och biomamma har bestämt innan.

Detta är bara skitsnack enligt mig

Blir man sambo så får man fasiken sätta sig ner och tillsammans ändra innehållet i detta paket så att det passar alla.

Alternativt så får väll barn o pappa leva ett liv själva om de ej klarar av att någon annan har önskemål och åsikter i sitt eget hem
    Fast när jag skriver ALLA så menar jag att alla inblandade måste köpa 'paketet', dvs INTE bara tex bonusmamman. Hon måste få sin egen plats och inflytande i familjen och inte bara få massa krav utan att ha ngt att säga till om.

I vår familj har min sambo lika mkt att säga till om gällande min son som jag när det rör vår familjs liv. Detsamma gäller min sambos dotter. Bottom line: Jag har höga krav men de skall gälla alla, även mig! Det var det 'sekten' (eller vad det nu var de kallades) inte kunde acceptera och vissa påstod skadeglatt att ngn kvinna som ställde upp på det skulle jag aldrig hitta om det inte var en hunsad kvinna... Jag visste redan då att de hade fel!
  • Gung Ho
    BioBonus skrev 2015-02-27 09:51:48 följande:
    Definiera gärna vilka du benämner som "packet" är du vänlig? 
    Sök efter en tråd med mitt namn, se vem TS och hejaklacken är...
  • Gung Ho
    Iam skrev 2015-02-27 20:45:14 följande:
    Det är fortfarande aldrig någon som påstått att du har fel i din inställning kring hur du vill ha ditt liv. Aldrig, faktiskt.

Du är däremot väldigt duktig på att påstå att andra som inte gör som du har fel. Det vill säga DU är den som inte kan hantera att andra har annan åsikt.

Och varifrån får du att någon påstått att man ska använda barnen för att manipulera den andra föräldern??

Antingen har du livlig fantasi eller så är du paranoid, men du redogör definitivt inte för någon verklighet.

Och varför jag diskuterar med en människa som ständigt skapar egna "sanningar" för att få lov att kasta skit, bete sig illa och uttrycka sig respektlöst och nedlåtande.. ja.. shame on me.
    Det var din, iaf då, främsta vapendragare, du vet den mest cyniska styvmamman här som ser styvbarnen som gäster i sitt eget hem...
  • Gung Ho
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 10:28:58 följande:

Då har vi löst olika trådstarter.

Om jag löser att barnen bodde hos pappan till 100% och att hon efter ett tag säger ifrån så det blev växelvist boende så är det för mig att köra ut dem.

I och med att du halverar tiden så förstör du även rutiner. Samma sak med vv boende visar alla studier att det är till nackdel för barnen på i stort sett alla plan.

Men en sak du inte förstår om hela paketet.

Hela paketet är förutsättningar. För dig var förutsättningarna klara och du kanske ändrade på några få saker. Du köpte faktiskt hela paketet även om innehållet i paketet inte är samma som för TS.

TS däremot fick paketet presenterat för sig, ändrade radikalt och sitter nu på ett internetforum och beklagar sig hur jobbigt det är för henne.

Hon funderar till och med på en separation vilket jag tycker hon ska göra omgående.

+1
  • Gung Ho

Eftersom det tydligen var jag som startade användandet av att köpa 'hela paketet' när det gäller att bli tillsammans med ngn med barn vill jag förtydliga.

Jag menar att man i den situationen skall vara medveten om och välkomna att man får en hel familj 'på köpet'. Tycker man att 'hans ungar' är pest eller ens bara jobbiga och störs av deras närvaro har man inget där att göra! Det betyder dock INTE att man inte ska få ha åsikter om hur familjen ska leva, eller få en naturlig och jämbördig plats i familjen. Det handlar inte om att man som bonusförälder bara skall ge! MEN, undantaget att partnern inte 'kuppar' med en hemlig familj, så får man 'hela paketet' på köpet och måste vara inställd på det. Exakt hur relationen blir med barnen kan variera, men de skall inte känna en stängd dörr i sitt eget hem, varken bildligt eller bokstavligt!

I vår familj är båda föräldrar jämbördiga och uppfostrar båda våra barn tillsammans. Jag 'hanterar' mitt ex om hon har åsikter om oss eller hur vi gör och min sambo hanterar sitt. Ingen hamnar i skottgluggen på så sätt!

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).